برای صدور پایان کار، رعایت نکات ایمنی در ساختمان‌سازی الزامی است

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: رعایت نکات ایمنی در ساختمان‌سازی برای صدور سند پایان کار الزامی است.

آتشپاد محسن گلابی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مقررات و ضوابط و دستورالعمل‌های آتش نشانی بر اساس مقررات ملی ساختمان است.

وی تصریح کرد: مقررات ملّی ساختمان مجموعه‌ای از ضوابط فنی، اجرایی و حقوقی در طراحی، نظارت و اجرای عملیات ساختمانی اعم از تخریب، نوسازی، توسعه بنا، تعمیر و مرمت اساسی، تغییر کاربری و بهره‌برداری از ساختمان است که به منظور تأمین ایمنی، آسایش، بهداشت و صرفه اقتصادی فرد و جامعه وضع شده است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان افزود: در حقیقت مقررات ملّی ساختمان رعایت حداقل‌های مورد نیاز و بایدها و نبایدهای ساخت و ساز را مورد تاکید قرار داده که با توجه به شرایط فنی و اجرایی تهیه و تدوین شده است.

وی با بیان اینکه متقاضیان ساخت و ساز در چند مرحله باید به سازمان آتش نشانی مراجعه کنند، ادامه داد: یکی از مراحل، هنگام آماده شدن طرح و نقشه ساختمان است که به سازمان آتش نشانی برای دریافت طرح ایمنی مراجعه می‌شود  و ساختمان باید بر اساس نقشه‌های تأیید شده توسط سازمان و طرح‌های ایمنی احداث شود.

آتشپاد گلابی ادامه داد: ضوابط مقررات ایمنی سازمان آتش نشانی در مرحله طراحی شده که یکی ضوابط مربوط به رعایت فاصله ساختمان‌ها از یکدیگر با توجه به نوع کاربری است.

وی گفت: ضوابط مربوط به ارتفاع ساختمان‌ها و عرض ترافیکی گذرها، ضوابط مربوط به مسیر دستگاه‌های پله اضطراری و همچنین ضوابط مربوط به آسانسور، رمپ پارکینگ، موتورخانه تأسیسات و ضوابط مربوط به سیستم اعلام کننده حریق و ضوابط مربوط به سیستم اطفا، دستورالعمل مربوط به جان‌پناه، داکت، نورگیر و بازشو، ضوابط مربوط به دستورالعمل سیستم لوله‌کشی آب آتش نشانی و جعبه‌های «اف» همچنین والوها بخشی از ضوابط مقررات ایمنی سازمان آتش نشانی است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان اظهار کرد: از دیگر موارد ذکر شده در مقررات ایمنی سازمان آتش نشانی مربوط به خاموش کننده‌های دستی در مجتمع‌های مسکونی، دستورالعمل مربوط به محوطه استخر و به طور کلی دستورالعمل‌هایی که در مباحث مقررات ملی ذکر شده است که همه آنها باید تاییدیه ایمنی از سازمان آتش نشانی را دریافت کند.

وی با اشاره به آمار حریق و حوادث یک هفته اخیر شهر اصفهان، تصریح کرد: در یک هفته گذشته تعداد هشت هزار و ۸۵۷ مورد تماس با شماره تلفن ۱۲۵ برقرار شده و تعداد ۲۲۴ عملیات و امداد و نجات و اطفا حریق انجام شد که شامل ۹۶ مورد حریق و ۱۲۸ مورد حادثه است.

آتشپاد گلابی با بیان اینکه آتش نشانان هفته گذشته در اجرای این عملیات‌ها موفق شدند جان ۶۹ نفر از شهروندان گرفتار در حوادث و آتش‌سوزی‌ها را نجات دهند، افزود: همچنین در راستای افزایش ایمنی شهروندان در مدت مذکور ۱۴ مورد استقرار اطفائیه در سطح شهر و ۶۸ مورد گشت ایمنی به منظور شناسایی نقاط مخاطره‌آمیز انجام شده است.

کد خبر 448493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.