آسیب نرخ سود بانکی بالا بر اقتصاد ایران

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: هر یک درصد افزایش نرخ سود بانکی سی هزار میلیارد تومان به نقدینگی سال بعد اضافه خواهد کرد که محل تامین آن هم نامشخص است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیر سیدی با انتشار یک رشته توییت اظهار کرد: ‏نرخ سود بانکی بالا یعنی به تعویق انداختن مشکلات از محل هیچ، هیچ اقتصاد مهمی در دنیا پیدا نمی‌کنید که نرخ سود دو رقمی بلند مدت داشته باشد و دچار مشکل نشده باشد. در این رشته توییت توضیح می‌دهم که نرخ سود بانکی بالا چه بلایی سر اقتصاد ما آورده و چه راهکار غیر مسوولانه‌ای بوده است.

وی افزود: به طور کلی ما سه دسته مشکل مهم پولی داشتیم که منجر به شرایط امروز شده است. کسری بودجه دولت و فروش درآمد نفت دولت به بانک مرکزی (افزایش پول)، وام‌های بد در سیستم بانکی (نکول در بازار اعتباری)، نرخ سود بالا برای جبران دو خطای گذشته به اضافه کنترل تورم از محل هیچ و جیب آیندگان.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: ‏به این‌ها اضافه کنید مشکل سمت عرضه کالا و خدمات در اقتصاد (بخوانید تحریم).

سیدی افزود: همین امروز تخمین زده می‌شود که ماهیانه ۳۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی بدون پشتوانه برای نگهداری ترازنامه فعلی سیستم بانکی ایجاد می‌شود. هر یک درصد افزایش نرخ سود بانکی سی هزار میلیارد تومان به نقدینگی سال بعد اضافه خواهد کرد که محل تأمین آن هم نامشخص است.

وی ادامه داد: کارآمدی نرخ سود وقتی است که عددی معقول باشد؟ اقتصاد آزاد باشد و عرضه و تقاضا مختل نشود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: وقتی هیچ کدام از این پیش شرط‌ها مهیا نیست افزایش نرخ سود یعنی خودزنی و خود تحریمی بیشتر و انداختن مشکلات بر دوش آیندگان، همانطور که ما امروز مشکلات گذشتگان را با سود بانکی بالا در بدترین شرایط به صورت تورم دریافت کردیم.

کد خبر 448489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.