بیشترین اخطار و پلمب مربوط به کدام اصناف بوده است؟

با وجود اعمال محدودیت‌ها، هشدارهای لازم در خصوص لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تاکنون در جمعیت بالایی از جامعه تأثیرگذار نبوده است و همچنان برخی اصناف و مردم نسبت به رعایت آن‌ها بی‌توجه هستند که در این زمینه مرکز بهداشت استان با بازرسی از سطح شهر سعی بر نظارت و برخورد با خاطیان دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آمار ابتلاء به بیماری کرونا هر روز در حال افزایش است، در این میان حفظ سلامت افراد جامعه و مبتلا نشدن به بیماری برای کنترل بحران و مقابله با شیوع کرونا بیش از پیش اهمیت دارد و چه بسیار مشاغلی که با سلامت افراد سر و کار دارند و باید در بحران کرونا بیشتر از سایرین موازین بهداشتی را رعایت کنند. با اعلام محدودیت‌های جدید در اصفهان مأموران بهداشت محیط استان اصفهان با سرکشی‌های دقیق تمام نکات و دستورالعمل‌های مقابله با شیوع کرونا را در اصناف و مشاغل تحت پوشش معاونت بهداشتی کنترل کرده و بر تمام فعالیت‌های مشاغل خدمت‌رسان نظارت دارند. برخی صاحبان مشاغل و اصناف دستورالعمل‌های بهداشتی را به طور کامل رعایت می‌کنند، اما برخی دیگر نه تنها رعایت نمی‌کنند، بلکه با ادامه فعالیت خود به صورت زیرزمینی و پنهانی جان افراد جامعه را به خطر می‌اندازند و مانع قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا هستند، در این زمینه با سید مهدی میرجهانیان، مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

آیا احتمال تمدید محدودیت‌ها در استان اصفهان وجود دارد؟

زمان تعطیلی و محدودیت فعالیت اصناف و اتحادیه‌ها و اتخاذ تصمیمات جدید برای فعالیت اصناف و مشاغل خدمت‌رسان در ستاد مقابله با بحران کرونا استان اتخاذ می‌شود و بهداشت محیط تنها پیشنهادات خود را به ستاد ارائه می‌دهد، همین طور که اکنون محدودیت‌های یک هفته‌ای از ۱۰ مهر در استان اعمال شد و ستاد ملی مقابله با کرونا با درخواست استان موافقت کرد و محدودیت‌ها در شهرستان‌های قرمز عملیاتی شده و فعالیت مساجد و مصلی‌ها، برگزاری نماز جمعه، استخرها، باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی، سینماها، آرایشگاه‌های زنانه، موزه‌ها، باغ موزه‌ها، سالن‌های تئاتر و مراکز مشابه آن، چایخانه‌ها، کافی شاپ‌ها، تالارها، گیم نت‌ها، بازارچه‌های محلی و فصلی مانند جمعه بازار، دوشنبه بازار، شنبه بازارها تا ۱۷ مهرماه تعطیل است و رستوران‌ها با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند همچنین پارک‌ها، تفرجگاه‌ها و شهربازی‌ها هم تا ۱۷ مهر ماه تعطیل است و مدارس هم مقرر شد به مدت یک هفته به صورت غیرحضوری برگزار شوند، اعلام ادامه تعطیلی‌ها و سایر دستورات جدید نیز بر عهده ستاد مقابله با بحران کرونای استان اصفهان است و با توجه به شرایط موجود احتمال تمدید همه این محدودیت‌ها تا پایان ماه صفر وجود دارد.

با همکاری کدام ارگان‌ها از مراکز خدمت‌رسان و تهیه و توزیع بازرسی می‌شود؟

بخشی از بازرسی‌ها مشترک است و بازرسان بهداشت محیط استان اصفهان با همکاری شهرداری، بازرسی اصناف و اداره اماکن از تمام مراکز خدمت‌رسان، مراکز تهیه و توزیع، اصناف و اتحادیه‌ها با دقت و نظارت کامل بازرسی می‌کنند، البته برخی از بازرسی‌ها نیز اختصاصی و برعهده مرکز بهداشت است. بازرسی از مراکز عمومی، مراکز تهیه و توزیع، پمپ بنزین‌ها، اداره‌ها، بانک‌ها، سایر مراکز خدمت‌رسان، اصناف و مشاغل سلامت محور شرایط و ویژگی‌های خاص خود را دارد و گاهی بازرسی‌ها به صورت روزانه انجام می‌شود و گزارش آن‌ها به مرکز سلامت محیط کار وزارتخانه ارسال می‌شود.

تاکنون توسط اکیپ‌های نظارتی بهداشت محیط استان اصفهان چند بازرسی انجام شده است؟

از ۵۲ هزار مرکز تهیه و توزیع استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل حدود ۲۰ هزار و ۲۰۰ بازدید شده و ۱۴ هزار بازدید نیز از اماکن عمومی شده است، این تعداد از بازدیدها تنها مربوط به ماه شهریور بوده و آمار بهداشت محیط استان اصفهان به صورت یک ماهه ارائه می‌شود. بازدید از مدارس و نظارت بر محل آزمون‌ها هم جزو وظایف بازرسان بهداشت محیط است. در شهریور ماه به طور کلی و با احتساب بازرسی‌هایی که سایر قسمت‌های معاونت بهداشتی استان اصفهان انجام داده‌اند، حدود ۴۵ هزار بازدید و بازرسی از مراکز مختلف در زمینه مقابله با شیوع کرونا ویروس و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط معاونت بهداشتی ثبت شده است.

با افراد خاطی که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، چه برخوردی می‌شود؟

با افراد خاطی که دستورالعمل‌های ابلاغ شده را رعایت نکنند به شدت برخورد خواهد شد و پرداخت دیه افرادی که در مراکز اعلام شده به کرونا مبتلا شوند بر عهده فرد خاطی است. در بحران کرونا برخی از اصناف استان تخلفات بسیاری داشته‌اند که به مراجع قضائی معرفی شده‌اند. وضعیت اصفهان قرمز است و احتمال شیوع ویروس در مکان‌های سربسته بیشتر است. فعالیت آموزشگاه‌های زبان و موسیقی، فرهنگسراها، باشگاه‌های ورزشی پرخطر به غیر از ورزش‌های انفرادی، استخرهای سرپوشیده، مراکز تفریحی آبی و تمامی مراکز مشابه در اصفهان و تمام شهرستان‌های با وضعیت قرمز تعطیل شده و این تعطیلی تا ۱۷ مهر ماه و احتمالاً تا پایان ماه صفر ادامه دارد و فعالیت این مراکز در این مدت غیرقانونی و تخلف محسوب می‌شود. اتحادیه‌های سلامت محور نیز تخلفات متعددی داشته‌اند و افراد می‌توانند تخلفات را به سامانه ۱۹۰ اعلام کنند.

چند مرکز در شهریورماه اخطار دریافت کردند و پلمب شدند؟

در شهریور ماه میزان تخلف در آرایشگاه‌های مردانه بسیار کم و تخلفات آرایشگاه‌های زنانه نیز کمتر از ۱۰ مورد بوده که به تمام موارد رسیدگی شده است. در مورد باشگاه‌های ورزشی حدود ۱۰ برخورد و در مورد آموزشگاه‌ها نیز حدود ۱۵ برخورد داشته‌ایم و تذکرات لازم به مراکز متخلف داده شده است، همچنین در شهریورماه بیش از ۱۵۰ چایخانه متخلف که عرضه قلیان داشته‌اند پلمب شده و حدود ۲۵۰ چایخانه نیز اخطار دریافت کردند و همچنان هم اجازه فعالیت ندارند. طی این یک ماه بیشترین پلمب و اخطار را نیز چایخانه‌ها دریافت کرده‌اند. درباره کافه‌ها، رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها نیز حدود ۷۵ مورد تخلف در استان ثبت شده و طی این بازه زمانی یک مهد کودک نیز پلمب شد و از موزه‌ها، شهربازی‌ها به ویژه شهربازی‌های سرپوشیده و سینماهای استان بازدید داشته‌ایم، اما در شهریور ماه اخطار و پلمب در ارتباط با آن‌ها نداشته‌ایم.

برای روز اربعین چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟

حدود ۸۰ اکیپ بازرسی در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در دو نوبت صبح و بعدازظهر بر تمام عملکردها و فعالیت‌های تحت پوشش معاونت بهداشتی نظارت کامل دارند. هیئت‌هایی که از سامانه بیرق مجوز دریافت کرده بودند اکثراً تخلفی نداشته‌اند و تنها در برخی از شهرستان‌های استان اصفهان هیئت‌ها تخلفاتی داشته‌اند. برای اربعین نیز هیچ پیاده‌روی حتی به صورت نمادین نخواهیم داشت و با افراد خاطی برخورد خواهد شد، برای جلوگیری از تجمع افراد در روز اربعین با همکاری سایر ارگان‌های ذی‌ربط اکیپ‌های بازرسی در نظر گرفته‌ایم که در استان در دو نوبت صبح و بعد از ظهر نظارت خواهند داشت.

کارآیی سامانه ۱۹۰ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اصناف مراقب باشند، با جان مردم بازی نکنند. با کوچک‌ترین تخلف یا خطایی پلمب در انتظار خاطیان است. تمام شکایاتی که در سامانه ۱۹۰ ثبت می‌شود به طور کامل رسیدگی شده و همچنان رسیدگی می‌شود، از ابتدای شهریور تاکنون دو هزار و ۷۰۰ شکایت مردمی در سامانه ۱۹۰ ثبت شده و شکایات ثبت شده در این سامانه باید ظرف ۲۴، ۴۸ یا ۷۲ ساعت رسیدگی و نتیجه آن ثبت شود و بیشترین شکایات ثبت شده در این سامانه مربوط به رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی در مراکز تهیه و توزیع عمومی بوده که سبب نظارت مردمی بر عملکرد اصناف تحت پوشش معاونت بهداشتی شده است.

وضعیت نانوایی‌های استان چگونه است و آیا برای آنها برنامه‌ای دارید؟

برای نانوایی‌ها برنامه‌های خاصی داریم چرا که نه تنها در استان اصفهان بلکه در تمام کشور تخلفات بسیاری دارند و موازین بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. در شهریورماه در سطح استان حدود پنج نانوایی پلمب شد و ۷۰ نانوایی هم اخطارهای لازم را دریافت کردند.

طرح ضربت با چند اکیپ ناظر در استان اجرا می‌شود؟

طرح ضربت که سالیان سال است اجرا می‌شود. بازدید از مراکز تهیه و توزیع در نوبت بعدازظهر و شب است و در حال حاضر هم روی بحث کرونا متمرکز شده است. اکیپ‌های بازرسی طرح ضربت در شهر اصفهان حدود ۱۵ اکیپ و در سایر شهرستان‌های استان مجموعاً حدود ۸۰ اکیپ نظارتی فعالیت دارند. در طرح ضربت رسیدگی به شکایات مطرح شده و موضوعات حساس مدنظر معاونت بهداشتی استان است.

با شروع محدودیت‌های جدید در استان چه تعداد ثبت تخلف در ارتباط با رعایت نشدن محدودیت‌ها داشته‌اید؟

از ابتدای اعمال محدودیت‌ها از تاریخ ۱۰ مهر تاکنون در شهر اصفهان به طور کلی حدود هفت مورد پلمب و بیش از ۵۰ مورد اخطار به مراکز تهیه و توزیع، مراکز عمومی و خدمت‌رسان داشته‌ایم. اگر افراد دستورالعمل‌های مقابله با شیوع کرونا را رعایت نکنند، وضعیت اصفهان از حالت قرمز و فوق حاد رد می‌شود و سیاه خواهد شد.

کد خبر 448458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.