بیانیه انجمن اسلامی معلمان اصفهان در رابطه با صیانت از حقوق شهروندان

انجمن اسلامی معلمان اصفهان با صدور بیانیه‌ای بر لزوم صیانت از حقوق شهروندان تاکید کرد.

به گزارش ایمنا، متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاةِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَی ذِکْرِ اللَّهِ … (سوره جمعه آیه ۹)

ای کسانی که ایمان آورده‌اید چون برای نماز جمعه ندا درداده شد به سوی ذکر خدا بشتابید...
کودک که بودیم وقتی همراه والدینمان به نماز جمعه می‌رفتیم ناخودآگاه این فکر به ذهنمان خطور می‌کرد که چرا غیر از نمازهای دیگر، نماز جمعه هم برگزار می‌شود؟ بعدها متوجه شدیم فلسفه وجودی عبادت‌های جمعی تلطیف روح و جان انسان و ایجاد آرامش و همبستگی میان صفوف مردم است. همانگونه که خداوند می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاةِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَی ذِکْرِ اللَّهِ …». او از ما می‌خواهد تا به سوی ذکر خدا بشتابیم و در جایی دیگر سخنی زیباتر دارد؛ «أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» آگاه باش که با یاد خدا دل‌ها آرامش می‌یابد. خداوند متعال ما را به آرامش فرا می‌خواند، به صلح جویی و دوستی دستور می‌دهد، در اسلام صلح به معنای آشتی و آرامش بخشیدن به جامعه است.
حدود ۱۴۰ آیه پیرامون صلح در قرآن کریم، منبع وحیانی ما، وارد شده است. صلح همان آشتی و رابطه مسالمت‌آمیز بین انسان‌هاست. کلمه اسلام نیز از کلمه «سَلَمَ» سرچشمه گرفته و در حقیقت تبعیت از خدا و آرامش یافتن است. اسلام در قالب صلح خواستار مودت، احترام متقابل و پرهیز از تجاوز و تعدی به حقوق دیگران می‌باشد.
حضرت علی (ع) در نامه‌ای به مالک اشتر می‌فرمایند: محبوب‌ترین کارها نزد تو اموری باشند که با حق و عدالت موافق‌تر و با رضایت توده مردم هماهنگ‌تر است (نهج البلاغه).
مقام معظم رهبری در سخنان خود در دیدار با ائمه جمعه سراسر کشور «مردمی بودن و انس با مردم به صورت واقعی و غیر تصنعی» را از ضروریات سلوک ائمه جمعه برشمردند.
اصول سوم، دهم، بیستم و بیست و یکم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر رعایت حقوق همه جانبه افراد اعم از زن و مرد و برخورداری از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و ایجاد زمینه‌های مساعد برای رشد شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی او تأکید نموده است.
منشور حقوق شهروندی نیز در باب حق آزادی و امنیت شهروندی بر حق همه شهروندان از امنیت جانی، مالی، حیثیتی و حقوقی، قضایی، شغلی، اجتماعی و نظایر آن تأکید نموده و بیان داشته که هیچ مقامی نباید به نام تأمین امنیت، حقوق و آزادی‌های مشروع شهروندان و حیثیت و کرامت آنان را مورد تعرض و تهدید قرار دهد.

و اینک چگونه است که نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه شهر تاریخی اصفهان در دیدار با جانشین معاونت اطلاعات و امنیت ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده انتظامی استان اصفهان، چنین بیاناتی را ایراد می‌فرمایند؟

امنیت عظیم‌ترین نعمت الهی شمرده شده است.
از نظر قرآن بهترین مکان‌ها جایی است که امنیت در آن حاکم باشد (قصص ,۵۷)
همچنین خداوند شهر و جامعه نمونه را جامعه‌ای می‌داند که دارای امنیت فراگیر باشد و مردم در آن با اطمینان و آرامش و آسایش زندگی کنند (نحل؛ آیه ۱۱۲)
خشونت‌هایی که به نام دین انجام می‌گیرد و الزام‌هایی که در جهت دین‌آوری صورت می‌پذیرد، جوانان را در گروه دین ستیزان قرار خواهد داد. جوانان انتظار ناسازگاری دین با خرد را ندارند و میدانیم که اگر چنین تنشی میان عقل و دین رخ نماید، آنها از دین به سود عقل چشم می‌پوشند.
با عنایت به اینکه یکی از اهداف انجمن اسلامی معلمان بر اساس بند ج ماده ۳ اساسنامه، اعلام مواضع در کلیه مسائل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور می‌باشد؛ انجمن اسلامی معلمان شعبه اصفهان ضمن ابراز نگرانی از فضای به وجود آمده، انتظار دارد امام جمعه محترم با هر وسیله و ابزار ممکن نسبت به ایجاد اطمینان خاطر همه شهروندان به ویژه بانوان فرهیخته و ارزشمند شهر در برقراری امنیت و آسایش عمومی آنان و مقابله با هرگونه اقدامات غیرقانونی و خلاف مصالح جامعه اقدام نمایند.

شورای هماهنگی انجمن اسلامی معلمان استان اصفهان

کد خبر 448419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.