کرونا کسب و کار زنان سرپرست خانوار را کساد کرد

کساد شدن کسب وکار زنان پس از کرونا، اخاذی پلیس قلابی از زنان تهرانی، مشارکت ۱۲ درصدی زنان در بخش‌های مختلف مدیریت شهری و روستایی ایران و اما و اگرهای نامزدی زنان در انتخابات ریاست جمهوری را در بسته خبری زنان ایمنا بخوانید:

به گزارش خبرنگار ایمنا، حبیب الله مسعودی فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، اظهار کرد: بسیاری از زنان سرپرست خانوار در کار تهیه غذای خانگی، فعال بودند اما به دلیل شرایط کرونا، مردم خیلی سخت محصولات غذایی باز را تهیه می‌کنند و کمتر از این غذاها مصرف می‌کنند و هرچند کرونا برای همه مردم چالش ایجاد کرده اما این مشکلات برای مددجویان بهزیستی ملموس‌تر و محسوس‌تر است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شرایط اقتصادی کنونی، آمار مددجویان بهزیستی از جمله زنان سرپرست خانوار را افزایش داده است، افزود: افزایش آماری در این گروه نداشته‌ایم اما نیازهای اقتصادی این گروه افزایش یافته است؛ تورم در همه کلان‌شهرها موجب شده تا تعداد مراجعات مددجویان تحت پوشش بهزیستی به این سازمان افزایش یابد.

معاون بهزیستی ادامه کرد: تعدادی از مددجویان در تأمین اجاره خانه خود دچار مشکل شده‌اند و بهزیستی از طریق منابع خود یا خیرین یا از طریق بانک‌ها و وام کم‌بهره، مشکلات آنها را رفع می‌کند اما به هر حال گروه‌های دهک‌های پایین درآمدی، بیشتر با این مسائل روبرو هستند.

مسعودی فرید تصریح کرد: طی چند سال گذشته میزان مستمری مددجویان چه از محل اعتبارات سازمان و چه از محل هدفمندی یارانه‌ها در مقطعی ۳.۶ برابر افزایش داشت اما مسائل اقتصادی درونی و بیرونی موجب شد تا این میزان افزایش مستمری، معنی‌دار نباشد.

وی تاکید کرد: بهزیستی با افزایش مستمری و توانمندسازی خانواده‌ها به استقلال آنها کمک می‌کند. این سازمان از بنیاد مستضعفان برای پرداخت وام قرض‌الحسنه به مددجویان خود کمک می‌گیرد اما به‌رغم همه این تلاش‌ها، این پول‌ها کفاف زندگی مددجویان را نمی‌دهد و نیاز است که این گروه‌ها مورد حمایت بیشتری قرار بگیرند.

معاون بهزیستی با بیان اینکه تحریم، کرونا و گرانی بازار داخلی کشور و همچنین مدیریت منابع از دغدغه‌های بهزیستی و از علل فشار به معیشت مددجویان است، یادآور شد: اکنون ۲۵۰ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که با احتساب خانواده آنها، بالغ بر ۶۰۰ هزار نفر می‌شوند که مستمری دریافت می‌کنند.

مسعودی فرید خاطرنشان کرد: مشارکت در پویش «ایران همدل» از طریق شماره‌گیری #۱۴* یا واریز به شماره کارت ۶۲۷۷-۶۰۷۷-۷۷۷۷-۷۷۷۷ ایران همدل، بزرگترین پویش مردمی ایران است که کمک‌های مردم و خیران را از طریق بهزیستی و کمیته امداد به دست نیازمندان می‌رساند.

اخاذی پلیس قلابی از زنان تهرانی

مأمور پلیس قلابی که با انتشار تصاویر خود در فضای مجازی و فریب بانوان، از آنها کلاهبرداری کرده بود، بازداشت شد.

مأموران اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران بزرگ موفق به بازداشت مأمور قلابی شدند که با پوشیدن لباس مأموران پلیس و با استفاده از جعل عناوین و تجهیزات نظامی، از بانوان اخاذی می‌کرد.

این شخص با پوشیدن لباس مأموران نیروی انتظامی با درجه افسری و عکس گرفتن از خودش، تصاویر را در فضای مجازی منتشر کرده و با فریب بانوان، از آنها اقدام به کلاهبرداری می‌کرد، تاکنون سه نفر از این فرد اقدام به شکایت کرده‌اند.

مشارکت ۱۲ درصدی زنان در بخش‌های مدیریت شهری و روستایی ایران

فریبا نظری مشاور وزیر کشور با اشاره به مشارکت ۱۲ درصدی زنان در بخش‌های مختلف مدیریت شهری و روستایی ایران گفت: میزان مشارکت زنان در حوزه‌های مختلف اجرایی و مدیریتی کشور رو به فزونی بوده و این مهم در حوزه‌های اجرایی مربوط به مدیریت امور شهری شامل شوراهای اسلامی شهر و روستا، شهرداران و دهیاران محسوس است.

نظری یاد آور شد: براساس اطلاعات دریافتی از دفتر شوراهای اسلامی شهر و روستا در حال حاضر از میان ۱۰۹.۹۰۲ عضو شوراهای اسلامی شهر و روستا، تعداد ۲.۸۰۸ عضو زن در حال فعالیت بوده که حاکی از آمار ۲.۶ درصدی حضور زنان در این بخش می‌باشد.

مشاور وزیر کشور افزود: حضور شهرداران زن از نظر کمی، وضعیت مطلوبی ندارد و صرفاً یک درصد از زنان در جایگاه شهردار مشغول به کار هستند. به نحوی که از مجموع ۱.۳۴۰ شهردار کشور، درحال حاضر تنها ۱۰ زن در کسوت شهردار در حال خدمت به مردم هستند.

این مقام‌مسئول تصریح کرد: حضور زنان در امر مدیریت روستاها پر رنگ‌تر از شهرها بوده و حدود ۹ درصد از دهیاران سراسر کشور، زنان هستند به نحوی که از میان ۳۳.۳۵۴ دهیار سراسر کشور در حال حاضر ۲.۹۵۵ دهیار زن در حال خدمت رسانی هستند.

نظری اظهار امیدواری کرد: گرچه عملکرد موفق زنان در حوزه‌های مختلف، زمینه حضور بیشتر زنان متخصص و توانا را در مناصب متعدد اجرایی کشور فراهم خواهد آورد؛ اما دو نکته مهم و کلیدی‌تر این است که در انتخاب و انتصاب مناصب مدیریتی، باید فارغ از زن یا مرد بودن؛ توانمندی، شایستگی، صلاحیت، پاکدستی و سلامت افراد درنظرگرفته شود و نیز اشتباهات مدیریتی و اجرایی مدیران زن؛ به تمام زنان تسری داده نشود.

اما و اگرهای نامزدی زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری

شانس زنان برای عبور از سد شورای نگهبان در سال ۱۴۰۰ بسیار زیاد است؛ اما زنان برای نامزدی بیش از توان و شهرت و سابقه خود به همراهی احزابی نیاز دارند که همچنان نگاه مردانه به نامزدهای انتخابات دارند؛ بنابراین قبل از اینکه رأی مردم را بررسی کنند، باید نگاه مردسالارانه احزاب اصلاح شود.

پروانه سلحشوری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به پرسشی درباره آنکه آیا زنان در فضای مردسالارانه رأی می‌آورند؛ گفت: از یک سو کسانی هستند که باید اعلام کاندیداتوری برای ریاست‌جمهوری کنند؛ مانند خانم طالقانی، از سمتی دیگر کسانی هستند که باید رأی بدهند. بارها گفتم نظریه‌ای به نام پرهیز از ریسک هست که زنان به نسبت مردان، ریسک حضورشان در عرصه‌های سیاسی بالاست و اساساً باید دید که چه کسانی راضی به این حضور هستند. زنان در پست‌های سیاسی‌ای که از سمت ریاست‌جمهوری نیز پایین‌تر است، به‌دلیل حملات و هجمه‌ها در امان نبوده و به‌مراتب بیشتر از آقایان آماج گروه‌های مخالف و رقیب قرار می‌گیرند.

شانس زنان برای عبور از سد شورای نگهبان در سال ۱۴۰۰ بسیار زیاد است؛ اما زنان برای نامزدی بیش از توان و شهرت و سابقه خود به همراهی احزابی نیاز دارند که همچنان نگاه مردانه به نامزدهای انتخابات دارند؛ بنابراین قبل از اینکه رأی مردم را بررسی کنند، باید نگاه مردسالارانه احزاب اصلاح شود. البته این به معنای ضعف زنان نیست و به کارکرد اجماع احزاب برای حمایت از نامزدهای انتخابات بازمی‌گردد.

کد خبر 448409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.