کاهش ۷۰ درصدی ثبت‌نام در مراکز پیش دبستانی/درخواست‌های تاسیس "مدرسه مجازی"

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش به تبیین برخی چالش‌ها و آسیب‌های شیوع کرونا و تعطیلی واحدهای آموزشی در حیطه مدارس و مراکز غیردولتی پرداخت و گفت: یک پیامد ملموس و جدی شیوع کرونا این بود که بالغ بر ۷۰ درصد کاهش ثبت‌نام در پیش دبستانی‌ها را داشتیم.

به گزارش ایمنا، سعید صالح در این باره اظهار کرد: تسهیلاتی برای کسب و کارهای زیان دیده از کرونا از سوی دولت در نظر گرفته شده بود که استقبال زیادی از آن صورت نگرفت و پاسخگوی نیاز موسسین مدارس غیردولتی نبود لذا همچنان مدارس درگیر چالش‌هایی هستند.

وی افزود: یک پیامد ملموس و جدی کرونا این بود که ثبت نام‌ها در دوره پیش دبستانی کاهش شدید داشت و بالغ بر ۷۰ درصد کاهش ثبت نام در پیش دبستانی‌ها را شاهد بودیم.

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مشکلات اقتصادی جدی مراکز پیش دبستانی در پرداخت هزینه‌ها و بیکاری نیروهای شاغل در این مراکز مشهود بود گفت: از آنجا که پیش دبستانی‌ها به صورت ترمی شهریه دریافت می‌کردند دیگر اولیا برای ادامه سال شهریه‌ای پرداخت نکردند و از اسفند تا کنون ورودی مالی نداشته‌اند.

صالح ادامه داد: بخش دیگری که بسیار آسیب دیدند مراکز علمی، آزاد و زبان بودند که به دلیل ترمی بودن و طولانی شدن تعطیلی‌ها دچار مشکل جدی شدند.

وی همچنین به مدارس کوچک غیردولتی اشاره کرد و گفت: این مدارس به دلیل بنیه ضعیف‌تر اقتصادی و توان فنی پایین‌تر با کاهش ثبت نام روبه رو شدند. اما در میدان عمل مدارس بزرگ‌تر ما که صاحب نام‌تر هستند در این ایام خوب عمل کردند.

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش درباره آمار کلی ثبت نام در مدارس غیردولتی اظهار کرد: در حال حاضر هنوز زود است که آمار نهایی را اعلام کنیم ولی برداشت ما این بوده است که مدارس کوچک ما در مناطق ضعیف‌تر و برخی مدارس کوچک در مناطق شهری بالاتر کاهش‌هایی داشته‌اند.

صالح افزود: اما آن دسته از مدارس غیردولتی که با کیفیت عمل کردند با توجه به اینکه اولیا معمولاً حساسیت بیشتری در امر آموزش دارند، با افزایش ثبت نام هم روبه رو بودند. تا کنون آمار ثبت نام امسال حدود یک درصد پایین‌تر از سال گذشته بوده است؛ البته آمار نهایی ثبت نام‌ها تا یک ماه دیگر قطعی می‌شود و پیش بینی ما این است که با ثبت قطعی آمار در سامانه سناد، آمار امسال، همانند سال گذشته یا اندکی بالاتر خواهد بود.

صالح با اشاره به اینکه از جمله پیامدهای دیگر رخ داده که هنوز درگیر آن هستیم این است که آمار ثبت‌نام‌ها در روزهای مختلف پرش دارد، گفت: افزایش تورم اولیا را در نوع آموزش با ابهام مواجه کرد؛ اینکه فرزندشان را به کدام مدرسه بفرستند، اصلاً بفرستند یا خیر. این ابهام در سرمایه گذاران نیز وجود داشت و ورود به این عرصه در این شرایط ریسک‌هایی برایشان به همراه داشت.

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در این دوران همه دارند شیوه‌های جدیدی را یاد می‌گیرند، آموزش و پرورش هم دارد یاد می‌گیرد، عنوان کرد: کرونا علیرغم تلفات و خسارت‌هایی که به جامعه وارد کرده، درس‌های بزرگی به جامعه داده و امیدواریم فضای جدیدی که ایجاد شده به ما کمک کند از روش‌های سنتی گذشته عبور کنیم.

وی افزود: فرصتی دست داده و شاید بتواند آینده ما را در توسعه آموزش‌های مجازی یاری کند. در همین چند ماه اخیر مهمان شرکت‌های دانش بنیان بودم و مشاهده کردم که در زمینه آموزش‌های الکترونیکی اقدامات خوبی انجام داده‌اند و با قدرت بیشتری وارد این عرصه شده‌اند.

صالح در نشستی مجازی با عنوان «کرونا و اقتصاد آموزش»، با بیان اینکه آموزش الکترونیکی در حال رشد و تکامل است و این امید هست که از این رهگذر درس‌های خوبی بگیریم گفت: درخواست راه‌اندازی مدارس مجازی هم از مواردی است که این روزها به آن برخورده‌ایم و آموزش و پرورش در حال بررسی این موضوع است. باید تمام ابعاد این موضوع بررسی شود.

منبع: ایسنا

کد خبر 448356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.