بیشترین میزان قاچاق کالاهای سلامت محور در حوزه فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی است

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: بیشترین میزان قاچاق کالاهای سلامت محور در حوزه فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی است، افراد باید مراقب درج برچسب تقلبی روی محصولات آرایشی و بهداشتی باشند.

محسن تقی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه کالاهای غیراستاندارد قاچاق عوارض مختلفی روی قسمت‌های مختلف بدن از جمله چشم، پوست و مو ایجاد می‌کند، اظهار کرد: فلزات سنگین موجود در این مواد برای سلامتی افراد خطر دارد.

وی با بیان اینکه معمولاً مصرف‌کنندگان لوازم آرایش غیرمجاز به بیماری‌های عفونی و مخصوصاً پوستی دچار می‌شوند، افزود: بروز نمونه‌های زیادی از انواع بیماری‌ها از جمله واکنش‌های آلرژیک پوستی و چشمی با استفاده از این گونه کالاها دیده شده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان تصریح کرد: افراد برای اطمینان از اصالت کالای مورد استفاده می‌توانند به برچسب اصالت و سلامت وزارت بهداشت بر کالاهای سلامت محور از جمله آرایشی و بهداشتی توجه کرده و برای کنترل و استعلام اصالت کالا، کد اصالت کالا را به سامانه پیامکی ۲۰۰۰۸۸۲۲ ارسال کرده یا از طریق اینترنت به سامانه TTAC.IR وارد شده و صحت کد اصالت را استعلام کنند.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است برچسب تقلبی روی محصولات قاچاق الصاق شود و برای شناسایی این مورد افراد باید دقت کنند که سامانه پیامکی دقیقاً شماره مذکور باشد و پس از استعلام پاسخ دقیق به شما ارسال شود.

تقی‌زاده با اشاره به اینکه کالاهای سلامت محور شامل مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، دارو و تجهیزات پزشکی است، گفت: بیشترین میزان قاچاق کالاهای سلامت محور در حوزه فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی است و به دلیل سودآوری بالا بخشی از این محصولات به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

وی افزود: تبعات قاچاق کالا علاوه بر وارد کردن آسیب‌های اقتصادی می‌تواند بر کارآفرینی، تولیدات داخلی و نیروی کار اثر بگذارد و این حوزه‌ها را دچار آسیب کند.‌

کد خبر 448352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.