تغییر سبک زندگی شهروندان چگونه ممکن می‌شود؟

یک کارشناس شهرسازی گفت: تغییر سبک زندگی یکی از سرفصل‌های مهم و اساسی در نظام مدیریت شهری است و تغییر سبک زندگی شهروندان در شهرها نیازمند تحلیلی جامع و کارشناسانه است.

امیر حسین شبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: فرهنگ استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی تا مدتی قبل چندان مورد توجه نبوده است و مردم به دلیل شأن اجتماعی و منافع فردی از وسایل شخصی استفاده می‌کردند.

وی افزود: به دلیل برخی اقدامات شده از قبیل توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی، همچنین تبلیغات و آموزش شهروندی، این نوع دیدگاه نسبت به حمل و نقل درون شهری تا حد زیادی تغییر کرد و مردم دیگر چندان خودرو شخصی را مظهر شأن اجتماعی و فرهنگ فاخر نمی‌دانند و میزان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی افزایش پیدا کرده است اما این کافی نیست.

این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: تحلیل، بررسی و تلاش مدیران و برنامه‌ریزان شهر برای تغییر سبک زندگی و تغییر رفتاری که به واسطه نوع دیدگاه‌های ذهنی شهروندان در بستر عینی انجام می‌شود، کافی نیست بلکه تغییر در سبک زندگی شهروندان نیازمند تحلیلی جامع و کارشناسانه است.

شبانی خاطرنشان کرد: شناخت عوامل محیطی مؤثر بر سبک زندگی، زمینه را برای اصلاح و بهبود نوع زیست شهروندان در شهرها فراهم می‌کند. تغییر سبک زندگی مقوله‌ای جامع است و تا زمانی که از تعریف سبک زندگی ساکنان هر شهر تحلیل کامل و علمی نشود ارائه راهکاری مناسب ممکن نیست.

وی با بیان اینکه تغییر سبک زندگی یکی از سرفصل‌های مهم و اساسی در نظام مدیریت شهری است، تاکید کرد: شهرهایی اقدام به بررسی و تغییر سبک زندگی می‌کنند که از بلوغ مدیریتی برخوردار هستند، این شهرها به این نتیجه رسیده‌اند که مدیریت شهری صرفاً با ارائه خدمات شهری و انجام اقدامات حداقلی نمی‌تواند مدیریتی جامع را بر شهر داشته باشد.

کد خبر 448351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.