در تولید پلاسما خودکفا می‌شویم

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره وضعیت تأمین پلاسما و فرآورده‌های آن گفت: ما مجبوریم سالانه ۴۰۰ هزار لیتر پلاسما به آلمان بفرستیم تا فرآورده‌های پلاسمایی مورد نیاز ما را ارسال کنند.

به گزارش ایمنا، ۵۵ درصد خون را پلاسما تشکیل می‌دهد؛ مایعی که جان برخی بیماران به آن وابسته است. این مایع حیات‌بخش را که به صورت کامل یا فرآورده‌های جدا شده استفاده می‌کنند، کاربرد فراوانی در درمان سوختگی، شوک، تروما و دیگر موارد اضطراری پزشکی دارد.

پروتئین‌ها و آنتی‌بادی‌های موجود در آن هم برای درمان وضعیت‌های مزمن پزشکی مانند اختلالات خودایمنی و هموفیلی استفاده می‌شود. افراد مبتلا به این شرایط می‌توانند با برخورداری از این درمان‌ها زندگی طولانی و مفیدی داشته باشند.

شاید ضرورت تأمین این ماده در روزهای شیوع کرونا برای نظام سلامت و مردم نمود بیشتری پیدا کرده باشد؛ روزهایی که از بیماران بهبودیافته کرونایی خواسته شد برای کمک به دیگر بیماران برای اهدای پلاسمای خود مراجعه کنند؛ این کار طول دوران بستری بیماران بد حال و شدید مبتلا به ویروس کرونا را کاهش می‌دهد و میزان مرگ و میر این بیماران را کمتر می‌کند. این صنعت درمانی در دنیا روند رو به رشدی دارد و سال‌ها است در ایران هم مورد توجه قرار گرفته است.

مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره وضعیت تأمین پلاسما و فرآورده‌های آن گفت: ما مجبوریم سالی ۴۰۰ هزار لیتر پلاسما به آلمان بفرستیم و به ازای هر لیتر آن، ۱۷۰ یورو پرداخت کنیم تا برای ما فرآورده‌های پلاسمایی ارسال کنند.

به گفته او امروز به نقطه‌ای رسیدیم که دیگر بدون نیاز به دیگر کشورها، نیاز خود را تأمین می‌کنیم. کارخانه‌ای در کشور پا گرفته که قرار است محصولات تولیدی آن ۳۰ درصد از نیاز داخلی به این محصول را تا دو سال دیگر تأمین کند.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری همچنین بیان کرد: فناوری که در تولید این پلاسما به کار رفته است جزو فناوری‌های بالا و نوین است که در تولید آن هم از روش‌های سنتی پالایشگاهی استفاده نمی‌شود؛ این محصول توسط یک شرکت دانش‌بنیان بومی‌سازی شده است.

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

کد خبر 448337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.