ویروس کرونا تا ۹ ساعت روی پوست زنده می‌ماند/امروز سیارکی از کنار زمین می‌گذرد

طبق پژوهشی جدید ویروس کرونا می‌تواند تا ۹ ساعت روی پوست انسان زنده بماند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زنده ماندن ویروس کرونا تا ۹ ساعت روی پوست، گذشتن سیارکی به اندازه یک هواپیما از کنار زمین، نشان دادن ۱۶ میلیون رنگ در مانیتور بدون لبه هواوی و تبدیل آب شور حاصل از نمک زدایی نفت به آب کشاورزی را در بسته خبری تکنولوژی ایمنا بخوانید:

ویروس کرونا تا ۹ ساعت روی پوست زنده می‌ماند

پژوهشگران دانشگاه کیوتو در ژاپن آزمایش‌هایی روی پوست جسد که برای پیوند استفاده می‌شود انجام دادند. آن‌ها متوجه شدند مدت زمان زنده ماندن ویروس کرونا روی پوست چهار بار طولانی‌تر از ویروس آنفلوآنزا A است.

آن‌ها معتقدند اطلاعات مربوط به مدت زمان زنده ماندن ویروس روی پوست به توسعه روش‌های جلوگیری از انتقال آن در اثر تماس کمک می‌کند و از سوی دیگر اهمیت شستن دست‌ها را نشان می‌دهد.

مؤلفان پژوهش در این زمینه گفته‌اند: ثبات ویروس SARS-CoV-2 همچنان ناشناخته است. در همین راستا مدلی ساختیم که تولید تحقیقات بالینی درباره بکارگیری پاتوژن‌ها را روی پوست انسان به شیوه ایمن ممکن کند.

نتایج آزمایش نشان داد: ویروس آنفلوانزا حدود ۱.۸ ساعت روی پوست زنده می‌ماند و  مدت زمان زنده ماندن ویروس کرونا روی پوست انسان حدود ۹ ساعت است. همچنین ویروس کرونا هنگام مخلوط شدن با مخاط نمونه‌های دستگاه تنفسی فوقانی حدود ۱۱ ساعت روی پوست زنده می‌ماند.

موضوع قابل توجه اینکه ۱۵ ثانیه پس از بکاربردن مایع ضدعفونی کننده دست که حاوی ۸۰ درصد الکل بود هر دو ویروس غیرفعال شدند.

نتایج این تحقیق در ژورنال Clinical Infectious Diseases منتشر شده است.

سیارکی به اندازه یک هواپیما از کنار زمین می‌گذرد

طبق اطلاعات سازمان ناسا امروز سیارکی با سرعت ۶.۶۸ کیلومتر بر ثانیه از کنار زمین می‌گذرد. این سیارک 2020RK2 نام دارد و ستاره شناسان نخستین بار ماه گذشته آن را رصد کردند. بر اساس اطلاعات موجود این سیارک قطری بین ۳۶ تا ۳۸ متر دارد و به اندازه یک هواپیمای بویینگ ۷۴۷ است و پیش بینی می‌شود امروز (۷ اکتبر، ۱۶ مهرماه) از کنار زمین گذر کند.

به گفته کارشناسان با توجه به سرعت حرکت سیارک پیش بینی نمی‌شود که با زمین برخورد کند.

مانیتور بدون لبه هواوی ۱۶ میلیون رنگ را نشان می‌دهد

ماه گذشته گزارش‌هایی مبنی بر عرضه مانیتورهای دسکتاپ شرکت هواوی منتشر شد و در همین راستا رندرهای جدیدی از یکی از آن‌ها همراه مشخصات کلیدی فاش شده است.

منبع خبر جدید وبسایت ITHome است. در تصویر منتشر شده، یک مانیتور بدون لبه دیده می‌شود و در حقیقت هواوی لبه‌های نمایشگر را در سه طرف کاهش داده و فقط لبه پایینی باقی مانده که نام تولید کننده روی آن دیده می‌شود. این مانیتور یک پایه فلزی دارد.

شماره مدل این دستگاه AD80HW است که نمایشگر ال سی دی ۲۳.۸ اینچی با کیفیتFHD دارد و می‌تواند ۱۶.۷ میلیون رنگ را نشان دهد. مانیتور مذکور گواهینامه TÜV Rheinland را برای انتشار نور آبی کم دارد.

در تصویر مربوط به پشت دستگاه یک خروجی HDMI نیز دیده می‌شود و طبق ادعای وبسایت مذکور این مانیتور به شرکت BOE Video Technology واگذار می‌شود. مانیتور جدید احتمالاً قبل از پایان سال جاری میلادی رونمایی خواهد شد.

تبدیل آب شور حاصل از نمک زدایی نفت به آب کشاورزی

محققان جهاد دانشگاهی پایلوت دستگاه تبدیل آب شور حاصل از نمک زدایی را به آب کشاورزی اجرایی کردند و آماده عقد قرارداد برای استفاده از آن هستند.

حمیدرضا طیبی در این خصوص گفت: محققان جهاد دانشگاهی در حال طراحی سیستم‌هایی هستند که با نمک زدایی نفت وارد زمین می‌شود و آب شور را به آب قابل تحمل در طبیعت تبدیل می‌کند؛ بنابراین راه استفاده‌ای برای منابع کشاورزی باز می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه یکی از مشکلات محیط زیست با صنعت نفت، رهاسازی آب شور حاصل از نمک زدایی نفت در طبیعت است، گفت: دستگاهی که محققان جهاد دانشگاهی طراحی کرده‌اند آب شور را به آب کاربردی در کشاورزی تبدیل می‌کند.

وی با بیان اینکه محققان جهاد دانشگاهی گیلان این دستگاه را ساخته‌اند، گفت: این دستگاه می‌تواند مناطق آلوده به آب شور حاصل از نمک‌زدایی نفت خام را پاکسازی کند. این سیستم می‌تواند در مناطقی که قابل کشاورزی است بهره برداری شود.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه این طرح در پژوهشکده محیط زیست گیلان به انجام رسیده است، اضافه کرد: این طرح به صورت پایلوت در گیلان اجرا شده و آماده عقد قرارداد است.‌