هفته‌ای برای فضا/ از پرتاب اولین ماهواره تا انعقاد معاهده‌ بین المللی فضا

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: هفته جهانی فضا، رویدادی است که به صورت بین‌المللی و به منظور آشنا کردن عموم افراد با دانش فضا و ترویج این علم در بین نسل‌های مختلف در نظر گرفته شده است.

مرتضی بارونی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه هفته جهانی فضا از چهارم اکتبر تا دهم اکتبر (۱۳ تا ۱۹ مهرما) است، اظهار کرد: چهارم اکتبر سال ۱۹۵۷ ورود به عرصه فضا به طور رسمی و با پرتاب اولین ماهواره بشر به فضا (اسپوتنیک ۱) آغاز شد؛ این ماهواره توسط اتحاد جماهیر شوروی سابق به فضا پرتاب شد. ۱۰ اکتبر ۱۹۶۷ نیز اولین معاهده بین المللی استفاده صلح آمیز از فضا بین کشورها منعقد شد.

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان ادامه داد: حدود ۷۰ سال از زمانی که فعالیت‌های فضایی به طور رسمی آغاز شد می‌گذرد و علوم فضایی از جمله علوم تراز اول از نظر علم و پیشرفت بوده است؛ حضور انسان در عرصه فضا ابتدا با پرتاب ماهواره‌ها، فرستادن انسان به ماه و اقدامات مختلف آغاز شد.

وی با بیان اینکه در ایران نیز سال‌هاست که هفته جهانی فضا گرامی داشته می‌شود، خاطرنشان کرد: کشور ایران، دانشمندان فضایی، سازمان فضایی ایران و بخش‌های مختلف عرصه فضایی حرف‌های زیادی برای گفتن دارند؛ البته مسیر رشد باید بیش از پیش باز باشد تا بتوانیم پیشرفت‌های بیشتری در عرصه فضا داشته باشیم.

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان عنوان کرد: ایران جزو کشورهایی است که چرخه کامل فضایی، از ساخت موشک پرتاب کننده و ایستگاه پرتاب ماهواره تا ساخت و پرتاب ماهواره و قرار دادن آن در مدار و پشتیبانی از ماهواره را دارد.

بارونی با اشاره به شعار امسال هفته جهانی فضا "ماهواره‌ها زندگی را بهتر می‌کنند"، اظهار کرد: این شعار به اهمیت کاربرد ماهواره‌ها در زندگی بشر اشاره می‌کند. امروزه تکنولوژی ماهواره‌ها پیشرفت بسیار زیادی کرده‌، بخش‌های مختلف زندگی انسان را در بر گرفته و هر روز با زندگی مردم سراسر دنیا ارتباط دارند.

ماهواره‌ها؛ نقطه عطف علوم فضایی

وی با بیان اینکه ماهواره‌ها نقش‌های مختلفی در زندگی بشر دارند، تصریح کرد: ماهواره‌ها از جمله نقاط عطف علوم فضایی محسوب می‌شوند. ماهواره‌های رادیویی، بخش‌هایی همچون رادیو، تلویزیون و مخابرات را پوشش می‌دهند و ماهواره‌های سنجشی وظیفه تصویربرداری، هواشناسی، سنجش از دور و پیش بینی مخاطرات طبیعی را بر عهده دارند.

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان افزود: از دیگر نقاط عطف علوم فضایی، اکتشافات مرز دانش فضایی است. ماهواره‌ها و فضاپیماهای کشورهای جهان به نقاط مختلف منظومه شمسی در حال حرکت هستند و اطلاعاتی را از سیارات جمع آوری می‌کنند.

بارونی تاکید کرد: امروزه دانشمندان فضایی برای فرود انسان روی سیارات دیگر تلاش می‌کنند تا همانطور که بر سطح ماه فرود آمده‌اند، روی مریخ نیز به عنوان اولین سیاره بعد از زمین، فرود بیاید.

فضا به قلمرو کشورها اضافه شده است

وی عنوان کرد: ورود شرکت‌های خصوصی به عرصه فضایی از دیگر نقاط عطف این علم محسوب می‌شود. امروزه شرکت‌های خصوصی از جمله اس پی ایکس وارد عرصه فضا شده‌اند و به عبارتی قلمرو کشورها در عرصه فضا نسبت به گذشته گسترده شده است که می‌توان آن را از دیگر نقاط عطف صنعت فضایی دانست.

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر فضا به قلمرو کشورهای مختلف اضافه شده، اظهار کرد: همانطور که هر کشور نیروی دریایی و زمینی دارد، باید نیروی فضایی نیز داشته باشد، شاید زمانی هوا جز قلمرو کشوری محسوب نمی‌شد، اما با ورود هواپیماها و نیروی هوایی، در حال حاضر ورود انسان به قلمرو فضا امری طبیعی است.

بارونی تاکید کرد: بشر علاوه بر اینکه سعی در پیشرفت دانش خود در عرصه علوم فضایی دارد، باید این صنعت را مقرون به صرفه کند و آن را تبدیل به صنعتی ارزان کند؛ در این راستا نیاز است تا تولید موشک‌های پرتابگر ساده‌تر و ارزان‌تر شده و با سوخت‌های چند بار مصرف ساخته شود.

وی افزود: انسان باید تلاش کند تا ساخت ماهواره‌ها ارزان‌تر و اندازه آن‌ها کوچک‌تر شود و دانش فضایی بیشتر از گذشته در بین عموم مردم گسترش پیدا کند.

کد خبر 448310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.