معضل آتش‌نشانان غیر بومی در سمنان/ایستگاه آتش‌نشانی مرکز گردشگری می‌شود

جلوگیری از وقوع حوادث و بلایای انسانی و طبیعی و حفظ جان و مال شهروندان در مقابل این مخاطرات از مهم‌ترین وظایف مدیران و سیاست‌گذاران شهری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برخورداری از امکانات، تجهیزات و نفرات آموزش دیده برای مقابله با بحران‌ها و حوادث احتمالی از نخستین و مهم‌ترین ضرورت‌هایی است که مدیران شهری باید به آن توجه کنند. هر اندازه جمعیت شهرها بیشتر و مبادلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن‌ها بیشتر باشد، به سامانه‌ها و سازمان‌های ایمنی بیشتری نیز نیاز دارند.

سمنان، شهری در حاشیه کویر مرکزی ایران و مرکز استانی به همین نام است که به دلیلی تنوع قومی، موقعیت استراتژیک و محورهای مواصلاتی که از آن عبور می‌کند، نیازمند امدادگران و آتش‌نشانان کارآمدی است که با بهره‌گیری از تجهیزات مدرن هر نوع حادثه یا حریق یا بلایای طبیعی و انسانی را مهار و جان و مال شهروندان را در مقابل سوانح و مخاطرات حفظ کنند. برای آگاهی بیشتر از وضعیت نفرات و تجهیزات امدادی و خدمات ایمنی این شهر، ظرفیت‌ها و تنگناهای موجود در این زمینه و نیز نفش شهروندان در کاهش مخاطرات با منشأ انسانی، با آتشپاد دوم سعید اسمعیل‌پور، رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سمنان گفت و گویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

در حال حاضر چند ایستگاه آتش‌نشانی در شهر سمنان فعال است؟

در حال حاضر با احتساب ایستگاه شماره دو (ایستگاه شهید رجایی) که تخریب شده است، شش ایستگاه در شهر و یک ایستگاه در شهرک صنعتی سمنان وجود دارد. ششمین ایستگاه آتش نشانی در میدان کشاورز سمنان در هفته دولت با مساعدت و حمایت شهردار سمنان و اعضای شورای شهر در مدت زمان کمتر از شش ماه احداث شد. این ایستگاه در زمینی به مساحت ۷۵۰ مترمربع، زیربنای ۲۰۰ مترمربع و اختصاص اعتباری بالغ بر پنج میلیارد تومان احداث شده است و در حال حاضر ۱۰ نیروی عملیاتی در آن مشغول خدمت‌رسانی به ساکنان مناطق جنوب، جنوب غرب و شهرک غرب سمنان هستند. برای شهرک مهر سمنان که ۱۱ هزار واحد مسکونی در آن وجود دارد نیز تقاضای ایجاد ایستگاه آتش‌نشانی داده شده بود که ماه‌های اخیر قراردادی با پیمانکار منعقد شد که این ایستگاه نیز تا سال آینده به بهره‌برداری برسد. پیش بینی شده است که شهر سمنان تا ۲۵ سال آینده نیاز به احداث ایستگاه جدید نداشته باشد، مگر اینکه شهر از نظر کلی در طرح‌های جامع و تفصیلی تغییر یا وسعت پیدا کند.

چرا ایستگاه شماره ۲ تخریب شد؟

با توجه به اینکه ایستگاه شهید رجایی (ایستگاه شماره دو) تنها ایستگاهی بود که در بافت تاریخی شهر و در مجاورت امامزاده علی ابن جعفر (ع) و میدان ارگ قرار داشت، با صلاحدید شهردار سمنان قرار شد این ایستگاه تخریب شود و فضای آن به مکانی اقامتی، تفریحی و گردشگری تبدیل شود تا شهروندان و گردشگران بتوانند از آن بازدید کرده و از مراکز تجاری آن خرید کنند و به این وسیله منبع درآمدی برای سازمان آتش‌نشانی ایجاد شده و از آن برای تأمین تجهیزات استفاده شود. در حال حاضر جانمایی جدید ایستگاه شماره دو در محل ساختمان سابق دادگستری شده و بعد از انجام عملیات تملک سعی می‌کنیم  در مدت کمتر از شش ماه احداث شود.

یکی از مؤلفه‌های تأمین امنیت شهروندان در زمان وقوع حوادث، نصب شیرهای هیدرانت است؛ وضعیت شهر سمنان از این نظر چگونه است؟

در حال حاضر ۶۷ شیر آتش‌نشانی در شهر نصب شده است. بر اساس استاندارد جهانی باید ۶۹ شیر به ازای هر سه هزار شهروند نصب شود. شیرهای هیدرانت به شبکه آب متصل است و اگر حادثه و یا آتش‌سوزی اتفاق افتاد از این دستگاه‌ها استفاده خواهد شد.

در حال حاضر چند آتش‌نشان در سازمان آتش‌نشانی سمنان مشغول فعالیت هستند؟

چارت سازمانی آتش‌نشانی سمنان برای نیروهای ستادی و اداری ۱۴۷ نفر است، اما در حال حاضر یکصد نفر در بخش‌های مختلف سازمان مشغول خدمت هستند. البته در چارت نیروهای عملیاتی کامل است و کمبودی نداریم. سال گذشته درخواست نیروی عملیاتی داده شده بود که با پیگیری دفتر امور شهری استانداری و شهرداری سمنان و پس از برگزاری آزمون عملی از متقاضیان، تعداد ۱۹ نفر نیروی عملیاتی در مدت یک ماه گذشته به سازمان معرفی شدند و در حال حاضر برنامه‌های آموزشی و تمرینی را فرامی‌گیرند که به محض آمادگی کامل وارد شیفت عملیاتی خواهند شد. با این اقدامات از نظر تعداد نیرو در ایستگاه‌ها به استاندارد ملی می‌رسیم.

آیا سازمان آتش‌نشانی سمنان نیز با معضلات استخدام نیروی غیربومی و بالای ۳۰ سال مواجه است؟

همچون سنوات گذشته که از نحوه استخدام نیروهای آتش‌نشان انتقاد داشتیم؛ نیروهای سازمان آتش‌نشانی سمنان از نظر اخلاق بسیار وضعیت خوبی دارند، اما با توجه به شرایط جذب نیرو باید بگوییم بکارگیری نیروی غیربومی در سازمان آتش‌نشانی با توجه به اینکه با محدوده شهر آشنا نیستند، وقت‌گیر خواهد بود. نیرویی که به عنوان فرمانده شیفت یا بیسیم‌چی معرفی می‌شود باید بومی باشد تا اشرافیت کامل بر معابر شهر و تمام مناطق داشته باشد. انتقاد دیگر به شیوه جذب نیروهای آتش نشان به سن استخدام شدگان بازمی‌گردد؛ عمر مفید نیرویی که با مدرک دکتری و با سن ۳۵ سال در سازمان استخدام می‌شود نهایتاً پنج سال است، زیرا بعد از ۴۰ سالگی توان و آمادگی جسمانی عملیات را ندارد و این موضوع برای ۱۰ سال آینده شهر سمنان مشکل‌ساز خواهد بود.

آیا شمار حوادث و سوانح شهر سمنان کمتر از استاندارد جهانی است؟

از نظر تعداد حوادث یک استاندارد تعریف شده است که رسمی نیست. گفته شده که وقوع ۲.۵ حادثه در هر شبانه روز به طور میانگین ۲.۵ مناسب است، اما این آمار نیز استاندارد نیست، زیرا وظیفه آتش‌نشانان کاهش حوادث و و سوانح است. در سال ۹۸ در شهر سمنان با جمعیت ۲۰۹ هزار نفر ۷۶۵ مورد آتش‌سوزی رخ داد و در شش ماه نخست امسال ۲۹۴ حادثه آتش‌سوزی در شهر به وقوع پیوست. تعداد امداد و نجات در حوادث و سوانح از استاندارد تعریف شده پایین‌تر است. آموزش شهروندان در پیشگیری از وقوع حوادث بسیار مؤثر است، اما همه علل به این مورد محدود نمی‌شود، زیرا بیشترین آتش سوزی‌ها مربوط به اتصالات برق و گاز است. در سال ۹۸ تعداد آتش‌سوزی و امداد و نجات در مجموع هزار و ۲۹۱ مورد بود. این آمار در شش ماه اول امسال ۶۷۲ مورد بوده که از این تعداد ۲۹۴ مورد آتش‌سوزی و ۳۷۸ مورد امداد و نجات است.

مهم‌ترین علل وقوع حریق در سمنان چیست؟

بیشترین آتش سوزی‌ها مربوط به سطل زباله و خاشاک و شاخ و برگ درختان است. از سازمان سیما و منظر و سازمان پسماند درخواست می‌کنیم نظارت بیشتری در جمع‌آوری شاخ و برگ و خاشاک درختان داشته باشند و واحد خدمات شهری نیز سطل‌های زباله را به موقع تخلیه کنند تا شاهد آسیب و حریق پارک‌ها و فضای سبز و سطل‌های زباله نباشیم. میانگین حضور آتش نشانان در محل حادثه در محدوده شهری در سال ۹۸، حدود سه دقیقه و ۵۲ ثانیه و در شش ماه اول امسال ۵۹.۳ ثانیه بوده است. علت اصلی تأخیر چند ثانیه‌ای نیروها، تخریب ایستگاه شماره دو و ترافیک شهری، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، ساخت و سازها و موانعی است که ایجاد شده است.

کد خبر 448285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.