تجربه مشترک بحران کرونا در "جهش یافته"

نمایشگاه "جهش یافته" یک گفت‌وگوی فرهنگی مربوط به هویت شخصی و فرهنگی است که از هنر برای برقراری ارتباط در یک بحران فرهنگی استفاده کرده است.

مرجان حبیبیان، گردآورنده و هنرمند نمایشگاه "جهش یافته" در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در این نمایشگاه آثار شش هنرمند از سراسر جهان به نمایش درآمده است. ما شش نفر نه تنها به بررسی جهش ژنتیکی، بلکه به بررسی جهش در جنبه‌های مختلف زندگی‌مان پرداخته‌ایم. آنولی پررا هنرمند سریلانکایی که در هند زندگی می‌کند با بافته‌های زیبای خود به معناهای بافته شده در ذهنش جلا و هویتی جدید می‌بخشد.

وی افزود: حسن میر از عمان به بررسی زوایای به ظاهر بصری پرداخته است، اما در واقع به ژرفای روح خود در پرتره‌های نگاتیو پوزیتیو، جهش سال‌ها، روزها، تجربه‌ها، رنج‌ها و خوشی‌ها که همچون خطوطی در چهره‌اش هویداست می‌پردازد و در ویدئویی ما را به عمق لحظات به دنیا آمدن و ترک این دنیا می‌برد. حسن معتقد است که هنر رسانه ای است که از طریق آن می‌توان در پی کشف وضعیت انسانی و تناقضات او بود.

این نمایشگاه گردان ادامه داد: والتر کرانتر هنرمند اتریشی ما را به نگرش، سکوت و آرامش ابدی انسان‌ها و اشیایی از زندگی روزمره و چشمان تیزبین او ورای این سکوت به جنبش اتم‌ها خیره‌اند می‌برد. والتر با زیبایی شناسی خاص خود به نظر نویسنده ایتالیایی اوگو فوسکولو نزدیک شده که می‌گوید "در مقابل زمان که همه چیز را پاک می‌کند، فقط شعر بی انتها وجود دارد".

حبیبیان افزود: نسیم پیرهادی هنرمند ایرانی قدمی پیش‌تر می‌رود و تنها جهش ذرات وجود را در ویدئوی خود به چالش می‌کشد. در این هنگام جاگات هنرمند سریلانکائی تمام تحولات این عالم را بر پشت پرده ابهام فرو می‌برد و گاهاً ما را با یافته‌های خود همراه می‌سازد.

وی با اشاره به مضمون آثار خود افزود: من نیز در صدد دستکاری ژنتیکی خلقتم و نقش ذهنم را بر پاره بدن گرم موجودات می‌دوزم.

این نمایشگاه‌گردان ادامه داد: نمایش گروه بین‌المللی "جهش یافته" یک گفتگوی فرهنگی مربوط به چارچوب‌های بزرگ‌تر مانند هویت شخصی و فرهنگی است. بنابراین از هنر برای برقراری ارتباط پیام‌های مختلف در زمینه‌های مختلف استفاده می‌شود.

وی افزود: جهش یا جهش یافته بهترین انتخاب برای نشان دادن این اوضاع اپیدمی از دیدگاه و سکوی هر کدام از ما در جایگاه‌های مختلف جهان بود. هر کدام از ما در گوشه‌ای متفاوت در این جهان به تماشا و تجزیه و تحلیل این روزگار هستیم و بر آن شدیم که به زبان خاص خود سکویی برای بیان این جهش در جای جای این دنیا باشیم.

حبیبیان درباره میزان استقبال از نمایشگاه توضیح داد: بازخوردها بسیار عالی بود، چرا که کار در بسترهای مختلف نشان داده شد همچنین از اساتید بنام در اتریش پیام‌های قابل توجهی دریافت کرده‌ایم و در ایران نیز بازخورد خوبی برایمان داشت. امیدوارم که در آینده نزدیک امکان برگزاری نمایشگاه حضوری به وجود بیاید.

گفتنی است، هنردوستان می‌توانند با مراجعه به صفحه اینستاگرام گالری اکنون نمایشگاه "جهش یافته" را بازدید کنند.

کد خبر 448259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.