مطهرنیا: بازگشت جو بایدن به برجام گریزناپذیر است

یک کارشناس روابط بین‌الملل گفت: بازگشت جو بایدن به توافق برجام گریزناپذیر است، اما به این معنا نیست که وی زمینه‌های فشار حداکثری علیه ایران را در چهارچوب ورود به برجام را دنبال نکند.

مهدی مطهرنیا، در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در مورد افزایش احتمال پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا، اظهار کرد: جو بایدن میراث‌دار اوباما و مذاکره با ایران است و توافقنامه برجام نیز میراث‌دار سیاست خارجی دموکرات‌ها در قرن ٢١ میلادی است.

وی افزود: قطعاً بازگشت جو بایدن به توافق برجام گریزناپذیر است، اما به این معنا نخواهد بود که بایدن زمینه‌های فشار حداکثری علیه ایران را در چهارچوب ورود به برجام دنبال نکند؛ زیرا اوباما نیز سعی داشت با تعریف محدود از برجام، زمینه‌های فشار بر ایران در جهت انعقاد برجام‌های دیگر را فراهم سازد.

این کارشناس روابط بین‌الملل تاکید کرد: نیت دولت اوباما جهت امضای توافق برجام با ایران، وارد کردن جمهوری اسلامی به نظام بین‌الملل و آستانه ورودی برای تهران در جهت پذیرش دیگر مواضع ایالات متحده آمریکا بود.

مطهرنیا ادامه داد: اکنون وعده بازگشت به برجام توسط جو بایدن یک واقعیت است، اما حقیقت پشت پرده این وعده با ورود بایدن به کاخ سفید می‌تواند ایجاد کننده فضای همگرایی بیشتر میان اتحادیه اروپا و آمریکا علیه تهران باشد؛ زیرا بایدن و دموکرات‌ها در جذب کشورهای اروپایی در راستای فشار بر جمهوری اسلامی مهارت بیشتری دارند.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد بایدن برای بازگشت به معاهده برجام، شروطی را پیش روی تهران بگذارد و در راه اجرای این شروط، زمینه اتحاد بیشتر آمریکا و اروپا علیه ایران را فراهم کند.

کد خبر 448256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.