سیارات قابل سکونت‌تر از زمین کشف شد

ستاره‌شناسان موفق شدند چند سیاره فراخورشیدی که فوق قابل سکونت (superhabitable) هستند و شرایط زندگی در آن‌ها بهتر از زمین است را کشف کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان معیارهایی برای سیارات فوق قابل سکونت در نظر گرفتند. به اعتقاد آن‌ها این سیارات باید بین پنچ تا هشت میلیارد سال سن داشته باشند و در آنجا آب وجود داشته باشد. کیهان شناسان همواره دنبال کشف ستاره‌هایی با عمر طولانی‌تر بوده‌اند که از خورشید سیاره ما خنک‌تر باشند.

آن‌ها در جستجوی سیاراتی بودند که بسیار بزرگ‌تر از سیاره زمین باشند. سیاره زمین تقریباً ۴.۵ میلیارد سال سن دارد. جرم یکی از سیارات کشف شده قابل سکونت ۱.۵ برابر سیاره زمین است. انتظار می‌رود که این سیاره گرمای داخلی خود را از طریق اشعه رادیواکتیو طولانی‌تر تامین کرده و برای حفظ اتمسفر در مدت زمان طولانی‌، دارای جاذبه قوی‌تر باشد.

محققان معیارهای انتخابی خود را روی چهار هزار و ۵۰۰ سیاره فراخورشیدی شناخته شده اعمال کرده و ۲۴ سیاره با ویژگی‌های فوق را شناسایی کردند. این سیارات ۱۰۰ سال نوری از ما دور هستند که فاصله بسیار زیادی محسوب می‌شود.

به گفته محققان، ممکن است مشخصات این سیارات شبیه زمین نباشد، بلکه حتی شگفت‌انگیزتر از سیاره ما و شرایط زندگی در آن‌ها بهتر باشد.

نتایج این مطالعه در مجله Astrobiology منتشر شده است.