فناوری جدید تشخیص بیماری کرونا/ آمادگی برای اپیدمی‌های آینده

گروهی از محققان با توسعه نوعی فناوری به نام SENSR موفق شدند بیماری کرونا را بر اساس توالی RNA ویروس کووید-۱۹ در کمتر از ۳۰ دقیقه تشخیص دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در حال حاضر برای تشخیص بیماری کرونا از تست تشخیص مولکولی PCR که دقت بالایی دارد استفاده می‌شود، اما این روش فرآیند پیچیده‌ای دارد. از آنجایی که این تست کرونا به تجهیزات گرانقیمت و افراد متخصص نیاز دارد، روش مناسبی برای تشخیص بیماری کرونا در روستاهای کوچک یا فرودگاه‌ها محسوب نمی‌شود.

گروهی از محققان موفق به توسعه نوعی فناوری به نام SESR شدند که قادر است بیماری کرونا را در کمتر از ۳۰ دقیقه و بر اساس توالی RNA ویروس کووید -۱۹ تشخیص دهد. RNA یک اسیدنوکلئیک است که حامل اطلاعات ژنتیکی بوده و در کنترل بیان ژن‌ها نقش مهمی دارد. محققان کیت تشخیصی مخصوصی طراحی کردند که قادر است وجود RNA ویروس کووید -۱۹ را با استفاده از پدیده فلورسانس نشان دهد.

علاوه بر اینکه استفاده از فناوری SENSR بسیار ساده است، دستگاه تشخیص آن قابل حمل و دارای کاربری ساده است. اگر این روش برای افراد مشکوک به کرونا استفاده شود، امکان تشخیص بیماری کرونا پیش از مراجعه به مراکز درمانی و بستری شدن در بیمارستان‌ها فراهم می‌شود.

مزایای استفاده از این روش جدید این است که استرس حضور در محل آزمایش و احتمال تماس نزدیک با افراد آلوده به ویروس را تا حد ممکن کاهش می‌دهد. محققان معتقد هستند که دقت و حساسیت این روش بسیار زیاد است.

همچنین در صورتی که بیماری عفونی جدید دیگری غیر از کووید -۱۹ شیوع پیدا کند، می‌توان این کیت تشخیص را در مدت یک هفته به گونه‌ای توسعه داد تا بیماری جدید را تشخیص دهد؛ بنابراین به نظر می‌رسد با بهره‌گیری از این روش می‌توانیم آمادگی بهتری برای مقابله با اپیدمی‌های آینده داشته باشیم.

کد خبر 448250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.