سهمیه بنزین افزایش پیدا می‌کند؟

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

جزئیات طرح مجلسی‌ها برای آزادسازی قیمت بنزین

۳۶ نماینده مجلس سرانجام از طرح خود برای سهمیه‌بندی بنزین سرانه خانوار رونمایی کردند. بر اساس این طرح که ۱۲ مهرماه در پایگاه قوانین و مقررات کشور منتشر شد، ماهانه ۳۰ لیتر بنزین به هر ایرانی به‌غیراز ایرانیان مقیم خارج از کشور با نرخ هر لیتر ۱,۰۰۰ تومان اختصاص خواهد یافت؛ پیشنهادی که اگر مجلس به آن رأی بدهد عملاً مصوبه سران قوا در آبان سال ۹۸ برای سهمیه‌بندی بنزین بر مبنای هر خودرو وتو خواهد شد.

این طرح برخلاف رویکرد ماه‌های گذشته مجلس مبنی بر ارائه طرح‌های دوفوریتی به‌صورت یک‌فوریتی تقدیم مجلس شده، اما قرار است به‌صورت عادی بررسی شود و به همین دلیل انتظار نمی‌رود به‌زودی در دستور کار نمایندگان قرار گیرد. با این حال، امضاکننده‌ها می‌گویند با ادامه روند فعلی، میزان مصرف بنزین تا سال ۱۴۰۸ به ۲۵۰ میلیون لیتر در روز خواهد رسید و باید روزانه ۱۵۰ میلیون لیتر بنزین وارد شود. آنها معتقدند پرداخت حداقل ۴ هزار تومان یارانه به ازای هر لیتر بنزین بر اساس الگوی فعلی سهمیه‌بندی برخلاف عدالت است. به باور این نمایندگان، با تصویب طرح پیشنهادی‌شان هم در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌شود، هم بار تورمی ندارد و شکاف درآمدی بین جامعه را کاهش می‌دهد.

احمد امیرآبادی فراهانی، حسینعلی حاجی دلیگانی، حسینعلی شهریاری، محمدرضا رضایی کوچی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نصرالله پژمان‌فر و سیدنظام‌الدین موسوی ازجمله نمایندگان شناخته‌شده مجلس هستند که این طرح را امضا کرده‌اند و می‌خواهند دولت مکلف شود به هر ایرانی دارای کد ملی، به‌جز ساکنان خارج از کشور، معادل ۳۰ لیتر بنزین به قیمت سال ۱۳۹۷، برای استفاده از بنزین به‌طور ماهانه به کارت ملی یا کارت بانکی سرپرست خانوار اختصاص دهد.

پاسخ صریح عارف درباره کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰

محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس دهم در بخشی از ویدئویی که گفت‌وگوی وی با خبرنگاران بوده و به تازگی منتشر شده، درباره حضور در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: من اگر باید بیایم میدان راحت می‌آیم و اگر نباید بیایم تا بر اساس خرد جمعی شخص بهتری بیاید، نمی‌آیم.

رئیس فراکسیون امید در مجلس دهم دراین‌باره افزود: من همیشه در ذهنم این بوده که اگر فردی مناسب‌تر از خودم پیدا کردم، بکشم کنار. بنابراین من از حالا نمی‌توانم بگویم که برای ۹ ماه دیگر چه کار می‌خواهم بکنم. من برای خودم در هر دوره از انتخابات یک راهبردی را مشخص کرده‌ام و به نظرم مهمترین راهبرد همه جریان‌های سیاسی کشور برای انتخابات آتی ریاست جمهوری مسئله مشارکت در انتخابات است. اگر خدای ناکرده مشارکت ۴۰ درصدی در انتخابات مجلس به طور مثال به ۳۷ درصد برسد، برای کشور فاجعه است.

وی ادامه داد: بنابراین راهبردی که من شخصاً در نظر دارم حضور مردم است و پس از آن حضور جدی اصلاح‌طلبان در انتخابات است. البته برای اصلاح‌طلبان انتخابات شوراها از اهمیت بالایی برخوردار است و کمتر از ریاست‌جمهوری نیست. در این مسیر اگر من باید به میدان بیایم راحت به میدان می‌آیم و اگر هم نباید بیایم بر اساس خرد جمعی عمل خواهم کرد.

وی درباره انتقاداتی که به نحوه اعلام استعفای او از سوی برخی اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود، گفت: استعفای آقای موسوی لاری اساساً معنای خاصی نداشت. چرا که پس از پایان دوره سوم فعالیت شورای سیاست‌گذاری مشخص بود که نه من و نه آقای موسوی لاری قرار نیست که کار خود را در این شورا ادامه دهیم. اگر روند گذشته شورای گذشته را بخواهیم بگوییم ما در هر دوره فعالیت شورای سیاست گذاری آسیب شناسی از فعالیت دوره گذشته انجام می‌دادیم و سپس برای دوره جدید رؤسای شورا را مشخص می‌کردیم.

سلحشوری: زنان عطای رئیس‌جمهوری را به لقای آن بخشیده‌اند

پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران در مجلس دهم، در کاندیداتوری زنان در انتخابات ریاست جمهوری و عدم تأیید صلاحیت شأن از سوی شورای نگهبان گفت: یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این رابطه وجود داشته، مشخص نبودن تفسیر شورا از رجل سیاسی بوده است. اساساً در تفسیر رجل سیاسی، واژه رجل را مساوی با مرد می‌دانند در حالی که اگر قرار بر مرد بودن بود، می‌توانستند واژه مرد را بنویسند؛ اما رجل معنای فراتری از مرد دارد و به همین دلیل متأسفانه با تفسیر مردانه ای که وجود داشت، زنان فعالی که در این حوزه ورود پیدا می‌کردند؛ صلاحیت آنان تأیید نمی‌شد. خانم طالقانی یکی از مبارزان این عرصه است که حدود ۲۰ سال در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می‌کردند اما رد صلاحیت می‌شدند.

وی ادامه داد: بنا بر حرف آقای کدخدایی، این تفسیر شورای نگهبان که هم زنان و هم مردان می‌توانند رئیس جمهور شوند؛ باید در قانون اساسی آورده شود. اگر این سخن فقط صحبت سخنگو باشد، سخنگوی شورای نگهبان می‌تواند تغییر کند و نفر بعدی این دیدگاه را نداشته باشد. باید این ابهام در قانون اساسی تغییر کند و ممکن است تا ۱۰۰ سال آینده هم رئیس جمهور زن نداشته باشیم و در مسیر تحولات اجتماعی علاوه بر بروز رسانی قوانین، تفکرات و فرهنگ‌ها هم باید آماده پذیرش این موضوع باشد.

سلحشوری در پاسخ به سوالی درباره آنکه آیا زنان در فضای مردسالارانه رأی می‌آوردند؛ گفت: از یک سوی کسانی هستند که باید اعلام کاندیداتوری برای ریاست جمهوری کنند مانند خانم طالقانی، از سمتی دیگر کسانی هستند که باید رأی بدهند. بارها گفتم نظریه‌ای به نام پرهیز از ریسک است که زنان به نسبت مردان، به علت بالا بودن ریسک حضور کمتری در عرصه‌های سیاسی دارند، اساساً باید دید که چه کسانی راضی به این حضور هستند. زنان در پست‌های سیاسی که از سمت ریاست جمهوری نیز پایین‌تر است، به دلیل حملات و هجمه‌ها در امان نبوده و به مراتب بیشتر از آقایان مورد آماج گروه‌های مخالف و رقیب قرار می‌گیرند.

اصولگرایان می‌توانند کاندیدای زن معرفی کنند اگر...

مرتضی طلایی با اشاره به تاکید اصولگرایان بر وحدت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، گفت: رسیدن به وحدت قطعاً دغدغه مجموعه اصولگرایان است و توصیه همه وحدت، همدلی، همگرایی و هم‌افزایی میان نیروها و جریان‌های انقلاب است و نگرانی از این بابت وجود ندارد و من شخصاً احساس نمی‌کنم کسی نگرانی از این بابت داشته باشد.

وی با اشاره به تحرکات انتخاباتی جامعه روحانیت مبارز و نقش ریش سفیدی آنها در جریان انتخابات ۱۴۰۰، ادامه داد: نقش جامعه روحانیت مبارز به عنوان یک بزرگ‌تر و لیدر برای مجموعه نیروهای انقلاب مسبوق به سابقه بوده در زمان آیت الله مهدوی کنی از همیشه پررنگ‌تر بود و شکی در این نیست اما مسئله این است که آیا جامعه روحانیت همچنان آن ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها و توانمندی‌ها و حضور فعال در عرصه را دارد یا خیر.

طلایی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است رقابت انتخاباتی ۱۴۰۰ درون اصولگرایی شود و اصلاح طلبان کاندیدای قدری برای رقابت نداشته باشند، گفت: به نظرم از حالا قابل پیش بینی نیست که انتخابات در ۱۴۰۰ یک طرفه و با حضور نیروهای انقلاب است و اصلاح طلبان حضور ندارند یا جور دیگر و باید قدری تأمل کرد چون با گذشت زمان شرایط روشن‌تر شود. اما تصور من این است که اصلاح طلبان نیامدند که بروند و این طور نیست که قدرت را به راحتی تحویل رقبای خود دهند.

این فعال سیاسی اصولگرا در واکنش به کاندیداتوری سیاستمداران زن در انتخابات ریاست جمهوری، یادآور شد: اگر مشکل قانونی آن حل شود اصولگرایان می‌توانند کاندیدای زن هم معرفی کنند. اصولگرایان ظرفیت‌های خوبی در حوزه بانوان دارند که می‌توانند معرفی کنند. اما ابتدا باید مسئله قانونی آن حل شود

بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی آسیب جدی را به سلامت جامعه می‌زند

محمد صالح جوکار با اشاره به ضرورت توجه جدی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی اظهار کرد: آنچه که امروز برای جامعه ضروری است توجه جدی به پروتکل‌های بهداشتی است. امور جاری زندگی مردم و ادامه‌ی فعالیت‌های تولیدی باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت گیرد. اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را جدی تلقی کنند می‌توانند امور روزمره خود را با کمترین مخاطره انجام دهند و همچنین زنجیره شیوع این بیماری را قطع کنند.

وی در ادامه افزود: اما اگر مردم در این شرایط قصد داشته باشند تا به کارهای غیرضروری بپردازند و به رعایت توصیه‌های بهداشتی و پروتکل‌های ابلاغی توجهی نداشته باشند تبعات آن به نفع هیچکس نیست.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همه ما در یک کشتی به سر می‌بریم که هم در منافع آن و هم در ضرر شریک هستیم. اگر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم به نفع همه افراد است، اما اگر نسبت به آن بی‌توجه باشیم آسیب جدی به همه افراد جامعه وارد می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به شرایط موجود باید از مسافرت‌های غیر ضرور جلوگیری شود. ما در آستانه روز اربعین هستیم و خیلی از مردم دلتنگ هستند اما همان‌طوری که رهبری تاکید فرمودند می‌توان زیارت روز اربعین را در خانه‌های خود قرائت کرد. رفت و آمدها و ترددهای غیرضروری به ضرر همه افراد جامعه است.

کد خبر 448237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.