تنظیم بودجه عربستان با نفت ۵۰ دلاری

گلدمن اعلام کرد که بودجه عربستان سعودی با قیمت نفت حدود ۵۰ دلار برای هر بشکه تنظیم می‌شود.

به گزارش ایمنا به نقل از شانا، گلدمن ساکس با بررسی برنامه‌های مالی ریاض اعلام کرد که وزارت دارایی عربستان سعودی انتظار دارد قیمت نفت در سه سال آینده حدود ۵۰ دلار برای هر بشکه باشد و بودجه خود را بر اساس این قیمت تنظیم می‌کند.

فاروق سوسا، تحلیلگر گلدمن در لندن با اشاره به بیانیه پیش از تنظیم بودجه عربستان در ۳۰ سپتامبر گفت: با توجه به برآوردهای ما از کاهش درآمد ریاض، محاسبات نشان‌دهنده این است که ارقام اعلام‌شده در بیانیه بودجه عربستان بر اساس قیمت نفت حدود ۵۰ دلار برای هر بشکه بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ محاسبه شده است.

به دنبال افزایش محدودیت‌های اعمال‌شده برای مهار ویروس کرونا و ابتلای رئیس‌جمهوری آمریکا به این ویروس، قیمت نفت خام برنت هفته گذشته ۶.۳ درصد کاهش یافت و به ۳۹ دلار و ۲۷ سنت برای هر بشکه رسید و بر دورنمای تقاضای انرژی تأثیر گذاشت.

این در حالی است که اگر قیمت نفت ۵۰ دلار برای هر بشکه در نظر گرفته شود بیانگر افزایش ۲۵ درصدی قیمت‌های فعلی خواهد بود. این قیمت همچنان بسیار پایین‌تر از سطح قیمت نفت پیش از همه‌گیری کروناست که حدود ۶۵ دلار برای هر بشکه بود و کمتر از نیاز عربستان سعودی برای تعادل بودجه خود است.

بر اساس بیانیه هفته گذشته وزارت دارایی عربستان، مقام‌های سعودی انتظار دارند که کسری بودجه سالانه این کشور در ۲۰۲۱ تا ۵.۱ درصد تولید ناخالص داخلی کاهش یابد. کسری بودجه عربستان در سال جاری میلادی ۱۲ درصد اعلام شده است.

برآوردهای صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد عربستان برای متعادل نگه داشتن بودجه خود در ۲۰۲۱ به نفتی با قیمت ۶۶ دلار برای هر بشکه نیاز دارد.

کد خبر 448176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.