مصوبه پیمان ارزی برای صادرات فرش باید رفع شود

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف رفع مصوبه پیمان ارزی در خصوص صادرات فرش را خواستار شد و گفت: با توجه به بحران کرونا و برگزار نشدن نمایشگاه‌های فرش و ارتباط نداشتن با تجار خارجی انتظار می‌رود حمایت بیشتری از تولید و صادرات فرش صورت گیرد.

به گزارش ایمنا، عبداله بهرامی اظهار کرد: یکی از درخواست‌های مهم جامعه بافندگان فرش فارغ از بحث بیمه قالیبافان، رفع مصوبه پیمان ارزی است. چون بیمه قالیبافان را می‌توان به تدریج انجام داد ولی رفع این مصوبه نیاز به هیچ بودجه‌ای ندارد و تصمیم نامهربانی بوده که بدون نظرخواهی از بخش خصوصی گرفته شده است.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته رکود بازار فرش و تحریم‌ها موجب کاهش صادرات این کالای با ارزش شده ولی بافندگان ایرانی تمام توان و تلاش خود را به کار گرفتند تا جایگاه این هنر صنعت اصیل ایرانی با وجود کاهش صادرات آن همچنان حفظ شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف افزود: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام "جهش تولید" نامگذاری شده، باید زمینه تولید فرش را بیش از پیش مهیا کنیم و با برقراری بیمه قالیبافان و حمایت از بافندگان، موانع صادرات فرش را از میان برداریم.

بهرامی ادامه داد: اگر موانع پیش روی صادرات فرش برداشته نشود و حمایت از فرش دستباف در قالب تسهیلات ارزان و مشوق‌های صادراتی صورت نگیرد، صادرکنندگان دیگر میل و رغبتی به صادرات نخواهند داشت و سرمایه‌ها به سمت و سوی بازارهای دیگر می‌رود.

وی تصریح کرد: فرش کالایی است که شناسنامه ایرانی دارد ولی فشارهای خارجی باعث شده بخشی از بازارها در این حوزه از دست برود و درآمدهای صادراتی در این بخش کاهش یابد لذا انتظار بافندگان و صادرکنندگان فرش این است که در این شرایط پیمان سپاری ارزی از صادرات فرش برداشته شود چون فرش مثل دیگر کالاهای صادراتی نیست که به محض صادرات بابت آن دلار به ما بدهند تا مبلغ ارزی حاصله به سرعت و عیناً واریز شود.

به گفته این فعال تعاونی، صادرات فرش در طول صدها سال در قالب ارتباط بین تجار ایرانی و خارجی و به صورت امانی بوده و با فروش تدریجی آن پول صادرات فرش بازگشته است.

بهرامی ابراز امیدواری کرد: با توجه به برگزار نشدن نمایشگاه‌های فرش و عدم جلب توجه تجار خارجی، افزایش قیمت مواد اولیه و بحران کرونا حمایت بیشتری از تولید و صادرات فرش صورت گیرد.

منبع: ایسنا

کد خبر 448157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.