کرونا و شیوع عارضه ترک‌خوردگی دندان

استرس و تنهایی ناشی از همه‌گیری کووید ۱۹ بر سلامت روان بسیاری از مردم تاثیر منفی داشته است و اکنون دندانپزشک‌ها می‌گویند عواقب ویروس کرونا دامن بهداشت و سلامت دهان و دندان افراد را نیز گرفته است.

به گزارش ایمنا، در طول شش ماه گذشته موارد ترک خوردگی دندان در ایالات متحده به شدت افزایش یافته است و دندان‌پزشکان می‌گویند که این معضل ناشی از استرس اپیدمی ویروس کروناست.

"پل کوشگریان"، جراح دهان و دندان در "سان‌دیگو" به شبکه خبری "سی‌ان‌ان"، گفت: پیش از شیوع همه‌گیری، او روزانه حدود یک دندان ترک خورده یا شکسته را درمان می‌کرده اما اخیراً روزانه دو تا پنج نفر با این مشکل به او رجوع می‌کنند.

همچنین "دِرِک پیک"، یک متخصص دیگر بهداشت دهان در ایالت آیوا در همین باره می‌گوید که در مقایسه با سال گذشته، مرکز درمانی او با دو برابر موارد ترک خوردگی دندان در روز مواجه است هرچند در مجموع تعداد بیماران (به دلیل قرنطینه‌های خانگی) کمتر شده‌اند.

به گفته "کوشگریان"، در واقع این ویروس کرونا نیست که دندان‌ها را شکننده می‌کند بلکه اضطراب ناشی از تمام وقایعی که در اطرافمان می‌گذرد و سطح استرس را در همه بالا برده، عامل آن است.

"کوشگریان" معتقد است که بالا گرفتن موارد ترک خوردگی دندان احتمالاً به خاطر افزایش دندان‌قروچه ناشی از استرس است. دندان‌قروچه فشار دادن دندان‌ها یا ساییدن آن‌ها بر یکدیگر است. علت این معضل همچنین می‌تواند طرز ایستادن یا نشستن فرد باشد. با توجه به این که بسیاری به ناچار از خانه کار می‌کنند، پزشکان باید منتظر عواقب ایستادن یا نشستن غلط مردم نیز باشند. با توجه به ماهیت کووید ۱۹ و توصیه‌های دولت‌ها برای ماندن در خانه، شاید جای تعجب نیست که خیلی‌ها از وحشت ابتلاء به بیماری، کمتر به دندانپزشک رجوع می‌کنند.

بر اساس گزارش ایسنا به نقل از ایندیپندنت، پزشکان هشدار می‌دهند که با مرور زمان، مشکلات دهان و دندان جدی‌تر و در نتیجه درمان آن پرهزینه‌تر می‌شود. دندان‌پزشکان می‌گویند که دندان‌قروچه را می‌توان با استفاده از محافظت‌های ویژه درمان کرد اما مردم در کنار مسواک زدن و استفاده روزانه از نخ دندان، باید همچنین اهمیت مدیریت استرس را نیز مدنظر قرار دهند.

کد خبر 448126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.