آجر به آجر، کمپین مردمی ساخت و نوسازی مدرسه های ایران + آموزش و استان ها

کمپین آجر به آجر با مشارکت جامعه خیرین مدرسه ساز و با هماهنگی سازمان نوسازی کشور به منظور ساخت یا تجهیز مدارس تشکیل شده است. سایت آجر به آجر و سامانه #۲۴* امکان دریافت کمک های مردمی به صورت آنلاین را فراهم آورده است تا مشارکت همه مردم در این پویش آسان تر شود.

به گزارش ایمنا برای مشارکت در مدرسه سازی روش‌های مختلفی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به روش نقدی و غیر نقدی اشاره کرد. روش نقدی می‌تواند به صورت حضوری و با مراجعه به اداره کل یا مجمع خیرین استان یا شهرستان صورت پذیرد و یا به صورت غیر مستقیم و با استفاده از سامانه پرداخت آنلاین که در سایت این اداره کل تعبیه شده انجام گیرد. در روش غیر نقدی می‌توان به ساخت مدرسه، قرار دادن زمین یا ساختمان در اختیار اداره نوسازی، اهدا تجهیزات و … اشاره کرد.

علاوه خیرین مدرسه‌سازی که با سرمایه خود ده‌ها مدرسه می‌سازند، خیرانی هم هستند که سرمایه زیادی ندارند اما در تلاش هستند که به این مسیر وارد شوند، به تازگی پویشی به نام آجر به آجر شکل گرفته که در آن هر فردی که نیت خیر مدرسه‌سازی را در سر دارد با حداقل سرمایه می‌تواند آن را تحقق ببخشد. در این طرح زمینه مشارکت افراد خیر با هر سطح از توان مالی، در مدرسه‌سازی ایجاد شده است و در قالب آن آحاد جامعه با هر میزان درآمد و در هر سطح و طبقه‌ای حتی با اهدای هزینه خرید یک آجر می‌توانند در امر مدرسه‌سازی سهیم شوند.

طرح آجر به آجر چیست؟

در فرهنگ ما مدرسه سازی همیشه کاری تحسین برانگیز به حساب می‌آمده است، اما در عین حال هزینه‌های گزاف آن معمولاً باعث می‌شود خیلی‌ها از فکر ساخت و یا تجهیز مدارس منصرف شوند.

پویش آجر به آجر که از طرف جامعه خیرین مدرسه ساز و با هماهنگی سازمان نوسازی کشور چند وقتی است راه افتاده، این بار با ایام محرم اباعبدالله شعار "مهر را با محرم آغاز کنیم" را سرلوحه قرار داده است و تا اربعین حسینی می‌خواهد با جمع آوری کمک‌های کوچک و حتی به اندازه مبلغ یک آجر در تمامی ۳۱ استان طرحی ملی را انجام دهد و مدارسی سه کلاسه در مناطق محروم هر استان که از قبل شناسایی کرده است، بسازد.

این طرح به منظور زمینه سازی برای مشارکت افراد خیر با هر سطح از توان مالی، در مدرسه‌سازی آغاز شده و در قالب آن آحاد جامعه با هر میزان درآمد و در هر سطح و طبقه‌ای می‌توانند حتی با اهدای هزینه خرید یک آجر، در مدرسه‌سازی سهیم شوند.

اهداف طرح آجر به آجر چیست؟

از اهداف طرح آجر به آجر فرهنگ‌سازی و توجه به مدرسه‌سازی در میان اقشار مختلف مردم، همچنین جلب مشارکت نهادها، شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی و دولتی در امر مدرسه‌سازی، جلب حمایت‌های ایرانیان خارج از کشور، ایجاد شبکه داوطلبان مدرسه‌ساز و حفظ، توسعه و تکریم خیرین مدرسه‌ساز است.

با اجرای این طرح می‌توان از ظرفیت مردمی و مشارکت خرد در زمینه ساخت و توسعه فضاهای آموزشی بهرمند شد و آن را به یک فرهنگ اجتماعی بین همه اقشار جامعه تبدیل کرد.

نهادینه‌کردن فرهنگ مدرسه‌سازی در کشور یکی دیگر از اهداف طرح آجر به آجر است تا بتوان با توسعه فرهنگ خیر مدرسه‌سازی در جامعه، این حرکت را در همه آحاد جامعه نهادینه کرد. در اجرای طرح آجر به آجر سعی بر این است تا با ترویج فرهنگ مشارکت زمینه ورود خیرین بیشتری به عرصه مدرسه‌سازی فراهم شود.

مؤسس طرح آجر به آجر

کمپین آجر به آجر را سازمان نوسازی مدارس با مشارکت مجمع خیرین راه‌اندازی کرده است.

آغاز ساخت مدارس

مجری پویش آجر به آجر گفت: «قرار است میان استان‌ها رقابتی باشد و هر استان سریع‌تر بتواند میزان قابل قبولی از کمک‌ها را جمع‌آوری کند؛ ساخت مدارس سرعت بیشتری پیدا کند. در این بین مردم این انتخاب را دارند که پول نقدی واریزی‌شان برای کدام استان باشد و می‌توانند از طریق سایت مهر مدرسه و کدی که در اختیارشان قرار می‌گیرد، مسیر کمک خود را دنبال کرده و از وضعیت ساخته مدرسه آگاه شوند. هدف ما این است که مدارس یک تا سه کلاسه ساخته شود. نیت ما ساخت مدارس در مناطق محروم‌تر که روستاها هستند و تلاش بر ساخت مدارس کوچک‌تر است که بچه‌های آن مناطق با مشکلاتی مواجه هستند؛ ضمن اینکه کم‌هزینه‌تر هم هست.»

سامانه آجر به آجر

سایت ajorbajor.ir با هدف جلب مشارکت‌های مردمی برای انجام مدرسه‌سازی فعالیت خود را آغاز کرده است؛ همچنین کد دستوری #۲۴* برای کمک به مدرسه‌سازی فعال شده است.

مدارس فرسوده ایران

تا چند سال پیش، حدود دوسوم مدارس کشور فرسوده و یک‌سوم ایمن بودند اما با همراهی خیران مدرسه‌ساز اکنون مدارس فرسوده و ناایمن به یک‌سوم مدارس کشور کاهش یافته‌اند. بنا بر آنچه از سوی سازمان نوسازی مدارس اعلام شده است، اعتبار بازسازی مدارس در سال جاری نسبت به سال ۹۶ افزایش هفت‌برابری اعتبارات داشته واعتبارات این سازمان از حدود ۷۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۶ به ۵,۶۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۹ رسیده است. همچنین بودجه پروژه‌های خیرین سازمان نوسازی نیز در سال ۹۶، در حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بوده که در سال ۹۹ به ۲,۳۵۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. این میزان با اعمال افزایش بندی در قانون بودجه به ۳,۳۵۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

نحوه کمک به طرح آجر به آجر

پس از ورود به سامانه اینترنتی http://ajorbajor.ir مشاهده پروژه‌های استانی را انتخاب کنید:

سپس «کمک می‌کنم» را در شهر مورد نظر انتخاب کنید:

پس از ورود اطلاعاتی از قبیل نام و نام خانوادگی، مبلغ کمک و شماره تلفن، پرداخت را انتخاب کنید تا به صفحه نهایی پرداخت منتقل شوید.

با تکمیل اطلاعات و کلیک روی دکمه پرداخت وارد درگاه بانک می‌شوید. پس از تکمیل فرایند پرداخت و واریز وجه به صفحه نهایی منتقل می‌شوید:

در این بخش دو تصویر با ابعاد مناسب برای انتشار در شبکه‌های اجتماعی برای شما ساخته شده است که قابل ذخیره سازی هستند. با انتشار این تصاویر می‌توانید نزدیکان و دوستان خود را به کمپین «آجر به آجر» راهنمایی و دعوت کنید.

طرح آجر به آجر با کد ussd

سامانه #۲۴* به منظور تسهیل در روند اجرای کمپین آجر به آجر راه اندازی شده است. به وسیله این سامانه شما بدون نیاز به اینترنت و با شماره گیری «ستاره، ۲۴، مربع» می‌توانید یکی از بسته‌های حمایتی را انتخاب کنید. نتیجه از طریق پیامک برای شما ارسال می‌شود. ویدئوی نمونه زیر روند اجرای این قسمت را بررسی می‌کند

کد خبر 448118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 100
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • سجاد گرجی IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
    37 14
    اجر ب اجر
  • فاطمه IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    33 29
    طرح خیلی خوبه اگه کمک کمتر باشه چند اجر که میشه
    • فاطمه IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
      43 10
      درسته عالی بود
  • محمدرضا حصاری IR ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    31 11
    خوب بود
  • علیرضا IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    29 8
    کمک کنیم برای فردای ایران زمین.
  • زینب IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    13 9
    عالیه
  • بانو IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    18 15
    سلام میشه این پویش رو دوباره راه اندازی کنید چون خیلی ها دوست دارند در این پویش شرکت کنند،البته ناگفته نماند که ساختن پوستر باعث مشارکت بیشتر میشه،سپاس
  • فاطمه زهرا US ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    16 12
    کمک به مدرسه
  • آدرین تبرزرد IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
    6 15
    من یک مدرسه سازم