تجهیز برای ایمنی بلندمرتبه‌ها/آتش‌نشانی گرگان به امکانات بیشتر نیاز دارد

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گفت: در حال حاضر این سازمان برای انجام عملیات اطفای حریق ساختمان‌های بلندمرتبه، تجهیزاتی نظیر نردبان ۳۲ متری و بالابر ۲۲ متری در اختیار دارد که برای تهیه آن‌ها ۳۰ میلیارد تومان هزینه شده است، البته برای خرید نردبان ۵۶ متری هم درخواست داده‌ایم.

مهدی قره‌قاشی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در شش ماه اول سال ۹۸ مجموعاً یک‌هزار و ۵۱۶ عملیات اطفای حریق و امداد و نجات در گرگان انجام شد و در نتیجه این حوادث ۵۵ نفر مصدوم شدند و شش نفر نیز جان خود را از دست دادند.

وی اضافه کرد: در شش ماه ابتدایی سال ۹۹ مجموعاً یک‌هزار و ۴۲۷ عملیات امداد و نجات در گرگان انجام شد و در اثر این حوادث ۱۹ نفر مصدوم شدند و دو نفر نیز جان خود را از دست دادند.

کاهش زمان رسیدن به محل وقوع حوادث

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان با بیان اینکه کاهش زمان رسیدن نیروهای امدادی به محل وقوع حوادث تأثیر زیادی در کاهش تلفات جانی و مالی دارد، افزود: در نیمه نخست امسال مجموعاً ۲۴ هزار و ۶۵۲ دقیقه عملیات امداد و نجات و اطفای حریق انجام شده است.

قره‌قاشی با اشاره به مهم‌ترین اقدامات انجام شده در سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی گرگان در فاصله مهرماه ۹۸ تا مهرماه ۹۹، گفت: افتتاح ایستگاه آتش‌نشانی شماره هفت در شهرک ویلاشهر، اضافه شدن دو دستگاه خودرو پیشرو به واحد موتوری سازمان، استخدام ۲۰ نفر نیروی انسانی، اختصاص دو دستگاه ضدعفونی کننده (فوگر) پس از پاندمی کرونا، خرید ۱۵ دستگاه کوله سمپاش، مصرف یک‌هزار و ۵۰۰ لیتر محلول ضدعفونی کننده در اماکن عمومی، خرید تجهیزات و لوازم ضروری مانند کلاه و اورکت عملیاتی، چکمه، دستکش، شلنگ آبرسانی و دستگاه تهویه دود در این مدت انجام شده است.

احداث هشتمین ایستگاه آتش‌نشانی گرگان

وی یادآور شد: قطعه زمینی برای احداث ایستگاه شماره هشت آتش‌نشانی از شهرداری به این سازمان تحویل داده شد که ساختمان آن تا سال ۱۴۰۰ افتتاح می‌شود.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان خاطرنشان کرد: در حال حاضر شمار ساختمان‌های بلندمرتبه در شهر گرگان رو به فزونی است؛ مالکان اینگونه ابنیه در ابتدا برای گرفتن نقشه به نظام مهندسی ساختمان و شهرداری مراجعه می‌کنند که در این مرحله پیش‌بینی نصب سیستم‌های اعلام و اطفای حریق جزو شاخص‌های تأیید نقشه است.

تجهیزات بیشتر نیاز است

قره‌قاشی یادآور شد: در حال حاضر سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان برای انجام عملیات اطفای حریق ساختمان‌های بلندمرتبه، تجهیزاتی نظیر نردبان ۳۲ متری و بالابر ۲۲ متری در اختیار دارد که برای تهیه آن‌ها ۳۰ میلیارد تومان هزینه شده است، البته برای افزایش توانمندی آتش‌نشانان و ایمنی شهروندان درخواست تهیه نردبان ۵۶ متری نیز داده شده است.

وی با بیان اینکه نصب سیستم‌های اعلام و اطفای حریق در ساختمان‌ها ضروری است، افزود: نصب این سیستم‌ها سبب می‌شود در صورت ایجاد شعله‌هایی با هر میزان گستردگی، از بروز فجایعی مانند آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو جلوگیری شود و حریق به سازه‌های اطراف سرایت نکند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان خاطرنشان کرد: در ساختمان‌های قدیمی که این سیستم‌ها نصب نشده است، تلاش می‌کنیم از طریق اطلاع‌رسانی و آموزش شهروندان با استفاده از ظرفیت "خانه‌های فرهنگ شهروندی" از وقوع حریق و تلفات جانی و مالی ناشی از آن بکاهیم.

قره‌قاشی با اشاره به ضرورت جذب نیرو در سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان، گفت: برخی شهروندان با احساس مسئولیت و درک موقعیت سازمان از ۱۰ سال قبل در هنگام وقوع حوادث یا در زمان شیوع کرونا با ما همکاری می‌کنند که این اقدام آن‌ها شایسته تشکر و تقدیر است.

کد خبر 448079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.