در مقیاس قوس

موزه هنرهای معاصر اصفهان رویدادی هنری تجسمی "در مقیاس قوس" را در سه بخش پوستر،‌ ویدئوآرت و مجسمه با محوریت نماد شهر اصفهان برگزار خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برج قوس نماد شهر اصفهان است که در طول تاریخ با تغییر حاکمان وقت، تغییرات فرمی خاصی را به خود گرفته است. حالا موزه هنرهای معاصر اصفهان، فراخوان برگزاری رویدادی هنری تجسمی با عنوان "در مقیاس قوس" را در سه بخش ویدئوآرت، پوستر و مجسمه منتشر کرده که به منظور بازطراحی این نماد مطابق با شرایط کنونی است.

آرزو معتمدی، دبیر اجرایی این رویداد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا گفت: این فراخوان، پیشنهادی از طرف موزه هنرهای معاصر به منظور درگیری هنرمندان معاصر برای بازطراحی نماد شهر اصفهان بود؛ دلیلی که این رویداد به شکل فعلی درآمده است، نتیجه بررسی‌های چندین ماهه از شرایط موجود و اتفاقات فعلی بود. علاقه‌مند به برگزاری این رویداد در آذرماه بودیم، اما به دلیل مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا و مشکلات دیگر، این اتفاق رخ نداد. این رویداد بخش دیگری در قالب تئوری نیز دارد که در آن، نشست‌هایی با کارشناسان در مورد نمادهای هنر معاصر، نماد شعر اصفهان و جامعه هنری تجسمی برگزار می‌شود که این مسئله نیز دلیل دیگر تعویق این رویداد بود.

وی افزود: اصفهان از اعضای شهرهای خلاق است که یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های این شهر برای حضور در گروه، هنرهای مردمی ذکر شده است، پس باید این عنوان را برای اصفهان حفظ کنیم. اصفهان جزء معدود شهرهایی است که نمادی تاریخی دارد و این موضوع، نماد این شهر را اساطیری کرده است. با توجه به اینکه فرم این نماد در طول تاریخ عوض شده است، مایلیم در حال حاضر نیز این نماد همسو با شرایط فعلی این شهر تغییر کند. نیاز داریم که گفتمانی بین هنرمندان خلاق با نگاه نو و شهروندان شهر ایجاد کنیم.

دبیر اجرایی رویداد "در مقیاس قوس" اظهار کرد: سه بخش در این رویداد وجود دارد که همگی در عرصه شهری قابل اجرا هستند؛ این سه مدیوم می‌تواند در سطح شهر بسیار به نمایش گذاشته شود و برای مردم کاملاً ملموس باشد. دلیل انتخاب نکردن هنرهایی مثل نقاشی این بود که محدود به فضاهای بسته می‌شد و نقاشی‌های شهری نیز مشکلاتی را به وجود می‌آورد. آثار در مکان‌هایی رونمایی می‌شود که نگاه‌های بیشتری را به خود جلب کرده و کنجکاوی آنها را ترغیب کند. قصد داریم که در نیمه اول دی ماه، آثار ارسال شده باشند و با توجه به شرایط موجود در آن وقت، زمان و فضای نمایش آثار را اعلام می‌کنیم.

معتمدی عنوان کرد: سعی کردیم که داوری‌ها به شکلی انتخاب شود که هم داوران بومی انتخاب شوند و هم نگاه‌های جوان، به‌روز و متفاوتی داشته باشند. سعی کردیم که با حساسیت و دقت زیادی، تمامی اتفاقات پیرامون این رویداد را طراحی کنیم تا به بهترین شکل اجرا شود؛ چرا که رویدادی تجسمی همانند این رویداد، در ایران بسیار کم برگزار شده است. دوست داریم که همه اقشار مردم، هنرمندان و گالری‌های خصوصی در این رویداد شرکت کنند. امیدواریم که در فضاهایی که هنرمندان حضور دارند این رویداد را به آنها معرفی کنند.

وی در پاسخ به اینکه چقدر نماد برج قوس در آثار هنرمندان اصفهانی و هنر شهری اصفهان جای دارد، توضیح داد: مجسمه و کاشی کاری‌هایی داریم که هنرهای معاصری نیستند، اما در شهر حضور دارند؛ با این حال به شکلی که نیاز بوده به نماد برج قوس پرداخته نشده است. اگر توجه کنیم، بسیاری از مردم اصفهان نماد این شهر را نمی‌شناسند که مسئله بسیار قابل تأملی است، زیرا همانطور که ذکر شد اصفهان در گروه معدود شهرهای دارای نماد است.

دبیر اجرایی رویداد "در مقیاس قوس" گفت: واقعاً قصد اجرای یک مسابقه خالی را نداریم و دوست داریم که ارتباط و گفتمان بین مردم و هنرمندان بخوبی شکل بگیرد زیرا با یکدیگر برخورد گفت و گویی کمی را دارند.

گفتنی است که مطابق فراخوان ارسالی برای این رویداد، مهلت ارسال آثار اولیه رویداد هنری تجسمی "در مقیاس قوس" تا روز ۱۵ آبان ماه خواهد بود و پس از داوری، آثار نهایی در تاریخ ۱۰ دی ماه تحویل گرفته خواهد شد.

کد خبر 448040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.