۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۱
طرح‌های قشنگ اما پرحاشیه

رئیس شورای شهر تهران گفت: در مورد بعضی از طرح‌ها جمله قشنگی می‌گوییم ولی وقتی ورود پیدا می‌کنیم با حواشی زیاد همراه می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در جلسه امروز شورای شهر تهران، شهرداری ملزم به استفاده از نتایج مطالعات عارضه سنجی ترافیک قبل از صدور پروانه برای ساختمان‌های با نرخ سفرسازی بالا شد.

در جریان این طرح محسن هاشمی در این باره گفت: در مورد بعضی از طرح‌ها جمله قشنگی می‌گوئیم ولی وقتی ورود پیدا می‌کنیم با حواشی زیاد همراه می‌شود. در این مورد تنها می‌خواهیم بگوییم طرح‌های بزرگ مقیاس باید طرح‌های مطالعاتی داشته باشند. این موضوع را به ۱۰ ماده و ۲۰ تبصره تبدیل کنیم و بعد به دست کارشناسان بیفتد و فساد تولید شود. طرح زیباست و باید طرح‌های بزرگ مقیاس مطالعات داشته باشند. طرح بزرگ مقیاس طرحی است که ۲۰ درصد بیشتر از طرح‌های عادی باشد.

بهاره آروین، حجت نظری، مجید فراهانی نیز به عنوان موافقان و مخالفان این طرح سخن گفتند.

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران ضمن موافقت با طرح «الزام شهرداری تهران به استفاده از نتایج مطالعات ترافیک قبل از صدور پروانه برای ساختمان‌های بزرگ مقیاس (ساختمانهای گروه (ج) و (د)» گفت: یکی از مشکلات اساسی در ترافیک تهران احداث مجتمع تجاری در برخی فضاها است.

او افزود: احداث این مجتمع‌ها مشکلات جدی حمل و نقل و ترافیکی در شهر ایجاد کرده است که نمونه بارز آن مگامال کوروش در ستاری و مگامال دیگری در انتهای شهید باکری است.

فراهانی گفت: وجود چنین مگامال‌هایی به خاطر بحث‌های درآمدی است که در گذشته وجود داشته و این مشکلات را ایجاد کرده است. به نظر می‌رسد امروزه حق عامه مردم ضایع می‌شود.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران گفت: شهرداری تهران هزاران میلیارد هزینه برای ساخت روگذر و زیر گذر و… می‌دهد اما یک مگامال نابهنجار درکنار آن، همه زحمات را هدر می‌دهد.

فراهانی اظهار کرد: خواهش من این است که نه به بهانه انجام مطالعات روند و سیر صدور پروانه را کند کنیم و نه بدون انجام مطالعات اجازه ساخت پروژه‌های ابدی را بدهیم.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه وجود برخی مگامال ها سبب شده برخی اتوبان‌ها تا ابد از انتفاع خارج شود، گفت: نباید اجازه بدهیم با صدور چنین پروانه‌ای کل حمل و نقل عمومی تحت تأثیر قرار بگیرد. تجربه نشان داده است که اگر پروژه‌ها از قبل مطالعه شود منافعش برای مردم و شهر خواهد بود. از سوی دیگر لازم است زمان برای صدور پروانه گذاشته شود تا مشکلی برای افراد ایجاد نشود.

بهاره آروین گفت: این طرح اینطور نیست که صرفاً شامل مطالعات نمایشی شود و در عمل فرایند صدور پروانه را طولانی‌تر کند. ضمن اینکه اجرای آن باعث ایجاد گلوگاه فساد نخواهد شد؛ چراکه طرح دارای دو ویژگی است.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به نخستین ویژگی طرح یادشده گفت: مطالعات مدنظر طرح اینگونه نیست که صرفاً انجام شود و بعد هر شرکت مهندس مشاوری بتواند بدون در نظر گرفتن آنها فساد ایجاد کند. چراکه در طرح تشکیل یک کمیته دیده شده است.

او ادامه داد: همچنین از آنجا که قرار است مطالعات در وبسایت شفافیت هم بارگذاری شوند، انجمن‌ها نیز آنها را خواهند دید. در چنین شرایطی کدام شرکت مهندس مشاوری طرحی تهیه می‌کند که برخلاف اصول حرفه‌ای چیزی را تأیید کند؟

آروین با اشاره به تخلفاتی که برخلاف طرح تفصیلی در شهر انجام شده است، گفت: به عنوان مثال در بلوار دهکده المپیک تهران برج‌های چند ده طبقه‌ای بالا رفته و هیچ کس دقت نکرده که این برج‌ها با توجه به عرض معبر بلوار در هنگام بهره‌برداری چه ترافیک سنگینی ایجاد می‌کنند.

به گفته او بزرگراه ستاری مثالی دیگر در این زمینه است که برای ایجاد آن هزینه‌های زیادی شده است اما به خاطر مگامالی که در آن ساخته شد، ترافیک سنگینی ایجاد شده و در برخی ساعات از این بزرگراه نمی‌توان استفاده کرد.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند در ادامه گفت: در مورد کمیسیون ماده ۵ نیز ما نباید اختیارات شورا را تا این حد کم ببینیم. به نظر من با این طرح حتی در مصوبات ماده ۵، شهرداری تهران یک جایی قدرت چانه‌زنی پیدا می‌کند. بنا براین این طرح مفید است و اگر در جزئیات اشکالی داشته باشد می‌توان آنها را اصلاح کرد.

الهام فخاری نیز در مخالفت با طرح «الزام شهرداری تهران به استفاده از نتایج مطالعات ترافیک قبل از صدور پروانه برای ساختمان‌های بزرگ مقیاس (ساختمانهای گروه (ج) و (د)» در صحن شورای شهر تهران گفت: در سالیان گذشته اجرای طرح تفصیلی به عنوان قانون فرادستی در برخی از مناطق بیش از ۵۰ درصد انحراف داشته و به طور میانگین حدود ۵۰ درصد از این انحراف نیز در شهر تهران وجود داشته است.

او افزود: وقتی طرح تفصیلی که یک قانون فرادستی، جامع و لازم الاجراست در اجرا تا این حد از انحراف را نشان می‌دهد، ایجاد مقرره‌ای که قوت قانونی آن را هم ندارد و یک مرحله به این همه مراحل طاقت فرسای که مردم گرفتار آن هستند اضافه می‌کند، چه کمکی می‌کند؟

فخاری گفت: مسئله اینجاست که اگر همان قانون به درستی اجرا شود همه این ملاحظات باید رعایت شود. از این رو باید روی اجرای قانون و نظارت بر اجرای قانون متمرکز شویم. وضع مقرره جدید چه کمکی می‌کند؟

در نهایت اعضای شورای شهر تهران با کلیات طرح «الزام شهرداری تهران به استفاده از نتایج مطالعات ترافیک قبل از صدور پروانه برای ساختمان‌های بزرگ مقیاس (ساختمانهای گروه (ج) و (د)» با ۹ رآی موافقت کردند.

در ادامه جلسه شورای شهر، صورتجلسه های ۴۲، ۴۳ و ۴۴ نامگذاری معابر مورد بررسی قرار گرفت. محمد جواد حق شناس در این باره توضیح داد: زیرگذر جوادیه به نام شهید ستاری، کوچه سوم با حفظ شماره به نام شهید علی اکبر باقرزاده، در خانی آباد منطقه ۱۹، کوچه نهم به نام شهید خالقی، بازار میوه و تره بار جدید الاحداث به نام شبنم در منطقه ۵ و کوچه نکویی به نام آتش نشان علی بهرامی که از بازنشستگان سازمان آتش نشانی بوده که در سال ۹۴ دچار آتش سوزی شده و روی ویلچر می‌نشیند پیشنهاد شده اند.

حق شناس درباره صورتجلسه چهل و سوم یازده پیشنهاد را مطرح کرد که شامل بن بست بی نام در منطقه ۲۱ به نام مهرسا، خیابان ۲۲ بهمن به نام شهید قازرانی در شهر ری، خیابان گلسار به نام شهید داریوش اصغری در شهر ری، پل بی نام به نام شهید اکبر ملک شاهی، کوچه بی نام به نام شهید علی رضوانی در منطقه ۱۳، کوچه بی نام به نام شهید علی نامور در منطقه ۱۸، کوچه چهارم شرقی به نام شهید باقر فرخ نژاد در منطقه ۱۶، خیابان بی نام به شهید مجید ابراهیمی در شهر ری، کوچه آزادی به نام شهید بهرامی فر در منطقه ۲۰، کوچه اشکان به نام شهید ابراهیان پور در منطقه ۱۴ است.

در ادامه حق شناس صورتجلسه ۴۴ را به شرح زیر اعلام کرد: خیابان خواجوی به نام شهید بهزاد کتیرایی در منطقه ۳، بوستان بی نام به نام عارف قزوینی در خیابان قزوین، خیابان بی نام به نام اندرز در شهر ری، بلوار بی نام به نام پرفسور فضل الله رضا در منطقه ۱۹، پل بی نام به نام شهیدان هوا فضا در منطقه ۲۲، کوچه ششم با حفظ شماره به نام شهید حسین محمودی در تهرانسر، کوچه دوم زرافشان شمالی به نام دکتر ایرج فاضل در شهرک قدس، کوچه اردیبهشت به نام دکتر منوچهر دوانی.

این پیشنهادات نیز به تصویب اعضای شورا رسید.

کد خبر 448002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.