محورهای توسعه اصفهان براساس برنامه جامع تعیین می‌شود

مدیر کل مسکن و شهرسازی استان اصفهان گفت: بر اساس نظرسنجی‌ها محورهای برنامه جامع باید تبیین و محورهای توسعه با نظرات کارشناسی انجام شود، در این راه نیاز است اعضای شورای شهر به ما کمک کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا قاری قرآن امروز (یکشنبه) با حضور در یکصد و چهل و یکمین جلسه شورای شهر اصفهان اظهار کرد: در استان اصفهان ۱۰۸ شهر وجود دارد و به جهت پهناوری این استان حجم بالای نیازها و درخواست‌ها بوده است که سعی شده در کمیسیون ماده پنج و نیز کارگروه‌ها موارد پاسخ داده شود، در واقع حدود ۲۵ درصد مصوبات کمیسیون ماده پنج و کارگروه‌ها در سال گذشته مربوط به شهر اصفهان است و در نوع خود حجم بالایی است.

وی با بیان اینکه از لحاظ روانی وقتی مردم زاینده رود را بدون آب می‌بینند، تحت تأثیر قرار می‌گیرند، افزود: پروژه‌های متعددی در دستور کار اداره کل قرار دارد که می‌توانم به بخش تشریفات فرودگاه و الحاق به محدوده شهر و همچنین تعدیل سطوح ارتفاعی برخی مناطق اصفهان اشاره کنم که برخی مصوبه آن در شورای عالی شهرسازی و معماری است و برخی در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با ذکر مصوبه ناژوان، خاطرنشان کرد: بحث ناژوان بحث ویژه‌ای است که با توجه به حساسیت‌های زیست محیطی و اجتماعی که بوده، پیگیری‌هایی در وزارت شده و مصوبات کلی در پروژه دریافت شده است. در واقع محدوده به سه منطقه مشخص تقسیم شده است و موارد در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: دو پروژه هتل سازی نیز بوده است و بخشی خصوصی در این پروژه‌ها حضور دارد که شامل هتل چهارباغ و آتشگاه می‌شود؛ این موارد در بحث کمیسیون ماده پنج بوده و در خصوص بحث‌های فنی و نظارتی موارد مطرح شده و منتظر هستیم تا مصوبه‌ها از سوی وزارت راه و شهرسازی اخذ شود. این در حالی است که با بحث هتل مشکات نیز روبرو بوده‌ایم و آن نیز وارد کمیسیون شده و منتظر شورای عالی هستیم تا ببینیم موارد به کجا می‌رسد.

قاری قرآن تصریح کرد: موضوع بعدی گذر آقا نورالله بود که در این خصوص جلسات متعددی در مورد چگونگی اجرای پروژه انجام و با مشورت‌هایی که با شهرداری شد، مصوبات به شورای عالی ارسال شده و در واقع مراحل تصمیم نهایی طی شده تا به دستورات ابلاغ شود.

وی در خصوص کمیسیون ماده پنج مسکن و شهرسازی، گفت: این کمیسیون هر هفته تشکیل جلسه می‌دهد و مسائل در جلسات پیگیری می‌شود، در واقع مسئولان ذیربط با دقت بالایی سعی در بررسی پرونده‌ها دارند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: در موضوع حوزه توسعه راه‌ها و زیر ساخت‌ها اقدامات مثبتی انجام شده است، به طور مثال در گذرگاه شرق که از نطنز شروع شده به فرودگاه رسیده و در آخر به جاده نائین می‌رسد که در دستور کار وزارتخانه است و حدود ۶۰ کیلومتر کار انجام شده است تا با حضور یکی از مقامات کشوری پروژه به زودی افتتاح شود.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر موارد مذکور پروژه قطار سریع السیر هم پروژه مهمی است که موارد در حال پیگیری است، پروژه به دو مورد تقسیم شده است و شامل مسیرتهران-قم و قم-اصفهان است، پیمانکار اصلی شرکت چینی است که به مرحله ریل گذاری رسیده است، گفتنی است این یک پروژه ملی است و یک تحول ویژه در راستای ارتباطات شهرهای مرکزی ایران است.

قاری قرآن افزود: در حوزه مسکن نیز تلاش‌هایی شده و سعی شده ۵۹ شهر از ۱۰۸ شهر پوشش داده شده شود و هر شهر نیازهای خود را، خود تأمین کند، کمک‌ها و تسهیلاتی انجام می‌شود و زمین‌هایی تحویل اشخاص می‌شود البته شروطی وجود دارد که یکی از آنها اسکان متقاضی به مدت پنج سال است.

وی ادامه داد: در واقع چیزی حدود یک سوم متقاضیان در سپاهان شهر و بهارستان طرح‌ریزی شده‌اند و مابقی در شهرهای دیگر استان که هدف اصلی تأمین مسکن برای نیازمندان بوده است.

مدیر کل مسکن و شهرسازی استان اصفهان افزود: در بحث توسعه شهر نگاه ویژه‌ای به برخی نقاط شهر وجود دارد، به طور مثال توسعه اراضی اطراف سپاهان شهر یکی از موارد است یا توسعه اراضی منطقه شهید کشوری یا دیگر پروژه‌هایی که وجود دارد. این موارد مستعد توسعه شهری هستند و سیاست کلی تا جایی که امکان دارد در بخش توسعه موارد انجام می‌شود و نیازمند طرح اساسی است.

وی ادامه داد: در حوزه توسعه شهری نیز نیاز به یک برنامه جامع است و به برنامه مطالعات جامع شهری معروف شده، بر اساس نظرسنجی‌ها محورها باید تبیین شده تا محورهای توسعه با اجرای کارشناسی انجام شود و باید اعلام کنم که نیاز است که اعضای شورا در این راستا به ما کمک کنند.

قاری قرآن با توضیحی در خصوص پروژه همت آباد گفت: در پروژه همت آباد اقدامات مناسبی انجام شده و می‌تواند پتانسیل خوبی برای شهر باشد، گفتنی است یکی از بلوک‌ها توسط دفتر تسهیل گری مسکن و شهرسازی به زودی افتتاح می‌شود و حضور شرکت بازآفرینی در این بافت می‌تواند پروژه خوبی باشد.

وی در خصوص بحث کارخانه ریسباف و هتل چهارباغ افزود: این کارخانه در اختیار بانک ملی است و تحویل شرکت بازآفرینی نشده و اگر مشکلات حل و روند قانونی طی شود، این شرکت به مجموعه بازآفرینی تحویل می‌شود. در خصوص چهارباغ نیز باید مراحل طی شود و کمیسیون ماده پنج اقدام به بررسی پرونده کند تا نتیجه مطلوب حاصل شود. البته یک سری جزئیات مورد اختلاف بوده که به نظر می‌رسد قابل حل شدن است.

قاری قرآن با اشاره به پروژه ناژوان گفت: این تصمیم با هماهنگی شورای شهر به شورای برنامه ریزی رفته و حالا مصوبه به شورای عالی رسیده است، این بدین معناست که همه مدیران استانی در این پروژه اتفاق نظر دارند، این طرح مراتب قانونی خود را طی کرده و باید منتظر بمانیم تا پروژه اجرا شود.

کد خبر 447996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.