سرقت لیست‌ تماس کاربران اندرویدی توسط بدافزار جوکر

جوکر یکی از بزرگترین خانواده‌های بدافزار به طور مداوم به دستگاه‌های Android حمله می‌کند؛ این بدافزار با تغییر کد، روش‌های اجرایی یا تکنیک‌های بازیابی محموله، بار دیگر در Google play ظاهر شده است.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست جمهوری، محققان امنیتی از تیم تحقیقاتی Zscaler ThreatLabZ، بارگذاری منظم فایل‌های آلوده به بدافزار را در فروشگاه Google Play شناسایی کرده‌اند.

پایگاه اینترنتی gbhackers نوشت: تحلیلگران امنیت اطلاعات با بررسی این آلودگی دریافتند که جوکر با سه شیوه به دستگاه‌های اندرویدی نفوذ می‌کند و Payload های نهایی که دانلود می‌شوند حاوی بدافزار Joker هستند که از کد رمزگذاری DES برای اجرای فعالیت‌های C&C استفاده می‌کنند.

بدافزار جوکر با فعال شدن در دستگاه‌های اندرویدی، پیام‌های SMS آن‌ها را به همراه لیست‌های تماس کاربران اندروید به سرقت می‌برد. در شیوه نخست برنامه مخرب URL C&C را برای دانلود مستقیم در برنامه جاسازی کرده و پس از نصب برنامه مخرب، برای دانلود با سرور C&C تماس می‌گیرد.

در شیوه‌ای دیگر برنامه‌های مخرب، stager payload را اضافه می‌کنند؛ این stager payload به راحتی payload URL نهایی را از کد بازیابی کرده و سپس دانلود و اجرا می‌کند. برنامه‌های آلوده برای دانلود payload آلوده نهایی، ابتدا payload را از برنامه آلوده Google Play دانلود کرده و در نهایت payload نهایی بدافزار Joker را دانلود می‌کند.

در سپتامبر امسال، ۱۷ نمونه مختلف برنامه آلوده شناسایی شدند که به طور منظم در Google Play بارگذاری شده و حدود ۱۲۰ هزار دانلود برای برنامه‌های مخرب نیز صورت گرفته است. بعضی از برنامه‌هایی که بدافزار جوکر را به دستگاه‌های اندرویدی منتقل کرده‌اند به این شرح است:

All Good PDF Scanner

Mint Leaf Message-Your Private Message

Unique Keyboard – Fancy Fonts & Free Emoticons

Tangram App Lock

Direct Messenger

Private SMS

One Sentence Translator – Multifunctional Translator

Style Photo Collage

Meticulous Scanner

Desire Translate

Talent Photo Editor – Blur focus

Care Message

Part Message

Paper Doc Scanner

Blue Scanner

Hummingbird PDF Converter – Photo to PDF

کارشناسان معاونت بررسی مرکز مدیریت افتای ریاست جمهوری به کاربران توصیه می‌کنند تا مجوز برنامه‌هایی را که نصب می‌کنند، به خوبی بررسی کنند.

کد خبر 447951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.