بیش از ۷۰ درصد درآمد شهرداری‌های استان به پروژه‌های عمرانی اختصاص می‌یابد

معاون عمرانی استاندار اصفهان گفت: بخش عمده‌ای از اعتبارات عمرانی استان از منابع اختصاصی نهادهای عمومی و دستگاه‌های دولتی تامین می‌شود که شامل حدود هشت هزار میلیارد تومان درآمد شهرداری‌های استان است و بیش از ۷۰ درصد این درآمد به پروژه‌های عمرانی اختصاص می‌یابد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الله غلامی امروز یکشنبه - ۱۳ مهرماه- در نشستی با حضور خبرنگاران اظهار کرد: تحریم‌هایی که بر همه فعالیت‌های اقتصادی حاکم شده و همچنین کاهش درآمدهای ارزی و ریالی دولت، شرایط کنونی کشور را حتی از دوران دفاع مقدس نیز سخت‌تر کرده است.

وی افزود: درآمدهای نفتی کشور به نزدیک صفر رسیده است اما با وجود تنگناهای اقتصادی از اولویت پروژه‌های عمرانی در سطح استان غافل نبوده‌ایم.

معاون عمرانی استاندار اصفهان با بیان اینکه فقط بخشی از منابع مالی پروژه‌های استان اصفهان دولتی است، گفت: کل اعتبارات ملی و استانی در سال ۹۹، در حدود ۱,۵۴۰ میلیارد تومان است که نمی‌توان با این مبلغ پروژه‌های گسترده انجام داد.

غلامی افزود: البته اعتباری حدود ۱,۴۰۰ میلیارد تومان برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام در سفرهای استانی مسئولان تخصیص داده شد.

وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از اعتبارات عمرانی استان از منابع اختصاصی نهادهای عمومی و دستگاه‌های دولتی تأمین می‌شود که شامل حدود هشت هزار میلیارد تومان درآمد شهرداری‌های استان است که بیش از ۷۰ درصد این درآمد به پروژه‌های عمرانی اختصاص می‌یابد.

معاون عمرانی استاندار اصفهان گفت: اعتبارات بخش خصوصی، تعاونی‌ها و صنایع استان نیز از جمله منابع مالی عمران استان است که بخش زیادی از درآمد این بخش نیز در راستای توسعه به کار برده می‌شود اما همچنان نیازمند منبع درآمدی مضاعف هستیم که با استفاده از مشارکت‌های عمومی و خصوصی در تعریف پروژه‌های عمرانی است‌.

غلامی افزود: در هفته دولت با اعتباری حدود ۳,۲۰۰ میلیارد تومان تعداد ۱۸۷۴ پروژه افتتاح شد و افتتاح پروژه‌ها ادامه دارد.

وی با بیان اینکه بخش مهمی از پروژه‌های عمرانی استان اصفهان در حوزه آب تعریف می‌شود، گفت: به منظور تأمین آب استان، چهار پروژه تعریف شده است که پروژه سد کوهرنگ به مرز ۴۷ درصد پیشرفت رسیده و امیدواریم در سال ۱۴۰۰ آبگیری این پروژه انجام و حدود ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب از این سد به حوزه آبی استان انجام شود.

معاون عمرانی استاندار اصفهان اظهار کرد: همچنین تونل اصلی سد سوم به بهره برداری رسیده است و حدود ۶۰ میلیون متر مکعب آب به روش پمپاژ از این تونل به اصفهان منتقل می‌شود.

غلامی افزود: پروژه تأمین آب شرب ۱۴ شهرستان مدت‌ها تعطیل بود اما اکنون مصوبه ماده ۲۳ این پروژه از سازمان برنامه و بودجه گرفته شد عملیات اجرایی آن در حال انجام است.

وی ادامه داد: در فاز اضطراری (آبرسانی) این پروژه حدود سه متر مکعب بر ثانیه علاوه بر ۱۱ و نیم متر مکعب آب شربی که از تصفیه خانه بابا شیخ علی تأمین می‌شود، اضافه خواهد شد.

معاون عمرانی استاندار اصفهان گفت: پروژه انتقال آب از سد سرداب به چشمه لنگان با پیشرفت حدود ۷۰ درصد در حال انجام است و امید است بتوانیم در خردادماه سال آینده این پروژه را به اتمام برسانیم و حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون متر مکعب از این محل به حوزه آبریز استان منتقل شود.

غلامی افزود: برای پروژه بهشت آباد نیز مطالعات مربوطه انجام و توسط وزارت نیرو تأیید شده است، مطالعات زیست محیطی این پروژه نیز به اتمام رسیده و منتظر تأیید اداره کل حفاظت از محیط زیست است.

وی ادامه داد: پروژه ساماندهی رودخانه زاینده رود به منظور بهینه ساری مصرف آب در استان تعریف شده است.

معاون عمرانی استاندار اصفهان با اشاره به میزان قابل توجه هدر رفت آب در مسیر رودخانه زاینده‌رود، ادامه داد: برای ساماندهی این مسیر با اعتبار حدود ۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سازگاری با کم آبی ابلاغ شده است.

غلامی افزود: در راستای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی تا کنون، روش‌های نوین آبیاری بر ۱۲۳ هزار هکتار زمین کشاورزی اجرایی شده که می‌توان گفت ۵۰ درصد از اراضی استان تا کنون به روش‌های نوین آبیاری مجهز شده است و در نظر داریم استفاده از روش‌های غرق‌آبی را به کم‌ترین میزان ممکن برسانیم.

وی ادامه داد: همچنین تاکنون ۲۱۳۰ هکتار گلخانه در استان احداث شده است، مصرف آب گلخانه‌ها یک دهم کاشت در فضای باز و راندمان آن چهار برابر است.

معاون عمرانی استاندار اصفهان گفت: در نظر داریم گیاهان مقاوم به خشکی و کم آبی را کشت کنیم. با همین شیوه‌ها توانستیم کشت تابستانه را برای کشاورزان برنامه‌ریزی کنیم، حدود ۴۰ هزار هکتار کشت تابستانی داشتیم که در کنار ۶۰ هزار هکتار کشت پاییزه کمک خوبی به کشاورزان انجام شد.

غلامی افزود: برای کاهش آلایندگی‌ها در استان حدود ۴۰۰ هکتار مالچ به منظور تثبیت شن‌های روان در استان پاشیده شد، ۳۸ پروژه آبخیز داری در سال ۹۸ و ۱۴ پروژه در سال جاری با اعتبار ۱۱۰ میلیارد تومان در دست اجرا داریم. همچنین با کاشت نهال، ۱۴۸۰ هکتار از شن‌های روان استان عملیات تثبیت انجام شد.

وی همچنین درباره اقدامات انجام شده در راستای طرح اقدام ملی در سطح استان تصریح کرد: ساخت حدود ۷۰ هزار و ۷۸۰ واحد سهمیه استان است، حدود سه هزار واحد در شهر مجلسی، ۲۲ هزار و ۵۰۰ واحد در بهارستان، ۱۶ هزار واحد در فولادشهر و ۲۹ هزار و ۲۸۰ واحد در سایر شهرهای استان است که تا کنون ۶۵ هزار و ۴۹۰ نفر ثبت نام کرده‌اند از این تعداد ۱۳ هزار و ۲۷۴ مورد تأیید شده است.

معاون عمرانی استاندار اصفهان گفت: در بخش مسکن محرومان نیز سهمیه استان ۴۱۵۰ واحد است از این تعداد، ۲۶۴۵ خانوار شناسایی شده، جلسات بررسی این طرح هر پنجشنبه برگزار می‌شود و قرار است ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض به این واحدها داده شود و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم تعهدات خود در این بخش را عملی کنیم.

غلامی درباره اقدامات عمرانی در حوزه راه استان افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است تمامی راه‌های استان از مرکز به شهرستان‌ها از راه اصلی به بزرگراهی تبدیل شود، اکنون در استان به جز تعداد محدودی سایر شهرستان‌ها این پروژه‌ها در حال انجام است. همچنین مرکز استان را به استان‌های مجاور به صورت بزرگراهی متصل شود.

وی ادامه داد: اصفهان در تقاطع بار و مسافر به صورت چهارراه ترانزیت و مسافر است و شبکه راه‌های استان متعلق به کل کشور است، از جمله پروژه‌های مهم کشوری آزادراه تهران- اصفهان- شیراز است.

معاون عمرانی استاندار اصفهان گفت: قطعه اول و دوم آزادراه شهید سلیمانی (شرق اصفهان) آماده افتتاح است، قطعه سوم این آزادراه به طول ۳۰ کیلومتر در حال اجرا است که تا خردادماه سال آینده افتتاح خواهد شد.

غلامی افزود: سال‌ها گرفتار برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی در پل شهرستان بودیم و خوشبختانه با کمک و همت شهرداری اصفهان این پروژه در حال انتقال به مرکز جدید نمایشگاه‌های بین‌المللی است.

وی ادامه داد: پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان- تهران که همواره دچار رکود و تعطیلی شده بود، اکنون بسیاری از موانع این پروژه رفع شده اما هنوز هم زمان بندی خاصی برای این پروژه نمی‌توان تعیین کرد.

معاون عمران استانداری اصفهان گفت: در بخش گردشگری که یکی از موضوعات مهم استان است در نظر داریم با توجه به قابلیت‌ها و طرح آمایش استان به صنعت گردشگری توجه ویژه‌ای داشته باشیم و با تأمین خدمات و معرفی جاذبه‌های گردشگری و جذب سرمایه گذاران این بخش را رونق بخشیم.

غلامی افزود: مسائل بوم گردی به خوبی در استان در حال پیشرفت است البته شیوع کرونا کار را متوقف کرده و اکنون این مجموعه‌ها دچار خسارت کلانی شده‌اند. جهت‌گیری استان به لحاظ وجود جاذبه‌های خاص به سمت فعال شدن گردشگری است.

وی ادامه داد: آمار فزاینده بخش گردشگری پیش از شیوع کرونا نسبت به سال‌های گذشته نشاندهنده رشد چند برابری بود. ۱۲ هزار میلیارد تومان بخش گردشگری کل کشور خسارت دیده است. بخش قابل ملاحظه‌ای از این خسارت مربوط به استان اصفهان است.

معاون عمران استاندار اصفهان گفت: اگر واکسنی برای کرونا نداشته باشیم برنامه‌های اقتصادی شهر نیز باید متناسب با همین ویروس عملی شود.

غلامی افزود: علاوه بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی و بهداشت عمومی و فردی باید برنامه‌ای را تدوین کنیم که بدون حضور مردم بتوانیم اقتصاد را نیز پیش ببریم.

وی ادامه داد: در بخش روستایی تسهیلاتی در اختیار پروژه‌های پر بازده روستایی قرار گرفت، احداث باغ فدک به مساحت ۱۰ هزار متر مربع در روستای فارفان ۱۷ میلیارد ریال و ساماندهی شبکه‌های معابر روستایی در فریدونشهر با اعتبار ۲۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال ازجمله این پروژه‌ها است.

معاون عمرانی استاندار اصفهان گفت: ذخیره آب سد زاینده رود حدود ۶۲۰ میلیون متر مکعب بود، تأمین آب شرب برای جمعیت پنج و نیم میلیونی استان اصفهان و از محل این سد تأمین می‌شود بنابراین خروجی آب در راستای تأمین آب شرب و داشتن اطمینان از وجود آب در صورت کاهش بارندگی‌ها هرگاه تراز آب به ۲۰ میلیون متر مکعب برسد خروجی سد بسته می‌شود.

وی افزود: جریان آب در زاینده رود با هدف توزیع آب برای کشت در مناطق غربی و شرقی استان است میزان خروجی سد متناسب با این نیاز تنظیم می‌شود.

معاون عمرانی استاندار اصفهان گفت: امسال در ابتدا با دبی ۸۰ متر مکعب در ثانیاً رها سازی شد و در نهایت به ۴۰ متر مکعب بر ثانیه رسید. اگر می‌توانستیم حدود ۵۰ متر مکعب در ثانیه رها می‌کردیم جریان ملایم آب را می‌توانستیم تا زمان کشت پاییزه داشته باشیم اما متأسفانه به دلیل کاهش بارش‌ها نتوانستیم این جریان را تأمین کنیم.

کد خبر 447944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.