پرسپولیس به جام جهانی باشگاه‌ها می‌رسد؟

در حالی که بسیاری گمان می‌کنند پرسپولیس با صعود به فینال جواز حضور در جام جهانی باشگاه‌ها را به دست آورده، حضور این باشگاه تهرانی در این تورنمنت هنوز قطعی نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، درست یک روز پیش از دیدار پرسپولیس برابر النصر در نیمه نهایی آسیا، خبری مبنی بر تعیین چگونگی سهمیه قاره‌ها در نخستین دوره جام جهانی باشگاه‌ها در سال ۲۰۲۱ و به میزبانی چین منتشر شد که از سهمیه دو و نیم تیمه قاره کهن حکایت می‌کرد. در چنین شرایطی فینالیست‌های سال ۲۰۲۰ لیگ قهرمانان آسیا سهمیه مستقیم این رقابت‌ها را بدست آورده و در نتیجه پرسپولیس که فاتح نبرد خود مقابل نماینده عربستان شد پا به عرصه این رقابت‌ها می‌گذارد.

فیفا که پس از چندین دوره برگزاری جام باشگاه‌های جهان با حضور هفت تیم قهرمان قاره‌های مختلف همراه با نماینده میزبان، تصمیم گرفت تا دستی به شکل و شمایل این تورنمنت بکشد. فدراسیون جهانی فوتبال از جام جهانی باشگاه‌ها رونمایی کرد که به جای حضور هفت تیم، مسابقات با ۲۴ تیم مختلف از کنفدراسیون‌های مختلف هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود. میزبان نخستین دوره این بازی‌ها به چین واگذار شد تا در ژوئن و جولای ۲۰۲۱( خرداد و تیر ۱۴۰۰) میزبان باشگاه‌های معتبر فوتبال جهان باشد.

با وجود این تاریخ برنامه‌ریزی شده پیش از آغاز درگیری جهان با ویروس کرونا و در ۱۳ خرداد سال گذشته انجام شده و حالا در حالی که بسیاری از تورنومنت‌های قاره‌ای به تعویق افتاده، برگزاری جام جهانی باشگاه‌ها در تاریخ مقرر را نیز با مشکل روبرو کرد. مطابق با آنچه سایت AFC در ۲۹ اسفند ماه سال گذشته منتشر کرده، جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا در جلسه‌ای که با شش رئیس کنفدراسیون قاره‌ها داشته، پذیرفته تا مسابقات جام جهانی باشگاه‌ها را در زمانی دیرتر در سال ۲۰۲۱ و حتی ۲۰۲۲ یا ۲۰۲۳ برگزار کند!

اما سوال مهم اینجاست که تغییر در زمان جام جهانی باشگاه‌ها چه تفاوتی برای سرخپوشان ایرانی خواهد داشت؟ نکته اصلی ماجرا این است که هنوز سهمیه‌های این تورنمنت به طور رسمی از سوی فیفا اعلام نشده و تغییر در زمان این بازی‌ها می‌تواند تمام معادلات صعود را تغییر دهد. اگر مسابقات پیش از ژانویه ۲۰۲۱( آذر و دی ۱۴۰۰) که زمان تقریبی فینال دوره بعدی لیگ قهرمانان است برگزار شود به احتمال فراوان پرسپولیس به همراه قهرمان شرق قاره آسیا، نمایندگان آسیا در این رقابت‌ها شده و النصر و تیمی که در مرحله نیمه‌نهایی از شرق کنار برود، برای صعود از طریق پلی‌آف ابتدا با یکدیگر مصاف کرده و سپس برنده آن‌ها، مقابل نماینده اقیانوسیه صف‌آرایی خواهد کرد.

البته اگر زمان جام جهانی باشگاه‌ها به تاریخی دیرتر از ژانویه سال ۲۰۲۱ و سال‌های بعد موکول شود با توجه به اینکه این مسابقات هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود بعید است نائب قهرمان آسیا جواز حضور را به دست آورد و قهرمانان لیگ قهرمانان آسیا امسال و سال بعد دو سهمیه قطعی قاره کهن را تصاحب می‌کنند.

به این ترتیب پرسپولیس برای آنکه خیالش را از حضور در جام جهانی باشگاه‌ها راحت کند، باید عنوان قهرمانی در فینال را کسب کند. اگر این اتفاق برای سرخپوشان بیفتد آن‌ها عملاً با یک تیر، دو نشان زده و علاوه بر حضور در جام جهانی باشگاه‌ها ۲۰۲۱ چین، می‌تواند در آخرین دوره جام باشگاه‌های جهان به فرمت فعلی که به میزبانی قطر در سال جاری اجرا می‌شود حضور یابد؛ هر چند برگزاری این تورنمنت هنوز قطعی نشده است. پیش از این طلایی‌پوشان اصفهانی در سال ۲۰۰۷ به عنوان اولین و آخرین تیم ایرانی در جام باشگاه‌های جهان راه یافتند و باید منتظر ماند و دید آیا پرسپولیس موفق خواهد شد به افتخار منحصر به فرد سپاهان دست یافته و به عرصه مسابقاتی جهانی پا بگذارد؟

کد خبر 447914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    8 3
    ایول یحیی عشققققق