تصویب یک فوریت افزایش بهای بلیت اتوبوس و متروی تهران

اعضای شورای شهر تهران با یک فوریت افزایش نرخ بلیت اتوبوس و مترو موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در جلسه امروز شورای شهر تهران، اعضا یک فوریت لایحه اصلاح بند یک تبصره چهارم مصوبه بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران و مجوز انتشار ۴۰ هزار میلیارد ریال اوراق مالی به منظور اجرای طرح‌های حمل و نقل عمومی شهرداری را بررسی کردند.

سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در جریان بررسی این لایحه گفت: امسال در بودجه سال ۹۹ مصوبه‌ای را بر اساس بند «د» تبصره پنجم قانون بودجه سال ۹۹ دنبال می‌کنیم که هشت هزار میلیارد تومان در قانون بودجه اعتبار دارد و تلاش کردیم با توافق وزارت کشور ۳ هزار میلیارد تومان برای شهرداری در نظر گرفته شود. همین دیروز بعد از جلسه‌ای که با مهندس هاشمی در وزارت کشور برای ۶۳۰ واگن داشتیم با معاون عمرانی وزیر کشور جلسه دیگری داشتم و دوستان قول نسبی دادند که ۴ هزار میلیارد تومان از ۸ هزار میلیارد را به ما بدهند. در حال حاضر روی ۳۵۰۰ میلیارد توافق داریم.

وی ادامه داد: در نظر داریم ۳ هزار میلیارد تومان از این رقم را برای توسعه مترو استفاده کنیم و برای اولین بار از این مبلغ دو هزار میلیارد تومان برای زیر ساخت و دو هزار میلیارد تومان برای بازسازی واگن‌ها استفاده می‌شود. ۴۲ رام از قطارها عمر کاریشان گذشته است و نیاز به بازسازی دارند. از این دو هزار میلیارد تومان هزار میلیارد تومان برای شرکت بهره برداری و هزار میلیارد تومان برای اتوبوسرانی است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: به لحاظ زمان‌بندی باید بعد از تصویب شورای شهر وزارت کشور بپذیرد و ما بانک عامل پیدا کنیم. باید سازمان برنامه ریزی و بانک مرکزی نیز تأیید کنند. طبیعتاً فوریت این لایحه هر چه زودتر تصویب شود بهتر است.

هاشمی در ادامه گفت: در حال حاضر شش ماه از بودجه گذشته و این لایحه باید اردیبهشت ماه به صحن می آمده است اما چون وزارت کشور عدد بودجه را تقسیم نکرده بود دیر شده است لذا فوریت این لایحه خیلی زیاد است.

به این ترتیب یک فوریت لایحه شهرداری تهران برای مجوز انتشار ۴۰ هزار میلیارد اوراق مالی با ۱۴ موافق به تصویب رسید.

در ادامه یک فوریت لایحه شهرداری تهران در خصوص اصلاح ردیف یک بند یک تبصره ۲۴ مصوبه بودجه سال ۹۹ شهرداری‌ها و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه، نرخ بلیت مترو و کرایه خطوط اتوبوسرانی و مینی‌بوسرانی مورد بررسی قرار گرفت.

مناف هاشمی در این باره گفت: هزینه‌ها در حوزه اتوبوسرانی و شرکت بهره برداری ماهیانه ۴۰ میلیارد تومان کاهش درآمد دارد و از طرف دیگر تعداد مسافران کاهش یافته و خرید قطعات و ضدعفونی نیز هزینه را از بودجه مصوب شورای شهر بیشتر کرده است. قیمت بعضی از قطعات ۸۰ درصد گران‌تر شده است. به هیچ عنوان این بودجه کفاف نمی‌دهد. این افزایش قیمت بار مالی سنگینی برای شهروندان نیست اما کمک بزرگی برای اتوبوسرانی است.

بار هزینه را بر دوش مردم نیاندازیم

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر نیز به عنوان مخالف گفت: افزایش قیمت‌ها اولین راه حلی است که به ذهن هر دستگاه تصمیم گیری می‌رسد که جبران هزینه کند. اگر این لایحه به فوریت برود این معنی را دارد که ما این راه حل را در نظر گرفتیم اما اگر عادی به کمیسیون برود این فرصت در اختیار خواهد بود که به راه حل های دیگری غیر از اینکه بار این هزینه بر دوش مردم باشد فکر شود.

محمود میرلوحی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه به عنوان موافق لایحه گفت: در موضوع قیمت تمام شده بلیت قبلاً مفصل صحبت کردیم. امروز بلیت مترو اگر درست محاسبه شود، مردم متوجه می‌شوند اضافه شدن چه سهمی از هزینه‌ها دارد. از مردم تقدیر می‌کنیم برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی اما عذرخواهی می‌کنم چراکه ناچاریم که با گذشت هفت ماه اگر قیمت‌ها افزایش نیابد شما از امکانات محروم می‌شوید.

حجت نظری هم به عنوان مخالف گفت: اینکه بخواهیم در شرایطی که نمی‌توانیم هزینه‌ها را تأمین کنیم دست در جیب مردم کنیم اتفاق خوبی نیست نمی‌توانیم با افزایش هزینه‌های مردم و افزایش قیمت بلیت هزینه‌های خودمان را کاهش داده و درآمد را افزایش دهیم. با توجه به تغییر ساعت کاری ترافیک با افزایش قیمت کاری خواهید کرد که مردم بیشتر از ماشین شخصی استفاده کنند چون صرفه بیشتری خواهد داشت. این افزایش قیمت منجر به افزایش ترافیک خواهد شد.

محمد علیخانی نیز گفت: این لایحه یک فوریت است و در کمیسیون بررسی می‌شود و همکاران می‌توانند نظر دهند. وضعیت مترو و اتوبوس بحرانی است و دولت به وظایف خود عمل نکرده است و درصدی که افزایش پیدا می‌کند خیلی زیاد است. با این تغییر کلاً ۳۰ میلیارد تومان به درآمد مترو اضافه می‌شود و ۲۵ میلیارد تومان به در آمد اتوبوسرانی که در مجموعه ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان است و باید در کمیسیون راهکارهای دیگری پیدا کنیم. آخرین آمار استفاده از اتوبوس یک سوم یعنی ۶۰۰ هزار نفر بوده است و مترو هم در روز زیر یک میلیون مسافر دارد. وضعیت بحرانی است و باید درباره آن چاره‌اندیشی شود.

محسن هاشمی گفت: به دلیل اینکه مترو و اتوبوسرانی تعدیل نیرو نداشته‌اند و می‌توانند از این روش‌ها بر اساس مصوبه ستاد کرونا برای تأمین هزینه استفاده کنند.

در نهایت یک فوریت این لایحه در مورد نرخ بلیت مترو، اتوبوسرانی و مینی بوسرانی به رأی گذاشته شد و با ۱۰ موافق و ۵ مخالف به تصویب رسید.

کد خبر 447907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.