آغاز تدوین بسته تحولی مراکز مشکلات ویژه یادگیری

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از تدوین بسته تحولی توسعه جامع کمی و کیفی مراکز مشکلات ویژه یادگیری توسط متخصصین و صاحبنظران تا یک ماه آینده خبر داد.

به گزارش ایمنا، به نقل روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی با تاکید بر اینکه در طراحی این بسته تحولی چندین موضوع باید مورد تمرکز و کارشناسی قرار گیرد، اظهار کرد: توسعه کمی این مراکز و مبانی علمی این توسعه، نرم نیروی انسانی مورد نیاز و بکارگیری متخصصان در این حوزه و توسعه کمی و کیفی مراکز و عدم تغییر کاربری آنها از جمله مواردی است که باید بر آن تمرکز شود.

وی افزود: توجه به افزایش قلمرو دانش آموزان تحت پوشش اعم از دانش آموزان استثنایی و دیر آموزان در مقاطع پیش دبستانی و دوره اول ابتدایی و توجه جدی به کیفیت بخشی به شیوه‌های مداخله برای دوره‌ها و گروه‌های مختلف دانش آموزی تحت پوشش از دیگر مواردی است که در تدوین این بسته تحولی باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، تصریح کرد: ورود مدارس در قالب ایجاد اتاق‌های مرجع تخصیص معلمین رابط جهت گسترش خدمات مراکز و آگاه سازی و توانمند سازی والدین، معلمان و مدیران برای توجه به اهمیت خدمات در این مراکز و حساس سازی ایشان در امر خدمات مداخله‌ای نیز در تدوین بسته تحولی مد نظر قرار خواهد گرفت.

حسینی با بیان اینکه استفاده بهینه از فضای مجازی و به ویژه شبکه شاد برای ارائه خدمات باید مدنظر مراکز مشکلات ویژه یادگیری قرار گیرد اضافه کرد: توجه و تمرکز بر ابزارهای تشخیصی سنجش، بروز رسانی این ابزارها و نرم سازی آنها و همچنین استفاده از ابزارهای مدرن مطرح در جهان نیز در بسته تحولی مراکز مشکلات ویژه یادگیری مد نظر قرار خواهد گرفت.

وی افزود: آموزش نیروی انسانی در ابعاد تشخیصی، درمانی، توانبخشی و مداخله‌ای در مراکز دولتی و غیر دولتی و تعریف فرآیند ارزیابی از فعالیت‌ها و خدمات این مراکز در استان‌ها از ابعاد مختلف، خصوصاً جمعیت تحت پوشش، جنسیت، میزان نرم مراجعات از دیگر مسائلی است که در بسته تحولی به آن نگاه ویژه خواهد شد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، تاکید کرد: سامانه مراکز مشکلات ویژه یادگیری نیز فعال خواهد شد و با سامانه تشخیص و سایر سامانه‌های مورد نیاز ارتباط آن برقرار خواهد شد.

معاون وزیر با بیان اینکه در عصر کرونا باید دو چرخش اساسی از سمت تشخیص به غربالگری و از سمت مربی محوی به والد محوری صورت گیرد افزود: برای تحقق این دو چرخش اساسی نیازمندیم که بسته‌های آموزشی الکترونیکی طراحی کنیم تا والدین از روی سیاهه‌ها و نشانگرها که آموزش می‌بینید بتوانند مسائل خواندن، نوشتن، ریاضی و سایر مشکلات را تشخیص دهند و پس از آن با تمرین‌های حرفه‌ای که برای والدین در این سیاهه‌ها در نظر گرفته شده است، اولیا بتوانند مداخلات حرفه‌ای مؤثر بر روی فرزند خود به انجام رسانند.

وی با بیان اینکه برای تحقق دو چرخش اساسی در کنار پرداختن به اختلالات یادگیری به موضوع اختلالات یاددهی نیز باید پرداخته شود، تصریح کرد: بسیاری از مشکلاتی که برای دانش آموزان در فرآیند یاددهی و یادگیری ایجاد می‌شود منجر به بروز مشکلات یادگیری در دانش آموزان می‌شود و پرداختن به این مشکلات نیز بسیار مهم است تا منجر به اختلال در یاددهی نشود.

حسینی با تاکید بر اینکه مداخلات بهنگام و طلایی در حوزه مراکز مشکلات یادگیری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است گفت: اگر بعد از بروز مشکل در دانش آموزان به سمت رفع مشکل برویم هزینه‌های کار بسیار بالا خواهد رفت و بهتر است در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، غربالگری و شناسایی مشکلات ویژه یادگیری خصوصاً در پیش دبستانی‌ها نیز گنجانده شود تا با مداخلات بهنگام و با کمترین هزینه بتوان مشکلات را در نوآموزان حل کرد.

وی با اشاره به اینکه برای توسعه جامع کمی و کیفی مراکز مشکلات ویژه یادگیری باید خلأهای قانونی را شناسایی و برطرف کنیم اظهار کرد: در کنار این موضوع باید ارزیابی دقیق و مؤثر از خدمات و فعالیت‌های مراکز نیز صورت گیرد. همچنین باید از ظرفیت ۷۵۰ مرکز موجود به عنوان صدای مشاور برای کمک به جمعیت هدف خصوصاً معلمان و والدین نیز استفاده کرد.

حسینی، خاطرنشان کرد: کارگروه کارشناسی تدوین بسته تحولی توسعه جامع کمی و کیفی مراکز مشکلات ویژه یادگیری با مسئولیت معاونت آموزشی و توانبخشی تشکیل خواهد شد و طی یک ماه بسته تحولی تدوین و پس از تصویب مبنای عمل قرار خواهد گرفت.

کد خبر 447902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.