"بازمان" سرزمینی نو از بازماندگان

بازمان سرزمینی نو از بازمانده‌های سرزمین تمام شده قبلی است، فضایی کشسان میان اثر و مشاهده کننده، "بازمان" گذر در تراز ریشه هایی است که آبستن تولدی دیگر هستند تا زائیده شوند. "بازمان" با حضور طلبیدنِ اعصار در چرخه تولد، زندگی و مرگ با نو تن یابی تجسم یافته است .

به گزارش خبرنگار ایمنا، نمایشگاه بازمان محصول پرسه زنی‌های علی حمیدی مقدم است، مشاهده‌گری‌هایی که به قصد یافتن زندگی‌های تمام شده آدم‌ها و ریشه‌ها تا در ذهن مشاهده کننده به زندگی‌شان ادامه دهند. او در پرسه زنی در جنگل‌های هیرکانی با توده‌های رها شده غول پیکر و جذاب مواجه می‌شده که شمایل‌شان میان گل فشرده و سنگ بودند، به طرز شهودی آنها را می‌پذیرفته انگار این ذرات پراکنده که بعضاً غول پیکر بودند جاذب وی می‌شدند. طی پروسه‌ای پیچیده و طاقت فرسا، اما جذاب آن توده‌ها به همین شمایل اکنون در آمدند. آنچه در نمایشگاه می‌بینیم بازمان طبیعت هیرکانی است که می‌خواهد زنده بماند.

علی حمیدی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اینستالیشن "بازمان" از ریشه درخت‌هایی است که در جنگل بخاطر خودسوزی به وجود می‌آید و برخی درختان احیای مجدد می‌شوند. اما برخی می‌سوزند و از بین می‌روند و زمانی که سیل می‌آیدذریشه‌های عظیم را از زمین جدا می‌کند. البته ریشه‌ها قابل مشاهده نیستند، چرا که به صورت توده‌هایی سنگ مانند دیده می‌شود که از طریق شم و شهود متوجه ریشه‌ها شده و آن‌ها را جمع و تا جاده حمل می‌کنم که ممکن است سه روز طول بکشد.

وی افزود: " بازمان" روایتگر پدیده‌های ناتوان و بلاتکلیف ریشه‌ها و آدم‌هاست. در واقع دغدغه "بازمان" رونمایی از ریشه‌های با قدمت ۵۰۰ سال نیست بلکه ریشه‌ها و آدم‌هایی را نشان می‌دهد که روند رو به زوالی را تا مرز نهایی طی کردند، اما دوباره به زندگی بازگشتند.

این هنرمند ادامه داد: ریشه‌ها درون باکس‌های آینه‌ای قرار دارند که جنگل پنج بعدی در تراز ریشه‌ها را به نمایش درآورده است. اطراف باکس‌ها با عکس رادیولوژی پوشانده شده‌اند که روایتگر ریشه‌هایی است که صرفاً درخت نبودند، بلکه میانه‌ای بین زمین و درختی بوده که زمین را طی سالیان طولانی فشرده و به سنگ تبدیل کرده است. این عکس‌های رادیولوژی آن چیزی است که بدون دیده شدن وجود دارند و زمانی که به درون زمین برود می‌تواند به ریشه‌های دیگر فرم دهد. "بازمان" با گذشته ریشه‌ها و آدم‌ها که چگونه به زوال رسیدند کاری ندارد، بلکه " بازمان" مسئله یکی شدن و یگانه بودن را نمایش می‌دهد. درنهایت به ذره‌ای که در هستی وجود دارد و تبدیل به همه چیز شدن است که اگر به نیکی و نکویی به آن بنگریم ارزشمند خواهد بود.

حمیدی مقدم خاطر نشان کرد: مکمل این نمایشگاه مستند "آدم‌های معمولی" که روایتگر آدم‌هایی است که رو به زوال بودند، اما به زندگی بازگشتند. این مستند بعد از تدوین به سازمان سینمایی ارائه می‌شود. "بازمان" اتمسفری را ایجاد کرده است که آدم‌ها وارد جریان زندگی می‌شوند که شاید مخاطب با آن‌ها همزاد پنداری کرده و خود را وارد بازی این جریان می‌کند. این نمایشگاه با هدف پرداختن به نهایت زیستن برپا شده است.

به گزارش ایمنا، بازمان نمایشگاه اینستالیشن گالری سایه است که هنردوستان می‌توانند تا ۲۲ مهرماه از آن دیدن کنند. این گالری در تهران بلوار کریمخان زند خیابان سنایی خیابان سیزدهم شماره ۲۱ واقع شده است.‌

کد خبر 447862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.