چرا شهروندان خرم‌آبادی از ناوگان حمل و نقل عمومی استقبال نمی‌کنند؟

یک دکترای برنامه‌ریزی شهری گفت: بر اساس نتایج حاصل از انتشار پرسشنامه‌ها و نظرسنجی‌ها، اکثر شهروندان کوتاهی مسیرها، معطلی زیاد در ایستگاه‌ها و گرانی را دلایل استفاده نکردن از سیستم حمل و نقل عمومی عنوان کرده‌اند.

سلیمان میرزاپور در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، به نبود خطوط مترو، بی‌آرتی و ویژه در شهر خرم‌آباد اشاره کرد و افزود: خرم آباد یک شهر خطی است که می‌تواند دارای چند پایانه شهری باشد و اتوبوس‌ها از این پایانه‌ها به سایر نقاط شهر در حرکت باشند و به راحتی با چند خط از شمال به جنوب مسافران را جابه‌جا کنند، اما، متأسفانه معضلاتی چون معطلی زیاد به خاطر افزایش سود بخش خصوصی، نبود نظارت و رعایت نشدن ضوابط، ارائه خدمات حمل و نقل عمومی با مشکل مواجه شده است.

وی ادامه داد: سیستم حمل و نقل اتوبوسرانی این شهر قدیمی است و از ۳۰ سال پیش توسعه‌ای نداشته است. تنها برخی خطوط در این شهر وجود دارد که آن هم با کیفیت بسیار پایینی در اختیار بخش خصوصی است به همین خاطر شهروندان رغبتی به استفاده از آن‌ها ندارند.

استاد برنامه‌ریزی شهری دانشگاه خرم‌آباد با بیان اینکه معضل حمل و نقل شهری خرم‌آباد نباید از طریق توسعه خطوط اتوبوسرانی رفع شود گفت: شهر باید از حالت تک هسته‌ای خارج شود. چرا هسته تجاری شهر باید در مرکز شهر باشد که با این حجم از ترافیک روبرو شویم؟ در حالی که می‌شود با برنامه‌ریزی کاربردی مشکلات حمل و نقل شهری را رفع کرد.

میرزاپور با بیان اینکه باید نظارت بیشتری بر ناوگان حمل و نقل شهری وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: باید افرادی که تنها حرفه آنان تاکسیرانی است در این ناوگان بکار گرفته شوند. این افراد باید آموزش‌های لازم را فرا گیرند، اما متأسفانه در این شهر بخش زیادی از وظایف تاکسیرانی را بخش خصوصی و آموزش ندیده صرفاً با داشتن یک گواهینامه و یک خودرو انجام می‌دهد.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد زیرساخت‌های لازم در بخش حمل و نقل خرم‌آباد، گفت: در بسیاری از شهرهای استان خصوصاً خرم‌آباد خیابان‌ها کم عرض و شبکه معابر و آسفالت دچار مشکل است.

کد خبر 447846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرمین IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
    4 0
    خیابان های خرم آباد متعلق به دوران قاجاریه و پهلوی هست و طی سالیان اخیر به هیچ وجه عریض نشدن که منجر به ترافیک وحشتناک (حتی بیشتر از تهران) میشه و نیازمند توجه شهرداری هست! یکی دیگر از علل استفاده نکردن مردم از اتوبوس کرایه ارزان تاکسی در خرم آباد هست و علت سوم اتوبوس های کهنه ی خط واحد خرم آباد هست که مال دوران آقای احمدی‌نژاد هستن و الان فرسوده شدن که آدم رغبتی به استفاده نداره! اما با توجه به این تورم سنگین و ورشکستگی تمامی صنایع خرم آباد مردم بالاجبار ناچار به استفاده از اتوبوس های شهری خواهند شد! علت چهارم نبود فرهنگ استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در خرم آباد هست! علت پنجم تنبلی مردم خرم آباد هست که تا سر کوچه هم با ماشین شخصی تردد می کنن!