طرح مجلس برای انتقال پایتخت سیاسی و اداری

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

مگر افکارعمومی ادعای نقش نداشتن اصولگرایان در حمایت از احمدی نژاد را می‌پذیرد که ادعای اصلاح طلبان در مورد روحانی را قبول کند؟

محمد مهاجری درباره اینکه تا چه میزان افکار عمومی از اصلاح طلبان می‌پذیرند که آنها نقش کمی در دولت و مشکلات کشور داشته اند، اظهار کرد: هرقدر که جامعه اعلام برائت اصولگرایان از احمدی نژاد را پذیرفت، به همان میزان هم از اصلاح طلبان می‌پذیرد که در عملکرد دولت روحانی نقش نداشته‌اند؛ البته قبول دارم احمدی نژاد و روحانی از بدنه رأی و جناح حامی خود فاصله گرفتند ولی افکار عمومی این را نمی‌پذیرد که جناحی از تصمیم سیاسی خود عقب نشینی کند.

وی افزود: به لحاظ اخلاقی هم جالب نیست که جناحی از فردی حمایت کند اما بعد بگوید حمایتی نداشته‌ام. اصولگرایان از احمدی نژاد حمایت کردند اما وقتی به زعم خود دیدند که او دیگر رسم اصولگرایی ندارد، از او فاصله گرفتند و اصلاح طلبان هم نسبت به روحانی همین کار را کردند. در زمان دولت دوم خاتمی هم عده‌ای از اصلاح طلبان از او فاصله گرفته و از مرگ اصلاحات گفتند. در دولت هاشمی هم کسانی که شعار می‌دادند مخالف هاشمی دشمن پیغمبر است، وقتی احساس کردند شرایط بر وفق مرادشان نیست، گفتند که ما نبودیم که از هاشمی حمایت کردیم.

مهاجری در پایان با بیان اینکه افکار عمومی این برائت‌ها را باور نمی‌کند، تصریح کرد: دلیل اینکه عده‌ای از رئیس جمهور می‌برند این است که فرایند انتخاب فرد به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری، حزبی نیست. در انتخابات حزبی وقتی کاندیدای حزب در انتخابات رأی آورد، آن حزب مسئول عملکرد رئیس جمهور منتخب می‌شود. در ایران چون این فرایند وجود ندارد، بعد مدتی «من نبودم» های حامیان رئیس جمهور شروع شده و این افراد مسئولیت خود را نمی‌پذیرند. البته اینها در نظر افکار عمومی دعواهای بیهوده است و مردم این افراد را به عنوان افرادی که مسئولیت نپذیرفته و در انتخابات بعدی دنبال جمع کردن رأی برای افراد دیگری هستند.

حمیدرضا دهقانی، سفیر جدید ایران در دوحه

حمیدرضا دهقانی، دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار است به عنوان سفیر جدید کشورمان در دوحه به زودی راهی قطر شود.

دستیار وزیر و مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقا از سال ۱۳۹۷، رئیس اداره اول خاورمیانه و شمال آفریقا، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان همکاری‌های اسلامی در جده، رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه و خلیج فارس در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی، معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در بیروت، معاون مدیرکل آموزش و توسعه نیروی انسانی وزارت خارجه، رئیس اداره آموزش وزارت امور خارجه و دبیر اول سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق از جمله سوابق کاری دهقانی پوده در مدت فعالیتش در وزارت امور خارجه است.

دهقانی پوده دارنده مدرک دکترای حقوق خصوصی، مدرس دانشگاه و صاحب تالیفاتی در مباحث حقوقی و خاورمیانه است.

وی که به زبان‌های عربی و انگلیسی مسلط است، همچنین عضو هیأت مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران در روند آستانه (صلح سوریه) نیز هست.

او جایگزین محمدعلی سبحانی شده است. سبحانی در پایان ماموریتش روز دوشنبه ۳۱ شهریور ماه با تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر و همچنین نخست‌وزیر و وزیر کشور قطر دیدار و خداحافظی کرد.

دهقانی پوده روز سه‌شنبه هشتم مهر ماه با حسن روحانی رئیس جمهوری دیدار کرد و در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از وضعیت روابط ایران با قطر در زمینه‌های مختلف، بر تلاش و جدیت در راستای توسعه مناسبات اقتصادی و همکاری‌های همه جانبه ایران با دیگر کشورها تاکید کرد.

کاندیدای جدید انتخابات ۱۴۰۰

محمد عباسی، عضو کابینه دولت نهم و دهم، در جمع گروهی از دانشجویان با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور، گفته است: برخی که برای مدیریت کشور برنامه مدون نداشته و با بی تدبیری اثر تحریم‌ها را چند برابر کرده اند، می‌گویند دشمن مقصر وضعیت امروز است ضمن اینکه عملکردها و شاخص‌ها کاملاً نشان می‌دهد که بی تدبیری و ناکارآمدی مدیریتی نتیجه وضع امروز است، چشم دوختن به دشمنی که شماها مقصر اصلی تلقی می‌کنید، حاصل سیاست‌های غلط به کار گرفته است.

وی در پاسخ به سوال دانشجویی درباره احتمال کاندیداتوری وی در انتخابات ۱۴۰۰، گفت: امثال بنده متعلق به ملت و نظام اسلامی‌مان هستیم. پس در حد توان و شرایط نباید از انجام هر خدمتی دریغ کنیم.

عباسی گفت: در این چند سال فرصتی بود که حسب تجارب پیش آمده در دولت، مجلس و نهادهای علمی و انقلابی، با همراهی جمعی از نخبگان و دلسوزان برنامه‌های قابل توجهی برای ایفای نقش دولتی مقتدر و کارآمد مهیا کنیم اما برای کاندیدا شدن به نظر می‌رسد با این تعداد افرادی که به عنوان داوطلب ذکر می‌شود فعلاً نیاز و ضرورتی برای کاندیداتوری نمی‌بینیم. مگر اینکه شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که اقتضای حضور باشد.

ابوترابی: این اقدام در راستای پدافند غیرعامل است

ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، ضمن اشاره به ضرورت ساماندهی تهران و انتقال پایتخت اظهار کرد: تمرکز بیش از حد مردم، ثروت، دانش و صنعت در تهران که از لحاظ طبیعی و چه حمله‌های نظامی و امثال آن یک تهدید واقعی است.

وی در همین راستا یادآور شد: در مجلس دهم طرحی از سوی نمایندگان ارائه شد که به قانونی تحت عنوان قانون شورای ساماندهی تهران و انتقال پایتخت سیاسی - اداری تبدیل شد؛ بر اساس این قانون، باید یک شورای عالی برای ساماندهی تهران و انتقال پایتخت سیاسی- اداری با محوریت رئیس‌جمهور یا معاون اول وی تشکیل شود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ادامه داد: همچنین مقرر شد در این شورا از دستگاه‌ها و نهادها افرادی مثل وزرای مختلف دولت، مسئولان محیط زیست، نمایندگان مجلس شورای اسلامی حضور داشته باشند.

ابوترابی با بیان اینکه در سال ۲۵۰ هزار مهاجرت به تهران صورت می‌گیرد و این یعنی هر سال یک شهر بزرگ خالی می‌شود و ساکنان آن به تهران هجوم می‌آورند، گفت: کاری که همه کشورهای دنیا دارند انجام می‌دهند تا جلوی اینگونه مهاجرت‌ها را بگیرند این است که آن‌ها پایتخت‌های سیاسی، فرهنگی، علمی و اقتصادی‌شان را از هم جدا می‌کنند. این اقدام کاملاً در راستای پدافند غیرعامل است؛ اگر به پایتخت کشور آسیب برسد یعنی به کل ایران آسیب رسیده است.

بررسی عملکرد شهرداری تهران در حزب ندا

در آخرین جلسه شورای شعبه تهران حزب ندای ایرانیان که مبحث اصلی‌اش بررسی عملکرد شهرداری تهران بود، حول محور چگونگی توسعه زیر ساخت‌های جاده‌ای و راهسازی به منظور گسترش فضای تخصیص یافته به حمل و نقل درون شهری گفت و گو و تبادل نظر و مقرر شد برنامه‌ای مدون از طرف این شعبه که اولویت کاری خود را خدمت اجتماعی به شهروندان می‌داند به مسئولان شهری ایفا گردد.

در ادامه با بحث پیرامون موضوع عملکرد شهرداری مشخص شد با توجه به آماده نبودن زیرساخت‌های مربوط به توسعه حمل و نقل آسان، شهرداری تهران با راه‌اندازی پروسه استفاده از دوچرخه‌های «بیدود» و تلاش در توسعه تعداد دستگاه‌ها و فرهنگ سازی استفاده از این وسیله نقلیه پاک گامی رو به جلو برداشته است.

در انتها مطابق با دستور جلسه مسئولین کمیته‌های جوانان، مدیریت شهری و اقشار منصوب و متعاقب آن تمامی رؤسای ارکان این شعبه مشخص شدند.

کد خبر 447828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.