نخستین آزمون تشخیصی فارسی برای جراحی مغز بیماران صرعی تدوین شد

استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی از تدوین نخستین آزمون بالینی تشخیصی پیش از جراحی مغز در بیماران مبتلا به صرع مقاوم به درمان دارویی، خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، یکی از حوزه‌های توانبخشی شناختی، کاربرد آزمون‌های زبان شناسی بالینی پیش از جراحی مغز است، بطوری که از آزمون‌های زبانی تشخیصی به جای آزمون تهاجمی معروف به تست وادا (WADA) استفاده می‌شود. از سال‌ها پیش کاربرد آزمون‌های بالینی زبان برای کمک به جراحان مغز و اعصاب در برخی کشورها رواج یافت و در ایران نیز به تازگی امکان کاربرد این آزمون فراهم شده است.

رضا نیلی‌پور، استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی دراین‌باره گفت: این آزمون بالینی زبانی، به تیم جراحی مغز کمک خواهد کرد تا پیش از جراحی مناطق حساس زبانی در مغز را شناسایی و از این ابزار استفاده کنند تا کمترین آسیب به توانایی‌های زبانی و شناختی بیمار برسد.

وی افزود: هم اکنون آزمایه‌های طراحی شده این آزمون که از نظر زبانی و فرهنگی برای جراحی مغز بیماران ایرانی فارسی زبان و داوطلبان جراحی مغز با هدف توانبخشی شناختی طراحی شده، آماده بهره برداری‌های علمی و توانبخشی شناختی است.

این استاد دانشگاه درباره مراحل تدوین این آزمون گفت: ابتدا، نسخه مقدماتی نخستین آزمون بالینی فارسی برای کاربرد پیش از جراحی مغز بیماران، پس از مطالعات میدانی درباره آزمون‌های تشخیصی پیش از جراحی مغز در سایر زبان‌ها، از نظر زبانی و فرهنگی ایرانیان طراحی، و سپس در چهل نفر از گویندگان سالم فارسی زبان، استانداردسازی شد.

نیلی‌پور افزود: در مرحله بعد، آزمایه‌های زبانی بالینی این آزمون برای ثبت نگاشت‌های زبانی (FMRI) پیش از کاربرد در بیماران داوطلب جراحی، در میان ۱۵ تن از گویندگان سالم گروه کنترل در اسکنر مرکز ملی نقشه برداری مغز ایران، تصویربرداری FMRI شد.

وی ادامه داد: طراحی و تدوین نسخه نهایی این آزمون تشخیصی بالینی – شناختی زیر نظر پنج تن از استادان پیشکسوت ایرانی از حوزه‌های مختلف بالینی و با همراهی علمی پروفسور گایارد رئیس بخش نورولوژی مطالعات صرع شناسی دانشگاه جورج واشنگتن انجام شد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه طراحی و کار پژوهشی این آزمون بیش از چهار سال به طول انجامید و حاصل بخشی از مطالعات علمی مهدیه کرمی، دانشجوی علوم شناختی زبان است، گفت: تصویر برداری‌های FMRI و ثبت نگاشت‌های زبانی این آزمون در مرکز ملی نقشه برداری مغز ایران انجام شده و در مراحل مختلف پژوهشی از حمایت‌های مالی ستاد علوم و فناوری‌های شناختی بهره مند شده است.

کد خبر 447795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.