اعمال ضوابط اعتبارسنجی حوزه‌های وزارت کشاورزی سیستمی می‌شود

مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از سیستمی شدن اعمال ضوابط اعتبارسنجی، تعیین رتبه اعتباری و سقف مجاز واردات حوزه‌های مرتبط با وزارت جهاد کشاورزی خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، ولی اله فریادرس مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: طبق بند (ت) ماده شش قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین ماده چهار آئین نامه اجرایی مواد پنج و شش قانون مذکور، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف به ایجاد سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری به منظور ساماندهی صدور و تمدید کارت بازرگانی از یک طرف و کنترل رشته فعالیت و میزان فعالیت متناسب با رتبه هر بازرگان با هدف پیشگیری از بروز تخلفات و قاچاق کالا و ارز شده است.

وی خاطرنشان کرد: بعد از تحولات ارزی ابتدای سال ۱۳۹۷ فرایند ثبت سفارش و تأیید درخواست‌های واردات کالا به منظور صیانت از منابع ارزی تغییر یافته و درخواست‌های مرتبط با وزارت جهاد کشاورزی از مرداد ماه سال ۱۳۹۷ به سامانه مجوزهای تجارت خارجی وزارت جهاد کشاورزی ارجاع شده است.

مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: دولت برای صیانت از منابع ارزی نیز با اصلاح ماده ۱۰ آئین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، سقف ارزشی واردات را بر اساس رتبه‌بندی اعتباری سامانه مذکور و در صورت عدم امکان رتبه بندی، این سقف را در سال اول ۵۰۰ هزار دلار تعیین کرده است که در زمان ثبت سفارش اعمال خواهد شد.

فریادرس اضافه کرد: رتبه‌بندی اعتباری سامانه مذکور با لحاظ شاخص‌های مسئولیت پذیری، مالی و کسب و کار (کمی و کیفی) به صورت جامع بوده و با شاخص‌های مندرج در بخشنامه ۶۰/۱۲۷۴۶۶ مورخ ۱۳۹۸/۵/۶ وزارت صنعت معدن و تجارت برای بازرگانان از طریق سامانه تجارت اعمال و قابل مشاهده است. همچنین در صورت هرگونه اعتراض امکان ثبت درخواست بازبینی صرفاً از طریق سامانه (بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس تلفنی) وجود دارد.

وی گفت: شاخص‌های کمی (۷۵۰ نمره) که دارای داده معین نزد مراجع حاکمیتی کشور است، بر اساس اطلاعات دریافتی توسط سامانه به صورت سیستمی دریافت و پردازش شده و رتبه‌بندی تمامی بازرگانان فعال بر اساس آن انجام پذیرفته و در دوره‌های سه ماهه (فصلی) به‌روزرسانی می‌شود.

مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: همچنین در مورد شاخص‌های کسب و کار - کیفی (۲۵۰ نمره) که دارای مرجع مشخص در سطح کشور نبوده و نیازمند دریافت اسناد و مدارک از متقاضی ارزیابی‌های خبره‌محور است، در صورت تمایل بازرگانان از طریق مؤسسات رتبه‌بندی که طبق قانون مجوز خود را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت می‌کنند، اقدام می‌شود که نتایج ارزیابی و مؤسسات نیز از طریق سامانه سازمان بورس به سامانه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی منتقل و به رتبه بازرگان اضافه خواهد شد.

فریادرس تصریح کرد: با عنایت به اینکه اعمال سیستمی این موضوع در اجرای تکالیف قانونی موجب افزایش دقت، سرعت و کاهش مراجعات حضوری و مداخلات نیروی انسانی خواهد شد، طی مکاتبات و مذاکرات و مسئولان سامانه مذکور، مقرر شده است از ۱۵ آبان ماه سال‌جاری رتبه بندی اعتباری و سقف واردات سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری برای درخواست‌های ثبت سفارش ارجاعی به وزارت جهاد کشاورزی در سامانه جامع تجارت اعمال شود.

وی تاکید کرد: بازرگانان حوزه‌های مربوط به وزارت جهاد کشاورزی لازم است با مراجعه به سامانه جامع تجارت (منوی رتبه‌بندی و مالی-مدیریت رتبه‌بندی) و ملاحظه رتبه اعتباری خود، در صورت نیاز اقدام به ثبت درخواست بازبینی و یا اقدام برای ارزیابی شاخص‌های کسب و کار - کیفی نمایند.

مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: واحد مشاوره سازمان مدیریت صنعتی به عنوان همکار طراحی، توسعه و بهبود مدل رتبه‌بندی در سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری، به عنوان تنها مرجع پاسخگویی به ابهامات و سوالات بازرگانان در این زمینه معرفی شده و آمادگی ارائه هرگونه توضیح و برگزاری کارگاه آموزشی و توجیهی به درخواست هر یک از انجمن‌ها یا اتحادیه‌های تخصصی را دارد.

کد خبر 447754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.