ساخت کیت ارزان تشخیص کرونا در ۱۵ دقیقه

محققان پژوهشکده زیست فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان با بهره گیری از روش سنجش آنتی بادی تولیدشده در بدن، موفق به ساخت کیت شناسایی کرونا جهت تشخیص این بیماری در زمان ۱۵ دقیقه و با هزینه‌ای بسیار کمتر از روش‌های معمول شدند.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، رئیس پژوهشکده زیست فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان با تأکید بر اهمیت دست یابی به این فناوری گفت: براساس مأموریت استانداری اصفهان به دانشگاه صنعتی اصفهان برای انجام طرح ساخت کیت تشخیص سریع کرونا در راستای پیشگیری و مبارزه با این بیماری، پژوهش‌های مربوط به این نوع کیت نواری پیشرفته و مقرون به صرفه طی مدت زمان ۶ ماه انجام و به تولید این محصول منجر شد.

دکتر صبیحه سلیمانیان زاد افزود: این طرح با محوریت پژوهشکده زیست فناوری و شرکت نانو زیست صنعت اهورا، از شرکت‌های رویشی دانشگاه صنعتی اصفهان انجام شده است.

دکتر امیر حسین جلالی، معاون پژوهشی پژوهشکده زیست فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان نیز گفت: در آزمایش‌های الیزا وRT-PCR افراد در مدت زمان طولانی‌تر (معمولاً بین سه تا چهار ساعت) به جواب دست می‌یابند، اما با طراحی این کیت به دلیل استفاده از نانوذرات طلا و رنگ قرمز ناشی از آن، امکان ارزیابی نتایج آزمایش و تأیید حضور آنتی بادی ضد ویروس در سرم انسان با چشم غیر مسلح و در کمترین زمان (کمتر از ۱۵ دقیقه)، فراهم شده است.

مجری این طرح با تاکید بر اینکه آزمایش‌های آنتی بادی معمولاً جایگزین روش‌های شناسایی مستقیم به عنوان ابزار اصلی برای تشخیص عفونت فعال ناشی از ویروس نمی‌شوند، تصریح کرد: با توجه به آغاز موج گسترده جدید ابتلا به کرونا و نیاز به تشخیص سریع بیماری به منظور انجام اقدامات پیشگیرانه و درمانی، این نوع کیت می‌تواند به عنوان ابزار کمکی مفید در شناسایی موارد بیماری راه گشا باشد.

وی با اشاره به اینکه هدف ما در این پروژه سرعت بخشیدن در کسب نتایج درست و کاهش هزینه‌های انجام آزمایش کرونا در مقایسه با دیگر روش‌ها بود، خاطر نشان کرد: بیشتر مواد مورد نیاز ساخت این کیت در کشور تأمین شده، در حالی که ساخت کیت‌های موجود در بازار، عمدتاً وابسته به خارج کشور است که به علت قیمت ارز و نیز مسائل تحریمی هزینه‌های بسیار بالایی دارد.

جلالی ادامه داد: طراحی و توسعه آزمایش‌های تشخیص سریع کرونا در کنار آزمایش‌های مولکولی که علاوه بر داشتن حساسیت و دقت بالا، امکان بررسی کیفی حضور آنتی‌بادی اختصاصی ویروس (آنتی بادی IgM و IgG) را در بدن درکمترین زمان، کمترین هزینه و بدون نیاز به تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی در مقیاس زیاد فراهم کند، از جمله اهداف مهم در انجام این پروژه و دست یابی به این محصول بوده است.

عضو هیات مدیره شرکت دانش بنیان نانو زیست اهورا، با تأکید بر اینکه دانش فنی ساخت این نوع کیت در اختیار پژوهشکده زیست فناوری دانشگاه صنعتی است، تصریح کرد: اکنون در حال بررسی دستگاه‌ها و امکانات لازم برای تولید این محصول راهبردی هستیم و امیدواریم که با اخذ حمایت‌های مالی از مراجع مرتبط علمی کشور، به زودی شاهد تولید انبوه این محصول دانش بنیان باشیم.

کد خبر 447680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.