روحانی: خدمات دادن به افرادی که اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند جرم است

رئیس جمهور با اشاره به در نظر گرفتن مجازات برای افرادی که اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند اما به آنها خدمت ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: خدمت دادن به کسانی که اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، هم دارای مجازات است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رئیس جمهور، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه کرونا فقیر و غنی نمی‌شناسد و مقابله با آن نیازمند عزم ملی با احساس مسؤولیت اجتماعی و اخلاقی همگانی است، اظهار کرد: تنها راه مقابله با کرونا و قطع زنجیره انتقال آن، پیشگیری است و این پیشگیری با مشارکت همه افراد جامعه امکان پذیر است.

وی افزود: باید کاری کنیم که در کشور همدلی، هماهنگی و هم افزایی تقویت شود و همه دست به دست هم بدهیم تا در شرایط کنونی مقابله با کرونا، هم سلامت و هم معیشت مردم را تأمین کنیم.

رئیس جمهور با قدردانی از حدود ۸ ماه تلاش فداکارانه کادر درمانی کشور در مقابله با بیماری کرونا، تصریح کرد: تشکر عملی مردم از کادر درمانی، با استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی امکان پذیر است.

روحانی در ادامه از همه بخش‌ها از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان که در زمینه تحقیقات تولید واکسن و ساخت تجهیزات مورد نیاز مراکز درمانی برای مقابله با بیماری کرونا، تلاش می‌کنند، قدردانی کرد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه تلاش زیادی کردند و دست یافتن به تولید اولین واکسن انسانی از سوی این شرکت‌ها جای تقدیر دارد.

وی همچنین عملکرد بخش‌های اقتصادی و تولیدی کشور برای رفع نیاز کالاهای ضروری و اساسی مردم را شایسته تقدیر دانست و گفت: در حالی که اقتصاد کشور پیشرفته‌ای مانند آلمان در اثر شیوع ویروس کرونا با مشکل مواجه شده، در کشور ما با تلاش و کوشش شرکت‌های تولیدی و بخش‌های اقتصادی، اقتصاد ما شرایط بهتری دارد و امیدواریم در پایان سال رشد اقتصادی کشور بدون نفت و یا با نفت مثبت بشود.

رئیس جمهور همچنین از بخش اقتصاد دیجیتال کشور تشکر کرد و گفت: بر اساس آمار رشد این بخش در ۶ ماهه امسال نسبت به سال قبل چند برابر بوده است و اقتصاد دیجیتال برای رعایت اصول بهداشتی و کاستن از تماس‌ها در این شرایط سخت بسیار نقش‌آفرین بوده است.

روحانی همچنین از نقش همه رسانه‌ها بویژه صدا و سیما در زمینه بیان واقعیت‌ها و آمار و همچنین اطلاع‌رسانی و آموزش در زمینه مقابله با کرونا و همچنین خنثی کردن تلاش رسانه‌های بیگانه برای هراس‌افکنی و ایجاد بی‌اعتمادی در کشور قدردانی کرد و گفت: کار اصلی ما ایجاد همدلی، هم‌افزایی و همکاری است تا در این شرایط سخت به رغم تحریم‌ها و کمبودها سلامت و معیشت مردم را تضمین و تأمین کنیم.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به گزارش‌های آماری ارائه شده از وضعیت بیماری در استان‌های مختلف کشور، گفت: نمودارها به خوبی نشان می‌دهند با کاهش رعایت‌ها و نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی بلافاصله با افزایش بیماری مواجه می‌شویم به همین خاطر برای شکست کرونا نیاز به یک عزم ملی با احساس مسئولیت اجتماعی و اخلاقی داریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه کاهش انضباط اجتماعی ما را با مشکل مواجه می‌کند، گفت: باید مراقبت‌ها و نظارت‌ها را افزایش دهیم و حتی برای تخلفات، جرایم اختصاص دهیم و با متخلفین برخورد کنیم.

روحانی مخفی کردن بیماری از طرف فرد مبتلا شده به ویروس کرونا را خطایی مهم و غیرقابل گذشت عنوان کرد و گفت: اولین برخورد باید با کسی صورت گیرد که بیماری خود را مخفی کرده و ضروری است که جریمه شدیدی برای این فرد تعیین شود.

وی با بیان اینکه اتخاذ تصمیمات در خصوص برخورد با متخلفان و اعمال مجازات در تهران بزرگ در دستور کار کمیته امنیتی- اجتماعی به ریاست وزیر کشور و همچنین کمیته درمانی با ریاست وزیر بهداشت قرار دارد، گفت: در تشدید نظارت‌ها و برخورد با متخلفان در شهر تهران در مورد همه کادر اداری اعم از دولتی و عمومی غیردولتی و صاحبان کسب و کارها در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی تصمیم‌گیری خواهد شد در مورد کسب و کارها هم در صورت رعایت نشدن اصول بهداشتی تذکر و پلمپ واحد صنفی در نظر گرفته شده است.

رئیس جمهور همچنین اظهار کرد: خدمت‌دهندگان به کسانی که اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند نیز مشمول مجازات و جریمه خواهند شد.

روحانی در ادامه با بیان اینکه گزارش‌ها از استان‌ها نشان می‌دهد که نمی‌توانیم کشور را در زمینه شیوع ویروس کرونا، یکپارچه ببینیم، گفت: برخی استان‌های کشور فقط یک پیک بیماری داشته‌اند، در برخی از استان‌ها و شهرها شاهد ۲ مرحله اوج بیماری بوده‌ایم و استان‌هایی هم داریم که پیک سوم را تجربه کرده‌اند و دلیل مشابه نبودن وضعیت استان‌ها چیزی نیست جز رعایت اصول بهداشتی و پروتکل‌ها. به طوری که برگزاری مراسم آئین‌های مذهبی و مسافرت‌های غیر ضرور نقش تعیین‌کننده‌ای در افزایش مبتلایان و مرگ و میر بیماران در استان‌ها دارد.

وی در بخش پایانی سخنان خود به موضوع اربعین و عزاداری در ماه صفر اشاره کرد و گفت: همان طوری که بارها تأکید شده هیچ رفت و آمدی برای راهپیمایی در عراق وجود ندارد و مرزهای کشور به طور کامل بسته است و تأکید می‌کنیم هیچ‌کس نباید به سمت مرز عراق حرکت کند و در داخل کشور هم در هیچ شهری راهپیمایی نمادین اربعین نداریم.

رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد همه مردم با رعایت کامل اصول بهداشتی عزاداری اربعین و ماه صفر را در منازل خود انجام دهند.

کد خبر 447670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.