شهر خودرو محور در تقابل با شهر انسانی قرار دارد

استادیار دانشگاه تربیت مدرس تهران گفت: تمامی واژه‌های شهری از جمله شهر دوستدار سالمند یا شهر دوستدار کودک از واژه کلیدی شهر دوستدار انسان یا شهر انسانی نشات می‌گیرد، شهری که به جای دوستدار خودرو بودن، دوستدار انسان است.

سید مهدی خاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه شهر انسانی، شهری متناسب با تامین نیازهای یک انسان است، اظهار کرد: طی صد سال اخیر و با رواج استفاده خودرو در شهرهای ما، بیشتر هزینه‌های شهر صرف خدمات مرتبط با گسترش استفاده خودرو شده است.

وی افزود: مدیریت شهری شهرهای ما باید بدانند که خودرو در خدمت انسان است و همه توسعه زیرساخت‌های شهر نباید در راستای گسترش راه‌ها و مسیرهای تردد خودرو باشد در حالی که دغدغه مدیریت شهری در حال حاضر اضافه کردن اتوبان‌های شهری به منظور آسان شدن تردد خودروهاست.

استادیار دانشگاه تربیت مدرس تهران خاطرنشان کرد: این نگاه نادرست هنوز هم در بین مسئولان ما وجود دارد در حالی که در بسیاری از شهرهای اصلی کشورهای دنیا، مدیریت شهر اتوبان سازی را متوقف کرده و هزینه‌های آن را صرف گسترش مسیرهای پیاده محور و دوچرخه محور می‌کند.

خاتمی تاکید کرد: تمامی واژه‌های شهری از جمله شهر دوستدار سالمند یا شهر دوستدار کودک از واژه کلیدی شهر دوستدار انسان یا شهر انسانی نشأت می‌گیرد، شهری که به جای دوستدار خودرو بودن، دوستدار انسان است.

وی با بیان اینکه شهر سلامت محور، شهری دوستدار انسان است، ادامه داد: مهم‌ترین شاخصه شهر سلامت محور این است که مشوق فعالیت‌های پیاده‌مدار باشد تا افراد با استفاده از دوچرخه و پیاده روی کمتر آلودگی ایجاد کنند و شهروندان نیز برای حفظ سلامتی خود فعالیت فیزیکی داشته باشند.

استادیار دانشگاه تربیت مدرس تهران عنوان کرد: شهروندان نباید برای تأمین نیازهای خود صرفاً از خودرو استفاده کنند، باید بتوانند با پیاده روی و دوچرخه سواری نیازهای روزانه خود را تأمین کنند.

خاتمی با بیان اینکه بسیاری از شهرهای دنیا، طی ۳۰-۲۰ سال اخیر به این سمت رفتند، تصریح کرد: ۴۰ سال پیش ترافیک سنگینی در این شهرها حاکم بود و چهار لاین برای تردد خودرو وجود داشت اما در حال حاضر این چهار مسیر به دو مسیر تبدیل شده است و یک لاین به دوچرخه و یک لاین به پیاده روی اختصاص پیدا کرده است.

وی گفت: با طراحی شهری انسان محور، ترافیک در دو لاین باقی مانده ایجاد نمی‌شود و شهروندان نیز به منظور حفظ سلامتی خود پیاده روی و دوچرخه سواری را به طور منظم دارند.

کد خبر 447668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.