نقض حریم افراد در سبک معماری منازل امروزی

یک کارشناس معماری گفت: طراحی فضا در معماری سنتی به گونه‌ای بود که در آن حریم افراد حفظ می‌شد، اما امروزه به دلیل مسائل اقتصادی و ضعف نظام آموزشی در معماری به این موضوع توجه نمی‌شود.

مجتبی کنعانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه معماری امروزی صرفاً یک طرح است و با فرهنگ اصیل ایرانی _ اسلامی فاصله دارد، اظهار کرد: نقشه خانه‌های امروزی به گونه‌ای است که ورودی آپارتمان به سالن باز می‌شود و تا انتهای خانه در معرض دید قرار می‌گیرد.

وی افزود: در معماری سنتی حریم افراد حفظ می‌شد و مردم احساس امنیت بیشتری می‌کردند چراکه در ورودی ساختمان هیچ دیدی به درون آن وجود نداشت و حریم افراد در منزلشان حفظ می‌شد و البته این موضوع و توجه ویژه معماران در گذشته نتایج مثبتی دربرداشت.

این کارشناس معماری ادامه داد: حفظ حریم افراد باعث می‌شد بیشتر اوقات در منازل به روی یکدیگر باز باشد و این مهم ارتباط و نزدیکی بیشتری بین افراد و همسایگان ایجاد می‌کرد.

وی با بیان اینکه عوامل اقتصادی و نوع آموزش امروزی باعث تغییر سبک معماری شده است، تصریح کرد: اکنون بازار ساخت و ساز دست سرمایه گذار است نه طراح و معمار؛ همچنین افزایش قیمت‌ها و مقرون به صرفه بودن طرح‌های امروزی از جمله عواملی است که باعث تغییر سبک معماری شده است.

کنعانی تصریح کرد: سبک ایرانی _ اسلامی بر مبنای یک قوانین اجتماعی شکل گرفته و بعد رفتار اجتماعی بر آن تأثیر گذاشته است.

وی با بیان اینکه عوامل مختلفی بر معماری تأثیر گذاشته است و به شکل امروز درآمده است، خاطرنشان کرد: هویت اجتماعی نیز بتدریج شکل گرفته و جایگاه افراد در آن مشخص شده است.

این کارشناس معماری و شهرسازی اضافه کرد: عوامل طبیعی، فرهنگ، مذهب و اعتقادات بر سبک معماری تأثیرگذار بوده است به عنوان مثال در طراحی مجسمه‌ها که چهره انسان یک مقدار کراهت داشته از طرح‌های اسلیمی استفاده می‌شده است.

کد خبر 447665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.