شباهت مکانیسم مرگ سلول‌های عصبی در آلزایمر، دیابت و اختلال دوقطبی

عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان از اشتراک مکانیسم مرگ سلول‌های عصبی در آلزایمر، دیابت و اختلال دو قطبی خبر داد و احتمال داد اگر درمانی برای آلزایمر علیه این پروتئین خاص یافت شود، ممکن است به دیابت و اختلال دوقطبی نیز قابل تعمیم باشد.

به گزارش ایمنا، کوروش شاه‌پسند درباره نتیجه یکی از آخرین تحقیقات خود و همکارانش، اظهار کرد: ما به داده‌های جدیدی مبنی بر اینکه مکانیسم مرگ سلول‌های عصبی در آلزایمر، دیابت و اختلال دوقطبی مشترک است و عامل مرگ آن‌ها یکسان است، دست یافتیم.

وی درباره عامل مرگ این سلول‌های عصبی، افزود: عامل مرگ آن‌ها حالت خاصی از پروتئینی به نام "تائو" است که در شرایط آلزایمری دچار تغییرات غیرطبیعی و در نهایت موجب مرگ سلول‌های عصبی می‌شود. در شرایط استرسی دیابت و اختلال دوقطبی نیز همین وضعیت برای پروتئین تائو رخ می‌دهد و همان حالتی را به خود می‌گیرد که موقع آلزایمر به آن دچار می‌شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم اگر درمانی برای آلزایمر علیه این پروتئین خاص یافت شود، ممکن است به دیابت و اختلال دوقطبی نیز قابل تعمیم باشد.

شاه‌پسند گفت: درباره وضعیت فعلی داروی آلزایمر که پیش‌تر اعلام شد در سطح آزمایشگاهی به دست آمده است، هنوز کارآزمایی بالینی دارویی که در سطح آزمایشگاهی به درمان آلزایمر پاسخ مثبت داده بود، آغاز نشده است.

منبع: ایسنا

کد خبر 447656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.