تامین ۹۰ درصد منافع دولت از بازار سرمایه/ چشم‌انداز حقوقی‌ها منفی است

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه ۹۰ درصد منافع دولت در قالب تأمین مالی، فشار اوراق و فروش سهام و مالیات از بازار سرمایه تأمین می‌شود، گفت: در شرایط فعلی چشم‌انداز حقیقی‌ها در بازار منفی نیست بلکه این حقوقی‌ها هستند که چشم‌انداز منفی دارند.

عباسعلی حقانی نسب در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره وضعیت فعلی بازار بورس اظهار کرد: مسیر جریان نقدی ورودی به بورس هنوز به طور کامل به حالت قبلی باز نگشته و همین مسئله باعث شده است علی‌رغم ارزندگی بالا، بازار با مشکلات فعلی روبرو شود.

وی افزود: علاوه بر این موضوع، عملاً سهام‌داران نیز در افق سرمایه‌گذاری خود تجدید نظر نکرده‌اند. از سوی دیگر به نظر می‌رسد با وجود اعلام ظاهری حمایت از بورس، تفکر برخی مسئولان و مدیران بازار بر گران بودن بازار استوار است. همچنین در سایر بازارها نیز قوانین بازدارنده برای جلوگیری از سوداگری وضع نشده است.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد منافع دولت در قالب تأمین مالی، فشار اوراق و فروش سهام و مالیات از بازار سرمایه تأمین می‌شود. در واقع این بازار از سه منظر برای دولت، اقتصاد و به ویژه بودجه مناسب است.

حقانی نسب اظهار کرد: اگرچه در حال حاضر دولت در پی روش‌های صحیح کسب درآمد و منافع است اما بازارهای دیگر آزار دهنده بوده و به نظر می‌رسد در برخی موارد دولت از این محل‌ها نیز تأمین مالی می‌کند.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد نقدینگی موجود فریز شده است، گفت: در صورتی که این نقدینگی فریز شده آزاد شود، نرخ تورم و ارز مقادیر بیشتری اختیار خواهند کرد بنابراین ساختار درونی اقتصاد کشور کاهش قابل توجه نرخ ارز را حتی با وجود انتخاب شدن "جو بایدن" به عنوان رئیس جمهور آینده آمریکا، نمی‌پذیرد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در شرایط فعلی نیاز به تحلیل بازار توسط نهادهای حقوقی به شدت احساس می‌شود. در واقع اکنون چشم‌انداز حقیقی‌ها در بازار منفی نیست بلکه این حقوقی‌ها هستند که چشم‌انداز منفی دارند.

کد خبر 447652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.