نقش ترامپ در مرگ امیر کویت

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: طبق برخی گزارشات، هنگامی که شیخ صباح جهت درمان به بیمارستان مایو کلینیک شهر روچستر منتقل شد، ترامپ از این بیمارستان خواسته تا تجهیزات تنفسی را از شیخ صباح جدا کنند و این نشان می‌دهد که رئیس جمهور آمریکا در مرگ امیر کویت نقش داشته است.

حسن هانی زاده در گفت و گو با خبرنگار ایمنا پیرامون درگذشت امیر کویت اظهار کرد: امیر سابق کویت در تقابل با جریانات وهابی تکفیری عربستان قرار داشت و دیدگاه مثبت وی نسبت به شیعیان، شرایط مناسبی را برای طوایف شیعی در کویت ایجاد کرد. عقلانیت و رفتار متعادل شیخ صباح در مقابل جمهوری اسلامی ایران نیز امنیت نسبی در منطقه و به ویژه در خلیج فارس برقرار کرده بود. وی علی‌رغم فشارهای آمریکا و عربستان سعودی روابط خود را با تهران حفظ کرده بود.

وی افزود: ایران در جریان حمله عراق به کویت در سال ۱۹۹۰، تمامی تجهیزات نظامی خود را در اختیار ملت کویت قرار داد و نقش بسزایی در جنگ بین عراق و کویت ایفا کرد. در آن زمان امیر فعلی کویت که تصدی وزارت امور خارجه را برعهده داشت همیشه قدردان کمک‌های تهران بود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار کرد: به نظر می‌رسد با در گذشت شیخ صباح الجابر الاحمد الصباح، امیر سابق کویت و به قدرت رسیدن شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح در سن ۸۴ سالگی، تغییر چندانی در سیاست خارجی کویت رخ ندهد. شاید مهمترین تفاوت امیر فعلی کویت با شیخ صباح، ضعف وی در مقابل سیاست‌های محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان باشد.

هانی زاده گفت: دونالد ترامپ در طی سال‌های گذشته فشارهای فراوانی را به امیر سابق کویت برای پیوستن به کشورهای عربی حامی رژیم صهیونیستی وارد کرد، اما شیخ صباح با هرگونه ایجاد رابطه با اسرائیل مخالفت کرد؛ اکنون طبق برخی گزارشات، هنگامی که شیخ صباح جهت درمان به بیمارستان مایو کلینیک شهر روچستر منتقل شد، ترامپ از این بیمارستان خواسته تا تجهیزات تنفسی را از وی جدا کنند و این نشان می‌دهد که رئیس جمهور آمریکا در مرگ امیر کویت نقش داشته است.

وی تاکید کرد: دونالد ترامپ در تلاش است با اعمال فشار به شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح، کویت را به جمع متحدان رژیم صهیونیستی اضافه کند. باید دید سیاست امیر جدید کویت نسب به رژیم صهیونیستی و جمهوری اسلامی ایران چگونه است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: کویت دارای پارلمانی انقلابی است و مؤسسات مدنی نیز در این کشور فعالیت می‌کنند. برخلاف سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، کویت از یک پارلمان قدرتمند برخوردار است که شیعیان نیز در این آن عضویت اثرگذاری دارند و همواره مخالفت خود را با سیاست‌های محمد بن سلمان و تل‌آویو اعلام کرده‌اند؛ بنابراین پارلمان قدرتمند این کشور اجازه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را نخواهد داد.

کد خبر 447646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • متین IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
    0 0
    خداوند انشاءالله قرین رحمتش کند