خلیل‌آبادی: استقبال از میدانگاه‌ها نیاز به گذشت زمان دارد

رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران با بیان اینکه توسعه میدانگاه‌های شهری مورد استقبال قرار می‌گیرد، گفت: توسعه میدانگاه‌ها و پلازاهای شهری که به عنوان پاتوق‌های فرهنگی محسوب می‌شوند جزء اولویت‌های مدیریت شهری است.

حسن خلیل‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به رویکرد ایجاد میدانگاه‌ها در پایتخت برای افزایش فضای پیاده‌محور شهر، اظهار کرد: میدانگاه‌هایی که ایجاد می‌شود به عنوان پاتوق‌های فرهنگی یا پلازاهای فرهنگی تلقی می‌شوند و هدف از ایجاد آن‌ها بسترسازی برای فعالیت‌های فرهنگی است. این پاتوق‌ها قبل از شیوع ویروس کرونا با استقبال مواجه شدند اما اکنون به دلیل شیوع گسترده این بیماری کمتر مورد استقبال قرار می‌گیرند.

وی افزود: میدانگاه‌ها در همه جای دنیا وجود دارند و کاربری آن‌ها عموماً فرهنگی است و در واقع برای افزایش گفت‌وگوی مردم با هم، تبادل مسائل شهری، اجتماعی و نشاط جامعه ایجاد می‌شوند و کاربردهای متفاوتی دارند.

رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران با بیان اینکه ایجاد میدانگاه‌ها در شهر تهران جزء اولویت‌های مدیریت شهری در دوران جدید است، گفت: تاکید ما بر این است که این میدانگاه‌ها و پاتوق‌ها بیشتر شود اما استقبال از این پروژه‌ها نیاز به گذشت زمان دارد تا بین مردم جا بیفتد که چنین میدانگاه‌هایی هم وجود دارد. همانطور که در گذشته نیز میدان‌های شهر همواره پاتوقی برای رفت و آمد مردم بوده است و هنوز هم میدان‌های قدیمی از جمله میدان‌های تجریش، شوش و امام‌خمینی همچنان پذیرای حجم زیادی از حضور مردم است.

خلیل‌آبادی با تاکید بر لزوم ایجاد کاربری اقتصادی برای میدانگاه‌ها، گفت: در کنار این میدانگاه‌ها نیاز است که بازار اقتصادی نیز وجود داشته باشد و غرفه‌هایی ایجاد شود تا مردم نیازشان را هم برطرف کنند یا غرفه‌های فرهنگی برای کودکان و نوجوانان تکمیل شود تا استقبال بیشتری از این میدانگاه‌ها شود. البته میدانگاه‌هایی که از سوی مدیریت شهری ایجاد شده جدید است و کارهای اقتصادی هم برای آن تعریف نشده که به نظر می‌رسد این اتفاق ضرورت دارد.

وی در پاسخ به این انتقاد که به نظر می‌رسد میدانگاه‌هایی که در شهر تهران ایجاد شده از جمله پلازای میدان هفت‌تیر مفهوم میدانگاه ایرانی را ندارد و برای آن کاربری تعریف نشده است، گفت: میدان‌ها از گذشته مورد استقبال بوده‌اند و در این دوره کاربری آنها نیازمند بازتعریف است و در حقیقت باید به مفهوم و کارکرد درست خود برسند که این مساله در اهدافی که برای ایجاد آن‌ها وجود دارد دیده شده است.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 447636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.