به گزارش ایمنا، محمد اسماعیل حافظی اظهار کرد: با توجه به اسناد بالادستی و انجام پروژه مطالعاتی تحت عنوان «طرح کنترل سیلاب و مدیریت آبهای سطحی باغات سنتی جنوب شهر» در سال ۱۳۹۲ توسط شرکت مهندسین مشاور انجام شد، اما از آنجایی که این انهار علاوه بر حقابه باغات سنتی به دلیل تخلیه رواناب سطحی شهر و سیلابهای فصلی و هدایت آنها به خارج از شهر نیز از اهمیت ویژهای برخوردارند لذا ساماندهی آنها ضروری است.
وی گفت: آب رودخانه بازار (نواب) پس از طی مسیر از محدوده میدان تره بار واقع در ضلع جنوب غرب شهر از ضلع جنوب و زیر بلوار کمربندی جمهوری اسلامی عبور میکند؛ رودخانه بازار پس از عبور از جاده کمربندی جمهوری اسلامی و در ضلع جنوب آن طی عبور مسافتی کوتاه، در قوس خارجی رودخانه توسط سه دریچه کشویی فلزی بخشی از جریان رودخانه به سمت راست به طرف باغات سنتی و تأمین آب آبیاری باغات به مساحت حدود ۱۳۹ هکتار، جدا میشود.
مدیر سازمان خدمات طراحی شهرداری قزوین ادامه داد: در این شاخه از رودخانه بازار موسوم به نهر چوبیندر (واقع در حاشیه جاده تاکستان قزوین- ضلع شرقی)، متأسفانه بر اثر احداث اشتباه دریچههای آبگیر بر روی آن، ورود آب به مسیر اصلی رودخانه بازار محدود شده است، لذا در مواقع سیلابی حجم بیشتر آب به جای ادامه در مسیر اصلی رودخانه بازار به سمت نهر چوبیندر منحرف شده که به دلیل ظرفیت پایین (کوچکی سطح مقطع) آن، باغات و مناطق اطراف آن را با مشکلات آب گرفتگی و سرریز سیلاب، روبرو میکند.
حافظی افزود: در پروژه حاضر با توجه به شرایط موجود هدف، ساماندهی نهر چوبیندر حاشیه جاده تاکستان میباشد که ضلع غربی آن دارای دیوار سنگی است و حداقل ۵ پل روگذر به سمت گاراژ و تعمیر گاههای ضلع غربی بر روی نهر ساخته شده و حداقل یک دریچه آبگیر (موسوم به میرسرا) و یک پل روگذر نیز در مسیر نهر موجود است.
وی گفت: محدوده مطالعاتی نهر چوبیندر به طول حدود ۵۰۰ متر تا ابتدای کمربندی بلوار نسیم شمال است که در ادامه و بعد از کمربندی نسیم (انتهای محدوده مطالعاتی) به سمت جنوب در مسیر اصلی و قدیمی خود هدایت میشود.
مدیر سازمان خدمات طراحی شهرداری قزوین ادامه داد: طرح پیشنهادی کانالیزه کردن کانال مصلی به صورت خلاصه شامل لایروبی کل مسیر کانال، تخریب دو پل و دو دهانههای آبگیر موجود به دلیل وضعیت نامناسب هیدرولیکی و سازهای، احداث دیوار سنگ و سیمانی در جناحین کانال در طول کل مسیر به جز ۷۰ متر انتهایی مسیر که اخیراً بازسازی و اصلاح شده است، است.
حافظی افزود: از دیگر طرحهای پیشنهادی کانالیزه کردن کانال مصلی میتوان به پوشش داخلی دیوار سنگ و سیمانی جناحین مسیر با ملات ماسه و سیمان، اجرای بتن مسلح کف کانال، احداث دهانههای آبگیر به صورت دو دریچه در مسیر جریان و یک دریچه آبگیر جانبی، احداث دو دستگاه رمپ دسترسی به کف کانال، اجرای قرنیز بتنی روی تاج دیوارهای کانال و در نهایت اجرای نرده حفاظتی طرفین مسیر کانال اشاره کرد.
نظر شما