اقبال متخصصان به مشاغل قراردادی در جهان

بیکاری‌های ناشی از کووید -۱۹، کارمندان طبقه متوسط جامعه را بیش از هر زمان دیگر در تنگنای اقتصادی قرار داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پس از همه‌گیری کرونا و بوجود آمدن یک آینده فروپاشیده شغلی تا کاهش حقوق‌ها و تغییرات ناگهانی شیفت‌های کاری  باعث شد که هم نیروهای کاری ماهر و هم کارمندان طبقه متوسط به اجبار به مشاغل کوتاه مدت قراردادی روی آورند.

در ابتدای امر تعطیلی‌های ناشی از کرونا بیشترین لطمات را بر قشر کارگرانی با دستمزدهای پایین و مشغول در حرفه‌های خدماتی و خرده‌فروشی‌ها زد ولی ادامه یافتن آن دیگر بخش‌های کاری جوامع هم‌چون پیشخدمت‌ها، کارکنان فرودگاه‌ها، برنامه‌ریزان رویدادها، راهنمایان تور و مواردی از این قبیل را نیز درگیر کرد و در چند ماه اخیر بخش عمده‌ای از فعالیت‌های صنایع هنری و تفریحی را مختل کرد.

در این میان عده اندکی موفق شده‌اند که بدون متحمل شدن خسارت مالی زیاد از بحران موجود عبور کرده و شرایط را به کم‌ترین آسیب ممکن مدیریت کنند ولی از دست رفتن پس‌انداز و نداشتن مزایای بیکاری‌های اضطراری باعث شده است که تعداد بسیار زیادی از کارگران و کارمندان طبقه متوسط بیش از این نتوانند در انتظار بازگشت به مشاغل پیشین خود بمانند و حتی افرادی با مدارک تحصیلی بالا و سوابق کاری غنی نیز برای اشتغال کارهای نیمه‌وقت و قراردادی اقدام به تقاضا کرده‌اند.

در حال حاضر بسیاری از مردم سراسر جهان نیازمند کسب درآمد فوری هستند و با وجود میلیون‌ها شغل تعطیل‌ شده در پی پاندمی کرونا، رقابت برای به‌دست آوردن مشاغل بسیار جدی شده است. البته در شرایط فعلی اقتصاددانان باور دارند با وجود این‌که مناطق قرمز در بعضی از نقاط جهان رو به کاهش است، مشاغل مجدداً راه‌اندازی خواهند شد با وجود این‌ کاملاً واضح است که تعداد زیادی از مشاغل، شاید حتی هزاران یا میلیون‌ها مورد از آن‌ها به سادگی به شرایط پیشین خود باز نخواهند گشت.

در این صورت بسیاری از افراد، شاید اکثریت آن‌ها مجبور می‌شوند میان صلاحیت‌ها، مهارت‌ها، تجربیات و توانایی‌های خود با شغلی جدیدی که با هیچ یک از این موارد تطابق ندارد اقدام به انتخاب کنند و با پایین آوردن سطح توقعات خود مشاغلی با دستمزد پایین و مخاطرات بالا را به دست آورند.

بنابراین می‌توان گفت بازار کار امروز جهان که با افزایش چشمگیر نرخ بیکاری حتی در بسیاری از شهرهای خاموش‌ نشدنی صنعتی جهان همراه بوده است، با وجود تقاضا برای بخش‌های فناوری، بیشترین موقعیت‌های کاری را در مشاغل اساسی و خدماتی، رستوران‌های زنجیره‌ای، انبارها، تولیدی‌ها، خرده‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی دارد.

اگرچه استخدام‌های دسته‌جمعی صدها تن از افرادی که لزوم رفع نیازهای مالیشان فراتر از هراس احتمال ابتلا به ویروس مرگبار کروناست، صرف نظر از مدرک و تجربه و مهارتشان و به عنوان کارگران مشاغل پایه  بی‌رحمانه و ناعادلانه به نظر می‌رسد اما از سوی دیگر با توجه به پایین آمدن سطح ثبات در مشاغل و استخدام‌ها، بسیاری از صاحبان مشاغل تنها با انعقاد قراردادهای کوتاه‌مدت اقدام به جذب نیرو می‌کنند که این امر به معنای تزلزل جایگاه شغلی کارمندان است.

کاملاً محرز است هرچند تبعات بحران‌های اقتصادی دنباله‌داری همچون رکود بزرگ اقتصادی معمولاً در اولین گام کارگران و کارمندان اداری و طبقه متوسط را تحت تأثیر قرار می‌دهد ولی در نهایت و به مرور زمان تبعات بلندمدت خود را بر کارگرانی با تحصیلات کمتر تحمیل می‌کند.

از سوی دیگر همه‌گیری به‌سرعت در حال تغییر شکل شرایط بکارگیری نیروی کار است تا جایی که علی‌رغم معلق شدن خطرات در کشورهای کنترل‌ شده‌ای که شرایط بحرانی قرمز را پشت سر گذاشته‌اند، وجود متخصصان و کارمندان ماهری که برای گذران زندگی مجبور شده‌اند با پذیرفتن ریسک موجود به‌عنوان کارگران مشاغل پایه در خط مقدم احتمال ابتلا به بیماری فراگیر کرونا مشغول کار شوند، نشان می‌دهد که سقوط اقتصادی کاملاً نزدیک است و بیشترین آسیب‌دیدگان ناشی از آن را کارمندان طبقه متوسط تشکیل می‌دهند.

کد خبر 447608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.