مواد غذایی مضر برای مبتلایان به بیماری سلیاک چیست؟

یک دکترای صنایع غذایی گفت: سلیاک یک بیماری خود ایمنی است که به دلیل مصرف نوعی پروتئین به نام گلوتن ایجاد می‌شود.

پریسا فرزانه در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: دریافت گلوتن توسط افراد مبتلا به سلیاک باعث آسیب رساندن به سلول‌های روده کوچک می‌شود؛ گاهی افراد فقط حساسیت نسبت به مصرف گلوتن دارند که علائم مشابه بیماری سلیاک در آن‌ها بروز پیدا می‌کند، اما آسیب روده‌ای در این افراد دیده نمی‌شود.

وی در مورد بهترین رژیم غذایی برای مبتلایان به سلیاک گفت: بهترین رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به سلیاک، رژیم فاقد گلوتن است؛ البته بسیاری از مواد غذایی مانند مرغ، ماهی، سبزیجات، میوه‌های تازه، تخم مرغ، عسل، مربا، و ژله مشکلی برای این بیماران ایجاد نمی‌کند. همچنین مصرف ذرت، سیب زمینی، برنج، سویا، حبوبات، نشاسته‌ها (نشاسته برنج، ذرت، سیب زمینی) نیز مشکلی برای این بیماران ندارد.

فرزانه تاکید کرد: افرادی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند باید برای استفاده از غذاهای صنعتی مطمئن باشند که روی برچسب آن‌ها واژه "بدون گلوتن" نوشته شده باشد، زیرا در بعضی غذاهای فرآوری شده ترکیبات حاوی گلوتن وجود دارد.

وی با اشاره به مواد غذایی غیر مجاز برای بیماران سلیاک تصریح کرد: به طور کلی نان و محصولات حاصل از گندم، گندم سیاه، جو، یولاف، چاودار، انواع سبوس و نشاسته، انواع کیک، بیسکوئیت، کلوچه‌، بلغور، فرنی و پودینگ، سمولینا، ماکارونی، سوسیس و کالباس، انواع کنسروهای فرآورده‌های گوشتی و سس‌های سالاد که در تهیه آن‌ها غلات استفاده شده است از موارد منع مصرف برای این بیماران محسوب می‌شود.

کد خبر 447589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.