‌قیمت مسکن کاهش می‌یابد

یک کارشناس اقتصاد مسکن گفت: با توجه به کاهش میزان معاملات املاک و مستغلات با آغاز فصل پاییز باید منتظر کاهش نامحسوس قیمت مسکن در بازار باشیم.

سعید موسوی پناه در گفتگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به نوسانات اخیر در بازار مسکن و افزایش چشمگیر معاملات در بازه زمانی فصل تابستان، اظهار کرد: با توجه به تعطیلی مدارس در فصل تابستان و انگیزه بیشتر مردم برای جابجایی در این فصل، باید انتظار افزایش معاملات مسکن و مستغلات در فصل تابستان سال جاری را داشتیم اما متأسفانه همزمانی این حجم از معاملات با افزایش نرخ ارز و تورم موجب شد تا قدرت خرید بسیاری از خانواده‌های ایرانی به کمتر از نصف برسد.

وی افزود: نبود مدیریت کافی در بازار معاملات مسکن باعث شده این بازار به صورت روزانه شاهد قیمت‌گذاری‌های عجیب و غریب از سوی دلالان و به اصطلاح بورسی‌ها باشد و همین امر نقش عوامل دیگری که موجب افزایش قیمت مسکن در ماه‌های اخیر شده را پررنگ‌تر از قبل می‌کند.

این کارشناس اقتصاد مسکن تصریح کرد: بر اساس قانون بنگاه‌های املاک موظف به ثبت مشخصات کلیه معاملات خرید و فروش املاک روزانه خود در سامانه اطلاعات مدیریت معاملات املاک و مستغلات کشور هستند اما بسیاری از مشاوران املاک در شهرهای بزرگ آشنایی با این سامانه ندارند و به صورت خودسرانه اقدام به ثبت قولنامه و سند املاک برای اشخاص حقیقی یا حقوقی می‌کنند.

موسوی پناه با بیان اینکه بازار به شدت نسبت به تغییر تعداد معاملات روزانه حساس شده است، اضافه کرد: افزایش یا کاهش تعداد معاملات روزانه املاک و مستغلات در شهرهای بزرگ منجر به کاهش یا افزایش آنی قیمت مسکن در همه شهرهای کشور می‌شود و همین امر نشان‌ دهنده حساسیت بازار نسبت به تغییرات معاملاتی روزانه است.

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کل کشور ۵۷ هزار و ۴۶۱ ریال با میانگین مساحت ١٠٧ مترمربع و متوسط عمر بنای ١٢ سال بوده که نسبت به فصل قبل ١٨.۶ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۶٢.٧ درصد افزایش داشته است.

این کارشناس اقتصاد مسکن خاطرنشان کرد: همچنین متوسط مبلغ اجاره ماهانه به‌علاوه‌ سه درصد ودیعه‌ پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کل کشور ۱۷۲ هزار و ۲۳۰ ریال با میانگین مساحت ١٠٠ مترمربع و متوسط عمر بنای ١٣ سال بوده که نسبت به فصل قبل ٧.٢ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣۶.١ درصد افزایش داشته است.

موسوی پناه اضافه کرد: با توجه به کاهش میزان معاملات املاک و مستغلات با آغاز فصل پاییز باید منتظر کاهش نامحسوس قیمت مسکن در بازار باشیم و البته همزمان با همه‌گیری موج سوم شیوع گسترده بیماری کرونا احتمال کاهش بیشتر قیمت مسکن در نیم سال دوم سال جاری نیز وجود دارد.

کد خبر 447583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • ناشناس IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    1 0
    توروخدابه فکرمردم باشیدپول گزاشتیم بانک مسکن که خونه بخریم درعرض یک سال چندین برابرشدچقدبایدحسرت بخوریم