‌دولت انحصار خودروسازی را بشکند تا بازار آرام شود

یک کارشناس صنعت خودرو و استاد دانشگاه گفت: دولت اگر قصد دارد بازار خودروی کشور را سر و سامان دهد باید با انحصارشکنی در صنعت خودروسازی ایران بازار را آرام کند.

یاور رضایی در گفتگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه استمرار روند رکوردشکنی‌ها در بازار ارز، طلا، سکه و بورس باعث شده بازار خودرو هم سعی کند از قافله عقب نماند، اظهار کرد: اخباری که از بازار خودرو و روند معاملات روزانه در آن به گوش می‌رسد به شدت ناخوشایند است و هر اتفاقی که در بازار خودرو افتاده محصول مدیریت غلط و ناصحیح مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

وی افزود: نظام اقتصادی در حال فروپاشی است. روند افزایشی قیمت اتومبیل در بازار خودرو طبیعی است و بی‌شک قیمت خودرو نیز به تبعیت از قیمت دیگر شاخص‌ها همچون سکه و دلار، این میزان افزایش یافته است.

این کارشناس صنعت خودرو و استاد دانشگاه با بیان اینکه کمبود عرضه خودرو در بازار هم نقش مهمی در بروز التهابات اخیر بازار اتومبیل داشته است، تصریح کرد: کمبود عرضه اتومبیل در بازار یکی از مهم‌ترین عواملی است که باعث شده کف قیمت خودرو در بازار به ۱۱۰ میلیون تومان برسد و قوانین سخت شماره‌گذاری پلاک اتومبیل نیز مزید بر علت شده تا بسیاری از کارخانجات خودروسازی دلیل خوبی برای عرضه نکردن خودرو در بازار داشته باشند.

رضایی اضافه کرد: وضعیت کارخانجات خودروسازی به شدت با مشکل مواجه شده است و حجم زیاد نوسانات قیمت خودرو در هفته‌های اخیر باعث شده تا دو شرکت شاخص خودروسازی در ایران، اتومبیل‌ها را با منت به مردمی که در قرعه کشی‌ها برنده شده‌اند، تحویل بدهند؛ این در حالی است که بسیاری از محصولات تازه تولید شده ناقص هستند و تعداد زیادی از قطعات آنها همچون قبل جایگذاری نمی‌شود.

وی ادامه داد: قدرت خرید عمومی در بازار خودرو به حداقل رسیده است و این در حالی است که سرعت افزایش قیمت‌ها جرأت خرید یا فروش اتومبیل را از مردم عادی گرفته است؛ در حقیقت تعداد زیادی از مردم توانایی خرید ارزان‌ترین خودروهای موجود در بازار که قیمت‌شان از ۱۰۰ میلیون تومان آغاز می‌شود را ندارند و خرید اتومبیل به یک خرید رویایی برای مردم ایران تبدیل شده است.

این کارشناس صنعت خودرو و استاد دانشگاه با اشاره به صعود منحنی قیمت خودرو در روند معاملات بازار، خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم قیمت فعلی خودرو در بازار را حباب و غیرواقعی می‌دانند اما در حقیقت این قیمت‌ها به تبعیت از قیمت دیگر شاخص‌های اقتصادی مهم و تأثیرگذار در اقتصاد ایران همچون سکه، دلار و طلا شکل گرفته و تا زمان کاهش شاخص‌های اقتصادی مذکور، نرخ اتومبیل در بازار نیز شکسته نمی‌شود.

رضایی افزود: سقف نرخ پیشنهادی برای فروش خودرو پراید در بازار به ۱۳۵ میلیون تومان رسیده و بر همین اساس ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت دولتی برای کنترل بازار اتومبیل ایران واجب است.

وی یادآور شد: ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت برای خرید خودرو نیز راهکار موقت و غیردائمی است و دولت اگر قصد دارد بازار خودروی کشور را سر و سامان دهد باید با انحصارشکنی در صنعت خودروسازی ایران بازار را آرام کند و با تداوم اجرای سیاست‌های اقتصادی رقابتی، بازار اتومبیل را نسبت به ضربه‌های اقتصادی ایمن سازد.

کد خبر 447581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.