‌انتخابات آمریکا، عرضه‌های اولیه را به حداقل خواهد رساند

یک کارشناس و فعال بازار سرمایه گفت: بی‌شک انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، تعداد عرضه‌های اولیه سهام در بازار سرمایه را در بازه زمانی فصل پاییز به حداقل خواهد رساند.

آرمین رفیع‌پور در گفتگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه ریزش شاخص سهام در بازار سرمایه هیچگاه به استقبال سهامداران از عرضه‌های اولیه آسیبی وارد نمی‌کند، اظهار کرد: به رغم افت شدید شاخص سهام در روند معاملات اخیر بازار بورس، سهامداران همچنان از عرضه‌های اولیه استقبال قابل توجهی می‌کنند و متأسفانه دولت درک درستی از نقش این عرضه‌های اولیه در رونق بخشیدن به بازار سرمایه ندارد.

وی افزود: میزان عرضه اولیه سهام شرکت‌های خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی فعال در نظام اقتصادی ایران در بازه زمانی شهریورماه به شدت نسبت به ماه‌های گذشته کاهش داشت و باید از سازمان خصوصی سازی بپرسیم که چرا به رغم افزایش روزافزون تعداد سهامداران در این ماه و صف طولانی شرکت‌های در انتظار پذیرش، تعداد عرضه‌های اولیه سهام در شهریورماه اینقدر کم بوده است؟

این کارشناس و فعال بازار سرمایه با بیان اینکه بسیاری از مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار ابراز امیدواری کرده‌اند که تعداد عرضه‌های اولیه در پاییز به تعداد عرضه‌های اولیه در فصل بهار برسد، تصریح کرد: عرضه اولیه سهام از جذابیت ویژه‌ای در نزد سهامداران خرد و حتی کلان برخوردار است و داغ شدن بازار خرید و فروش سهم‌هایی که به تازگی در بازار سرمایه عرضه شده‌اند می‌تواند یکی از مهم‌ترین راهکارهای رشد و رونق شاخص سهام در روند معاملات روزانه باشد.

رفیع‌پور اضافه کرد: البته به رغم اظهارات مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان خصوصی سازی به نظر می‌رسد تعداد عرضه‌های اولیه در فصل پاییز کمتر از فصل بهار سال جاری باشد زیرا انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده به عنوان یک محور التهابات اقتصادی نقش مهمی در نوسان شاخص‌های مهم مالی و اعتباری دارد و اغلب بنگاه‌های اقتصادی می‌کوشند تا پس از اعلام نتایج این انتخابات سهام خود را در بورس عرضه کنند.

وی ادامه داد: یکی از محتمل‌ترین عرضه‌های اولیه در فصل پاییز، عرضه اولیه سهام شرکت صنایع غذایی کوروش است که عرضه سهام آن در بورس در نیمه اول سال جاری دو بار به تعویق افتاد و همین امر باعث شده تعداد زیادی از سهامداران به "غکوروش" که نام نماد معاملاتی این سهام در بازار سرمایه است تا حدودی بدبین شوند.

این کارشناس و فعال بازار سرمایه با بیان اینکه بی‌شک انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، تعداد عرضه‌های اولیه سهام در بازار سرمایه را در بازه زمانی فصل پاییز به حداقل خواهد رساند، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از محتمل‌ترین عرضه‌های اولیه، عرضه اولیه سهام شرکت توسعه عمران امید است که در بخش املاک بازار سرمایه درج نماد شده و بر اساس اطلاعیه این شرکت بزودی عرضه اولیه خواهد شد.

رفیع‌پور اضافه کرد: عرضه اولیه سهام شرکت تأمین سرمایه تمدن که در زمینه تأمین مالی فعالیت دارد، عرضه اولیه بخشی از شرکت‌های متعلق به بنیاد مستضعفان، عرضه اولیه بخشی از سهام بانک سینا و عرضه اولیه تعدادی از نیروگاه‌های صنعت برق کشور نیز در بازه زمانی فصل پاییز محتمل است.

کد خبر 447578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.