احمدی نژاد اخراج می‌شود؟

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

امیری‌فر: احمدی نژاد تهدید کرده بود کسی نباید با رسانه‌های خارجی گفتگو کند

عباس امیری‌فر، رئیس شورای فرهنگی و امام جماعت مسجد نهاد ریاست جمهوری در دولت احمدی‌نژاد، در پاسخ به اینکه احمدی‌نژاد در دورانی ریاست قوه مجریه را برعهده داشت، از گفتگو با رسانه‌های بیگانه استقبال می‌کرد؟، گفت: در آن زمان اگر فردی با رسانه‌های خارجی مصاحبه می‌کرد، برخورد و تهدید می‌کرد و به همه دستور می‌داد که حق ندارید با رسانه‌های خارجی از جمله رادیو فردا و مواردی از این قبیل گفت‌وگو کنید و می‌گفت هر کسی این اقدام را انجام دهد و از دستور سرپیچی کند، مجازات شود، اما در حال حاضر نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده که خودش مصاحبه می‌کند؛ در واقع یک سیاستمدار که عقل سیاسی داشته باشد با رادیو فردا که یک رسانه معاند است گفت‌وگو نمی‌‎کند، البته مشخص نیست ممکن است این اقدام او ناشی از مشورت نامناسب باشد.

وی در رابطه با اینکه با توجه به عضویت احمدی‌نژاد در مجمع تشخیص مصلحت نظام، این قبیل اقدامات باعث اخراج وی از مجمع نمی‌شود؟ تصریح کرد: خیر به این صورت نیست. برخی معتقدند یکی از دلایلی که احمدی‌نژاد اپوزیسیون شده و با رسانه‌ها مصاحبه می‌‎کند، این است که نظام را مجبور کند که او را از مجمع اخراج کنند و بعد کاملاً به طرف اپوزیسیون برود، شاید هم بدش نیاید که از مجمع تشخیص مصلحت اخراج شود و به همین دلیل این کارها را می‌کند. به‌هرحال احمدی‌نژاد در دور اول خدماتی داشته است اما بنده هم بابت این اقدامات وی متاسف هستم، شاید احمدی‎نژاد هم اصلاح شود چرا که راه توبه باز است و دوست داریم که بیاید و به نظام، خدمت کند.

مسئولان اقتصادی مردم را کنار گذاشته‌اند

سردار کوثری، از فرماندهان دوران دفاع مقدس گفت: این حرف خیلی عجیب است که وقتی در جنگ اقتصادی با دشمن هستیم، در پاسخ به مشکلات بگوییم دشمن مقصر است؛ در جنگ باید به داشته‌های خودی و نه اراده دشمن نگاه کرد.

وی در واکنش به اظهارات رئیس جمهور که دشمن را مقصر نابسامانی‌ها دانسته بود، گفت: بعد از دوران دفاع مقدس و شکست صدام و حامیانش در جنگ نظامی، طبیعی بود که دشمن وارد جنگ‌های دیگری اعم از جنگ اقتصادی، فرهنگی یا جنگ نرم با مردم ایران بشود که البته در این مدت آنها از هیچ جنگی علیه ایران اسلامی دریغ نکردند که مهم‌ترین آن، جنگ اقتصادی با فعال کردن تحریم‌ها بوده است.

این فرمانده دوران دفاع مقدس افزود: وقتی می‌گوئیم جنگ اقتصادی باید بپذیریم که جنگ بار معنایی خاص خودش را دارد؛ ما که جنگ نظامی را تجربه کرده‌ایم می‌دانیم که در جنگ چگونه باید با دشمن مقابله کرد.

کوثری خاطرنشان کرد: فرماندهان جنگ ۸ ساله، نگاهشان به دشمن نبود و روی کم‌کاری یا بی‌تدبیری دشمن حساب باز نکرده بودند و اگر در عملیاتی ضعف داشتند که نتیجه خوبی حاصل نمی‌شد، نمی‌گفتند که به مشکل خوردیم چون عراق و کشورهای متخاصم مقصرند.

وی اظهار کرد: این حرف خیلی عجیب است که وقتی در جنگ اقتصادی با دشمن هستیم، در پاسخ به مشکلات بگوییم دشمن مقصر است! دشمن به هر حال کار خودش را می‌کند، اما ما باید بگوییم که برای خنثی کردن توطئه‌های دشمن چه کرده‌ایم.

این نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، گفت: در جنگ تحمیلی، فرماندهان جنگ تمام وقت و با جان و دل و باور به اینکه می‌توان پیروز شد، در صحنه بودند و خودشان در وسط میدان جنگ و در خط مقدم حضور داشتند نه اینکه در دفتر خود در تهران بنشینند و برای مردم مناطق محروم نسخه بپیچند؛ اگر جنگ اقتصادی را باور دارید فرماندهانی باید برای این جنگ انتخاب کنید که روحیه فرماندهان دفاع مقدس را داشته باشند.

کوثری افزود: در جنگ ۸ ساله، ما به لحاظ امکانات کاملاً از دشمن عقب بودیم و حتی کوچک‌ترین تجهیزات نظامی را نداشتیم اما امام و فرماندهان جنگ، پای مردم را به عرصه جنگ باز کردند و جنگ را مردمی مدیریت کردند و هیچ چیزی را از مردم پنهان نکردند؛ اما آقایان مسئول در جنگ اقتصادی به جای آنکه اقتصاد را مردمی کنند مردم را کنار گذاشته‌اند.

مردم نباید احساس کنند تماشاچی بازی‌های سیاسی هستند

محمد مهاجری، فعال سیاسی رسانه‌ای اصولگرا درباره «رجل سیاسی» و تعاریف ذکر شده در قانون اساسی، گفت: در قانون اساسی این‌گونه آمده است که کاندیدای ریاست جمهوری باید یک رجل سیاسی مذهبی باشد. زمانی که به بُعد مذهبی چنین فردی توجه می‌کنیم کسی انتظار ندارد که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال‌ها در حوزه‌های علمیه درس حوزوی خوانده باشد، بلکه لازم است واجبات اصلی دین را انجام داده باشد و به اینکه یک فرد مذهبی است اشتهار داشته باشد.

وی افزود: در خصوص رؤسای جمهور غیرروحانی بعد از انقلاب نیز به همین میزان کفایت شده که فرد شاخصه‌های کلی مذهبی بودن را داشته باشد.

این فعال سیاسی اصولگرا تأکید کرد: در بُعد سیاسی بودن یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نیز باید همانند بُعد مذهبی بودن یک سری کلیات در نظر گرفته شود. به این معنا که نباید رجل سیاسی را به عنوان فردی در نظر بگیریم که دهه‌ها کار سیاسی صرف در ذیل احزاب کرده باشد، بلکه می‌توان یک مدیر موفق فرهنگی که اشراف کامل به مسائل سیاسی دارد را نیز به عنوان رجل سیاسی پذیرفت.

مهاجری گفت: اگر چنین نگاهی بر تعریف رجل سیاسی حاکم شود، مردم دیگر احساس نمی‌کنند که در عرصه انتخابات در حال تماشای یک بازی سیاسی صرف هستند. بلکه آنها با افرادی مواجه می‌شوند که عمل‌گرا (کارگزار به معنای لغوی) هستند.

وی با برشمردن موضوعات اصلی کشور در آستانه انتخابات ۱۴۰۰، اظهار کرد: دو مسأله «اقتصاد» و «معیشت» امروز مشکل اصلی کشور است و رئیس جمهوری باید قدرت را در دست بگیرد که از بازی‌های سیاسی دور بوده و در ۴ سال فعالیت خود بخشی از مشکلات موجود را حل و فصل کند.

عارف: همه ارکان حاکمیت باید خود را ملزم به رعایت حقوق شهروندی بدانند

محمدرضا عارف در نشست مشترک هیئت مدیره بنیاد امید ایرانیان با رؤسای استانی این بنیاد که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به هفته دفاع مقدس و گرامی داشت یاد و خاطره شهدای جنگ تحمیلی بر ضرورت آسیب‌شناسی فعالیت‌های بنیاد امید در دهه اول با توجه به اساسنامه و مأموریت‌های این نهاد مدنی تأکید کرد و گفت: یکی از اولویت‌های مهم بنیاد امید باید تدوین برنامه راهبردی ۵ ساله این بنیاد با توجه به آسیب‌شناسی فعالیت‌ها، شرایط کشور، اولویت‌های موردنظر مردم و شرایط منطقه و بین‌الملل باشد.

وی با اشاره به لزوم توسعه واحدهای استانی بنیاد امید ایرانیان به‌صورت خوداتکایی و ارجاع کارهای مطالعاتی به آنها گفت: باید تلاش شود از جوانان باانگیزه و بانشاط در امور اجرایی و کمیته‌های بنیاد امید استفاده شود.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با اشاره به ضرورت توجه به امور خیریه و ایجاد واحدها و تشکل‌های مربوطه در این راستا بر ضرورت همکاری با سازمان‌های مردم‌نهاد در چارچوب فعالیت‌های این بنیاد و نیز همکاری با دستگاه‌های اجرایی و نهادها و مؤسسات برای حل مشکلات کشور تأکید کرد.

عارف با توصیه به لزوم ارتباط با سازمان‌های بین‌المللی، خاطرنشان کرد: بنیاد امید ایرانیان باید در جهت بازسازی و ارتقا سرمایه‌های اجتماعی و نیز تقویت اتحاد و انسجام ملی با اولویت قرار دادن به منافع ملی تلاش کند.

وی با بیان اینکه توجه و رعایت حقوق شهروندی از دغدغه‌های جدی اعضای بنیاد امید ایرانیان است، خاطرنشان کرد: همه ارکان حاکمیت باید خود را ملزم به رعایت حقوق شهروندی بدانند و این موضوع تنها در شعار کفایت نمی‌کند و باید در عمل حق و حقوق آحاد شهروندان محترم دانسته شود، البته که قوه قضائیه به‌عنوان نهادی که صیانت از حقوق شهروندی از وظایف ذاتی آن است باید بیش از دیگر نهادها در پاسداری از حقوق شهروندی پیشتاز باشد.

رئیس بنیاد امید ایرانیان در همین راستا تأکید کرد: برخی اخباری که از وخامت وضعیت جسمانی فعالان مدنی که در زندان به سر می‌برند به‌ویژه زنان زندانی شنیده می‌شود، نگران‌کننده است و درخواست من از مسئولان این است که اجازه ندهند با برخوردهای سلیقه‌ای با فعالان مدنی حقوق شهروندی آنان نادیده گرفته شود.

کد خبر 447571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.